2022-01-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det bästa hade nog varit om det hamnat i rätten ändå.
Då skulle Esbjörn fått sitta där och svara på knepiga frågor om hur det kommer sig att de sitter där istället för att Ebba har ett hus och han har cirka 3,9 mille på kontot (minus skatt mm)
Helt överens, "bäst" för oss i tråden, som fått sitta och gotta oss åt Esbjörnligans totala haveri inför öppen ridå. Mindre bra för Ebba, trots att hon vunnit en promenadseger, eftersom hon hade fått sitta och harva med Esbjörnligans överklagande och fortsätta vara utan lagfart under lång tid framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Sen varför man kommer på snilleblixten att försöka sig på att överklaga stadfästelsen är fortfarande en gåta (eller ja, de försöker ju snarare överklaga både förlikningen och själva affären samtidigt)
Jag ser bara ett enda skäl: Jävlas med Ebba.
Senast redigerad av ksitpeks 2022-01-06 kl. 13:18.
2022-01-06, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
min feting i citatet
Det som fick honom att skriva på var just klausulen om hans tidsbestämda dispositionsrätt. Å inte fan var Ebba mamma till den!!! Det är säkerligen den han nu i efterhand inte är nöjd med. Ja tolkningen av den går nog betydligt isär. Det är vad jag tror, ty vad skulle det annars kunna vara? Den egne förespeglades han skulle ha i stort fri tillgång till huset under tre års tid och därefter skulle Ebba få huset till100%.
Han kanske fick fri tillgång till Marielund 4:77 under tre års tid mot att han lovade att aldrig någonsin sätta sin fot på Marielund 7:1
2022-01-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det har efterfrågats vilken § som visar att en generalsfullmakt upphör då rättsförmågan hos givaren upphört. Grunden till frågeställningen är Esbjörns påstådda demens och bristande rättshandlingsförmåga. För egen del så anser jag det räcker att ett antal jurister och även Lawline säger detta och ingen där säger något annat. Att kräva en § för att inse detta faktum, bara för att ”vinna” en diskussion här på Flashback är inte förtroendegivande.

Om vi inte kan hitta stöd för påståendet i lagen, så gäller vad någon juridikstudent skrivit på Lawline.
Det måste vara den här +50 000 inlägg långa trådens starkaste argument

Kanske dags att istället skulle inse faktum, att när inte stöd för påståendet står att finna i lagen, i den lag och det kapitel där stödet påstås finnas, så kanske det mest troliga faktiskt är att stöd saknas. Vi, här på Flashback, har sällan eller aldrig några större problem att finna stöd i lagar och prejudikat till påståenden om hur lagen fungerar, när påståendena stämmer. I detta fallet har ingen ens varit nära att hitta något som ens antyder att påståendet skulle kunna vara sant. Däremot har jag presenterat en lagparagraf, i nämnda lag och kapitel, som säger motsatsen. Men det blundas det visst gärna helt och hållet inför.

Avtalslagens allt annat än moderna skrivning ger en hel del öppningar för tolkning, så jag är lite förvånad att ingen ens har hittat någonting som ger åtminstone en långsökt tolkning till stöd för påståendet. Men jag tänker att det bara är ännu ett tecken på att påståendet inte stämmer.

Men visst, jag håller det absolut inte för omöjligt, därav mitt fortsatta ifrågasättande, var finns stödet? En lag eller ett prejudikat bör stå att finna. Rimligen en skrivning i AvtL 2 kap. om nu Lawlines kommentar stämmer.

Men jag förmodar att vi är överens om att det inte står att finna något sådant i nämnda lagrum?

§ 24 är däremot mycket tydligt. Fullmakten fortsätter gäller även när givaren inte längre råder över sig själv och sitt, tills dess att någon annan lagligen övertar ansvaret.

Att den generalfullmakt som Esbjörn utfärdade åt den "god"-hjärtade är giltig då Esbjörn bevisats vara rättsförmögen torde vara ostridigt, och mot bakgrund av § 24 så borde det också vara ostridigt att den fullmakten kommer fortsätta vara gällande även om Esbjörn senare visar sig vara dement.
Senast redigerad av mzs 2022-01-06 kl. 13:23.
2022-01-06, 13:21
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Jag ser bara ett enda skäl: Jävlas med Ebba.
Varför i herrens namn skulle någon vilja lägga så mycket energi på att jävlas med Ebba. Det är ju fan grandiost att tänka. Det rimliga är väl ändå att Esbjörn drivs av att få behålla sitt hus.
2022-01-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Varför i herrens namn skulle någon vilja lägga så mycket energi på att jävlas med Ebba. Det är ju fan grandiost att tänka. Det rimliga är väl ändå att Esbjörn drivs av att få behålla sitt hus.
Nej, han kan inte "behålla" något han sålt av egen fri vilja.
Sluta tjafsa nu.
2022-01-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Om vi inte kan hitta stöd för påståendet i lagen, så gäller vad någon juridikstudent skrivit på Lawline.
Det måste vara den här +50 000 inlägg långa trådens starkaste argument

Kanske dags att istället skulle inse faktum, att när inte stöd för påståendet står att finna i lagen, i den lag och det kapitel där stödet påstås finnas, så kanske det mest troliga faktiskt är att stöd saknas. Vi, här på Flashback, har sällan eller aldrig några större problem att finna stöd i lagar och prejudikat till påståenden om hur lagen fungerar, när påståendena stämmer. I detta fallet har ingen ens varit nära att hitta något som ens antyder att påståendet skulle kunna vara sant. Däremot har jag presenterat en lagparagraf, i nämnda lag och kapitel, som säger motsatsen. Men det blundas det visst gärna helt och hållet inför.

Avtalslagens allt annat än moderna skrivning ger en hel del öppningar för tolkning, så jag är lite förvånad att ingen ens har hittat någonting som ger åtminstone en långsökt tolkning till stöd för påståendet. Men jag tänker att det bara är ännu ett tecken på att påståendet inte stämmer.

Men visst, jag håller det absolut inte för omöjligt, därav mitt fortsatta ifrågasättande, var finns stödet? En lag eller ett prejudikat bör stå att finna. Rimligen en skrivning i AvtL 2 kap. om nu Lawlines kommentar stämmer.

Men jag förmodar att vi är överens om att det inte står att finna något sådant i nämnda lagrum?

§ 24 är däremot mycket tydligt. Fullmakten fortsätter gäller även när givaren inte längre råder över sig själv och sitt, tills dess att någon annan lagligen övertar ansvaret.

Att den generalfullmakt som Esbjörn utfärdade åt den "god"-hjärtade är giltig då Esbjörn bevisats vara rättsförmögen torde vara ostridigt, och mot bakgrund av § 24 så borde det också vara ostridigt att den fullmakten kommer fortsätta vara gällande även om Esbjörn senare visar sig vara dement.

Återigen fulciteras jag av denne skribent vars enda mål verkar vara att "vinna" en argumentation. Mycket av det mzs skriver är bra och riktigt men ödmjukhet inför lag tolkning och andras argumentation är inte hans starka sida. mzs bemöter inte mitt argument utan "glömmer" medvetet min argumentation och låter bli att citera det. Citatet lyder:

Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det har efterfrågats vilken § som visar att en generalsfullmakt upphör då rättsförmågan hos givaren upphört. Grunden till frågeställningen är Esbjörns påstådda demens och bristande rättshandlingsförmåga. För egen del så anser jag det räcker att ett antal jurister och även Lawline säger detta och ingen där säger något annat. Att kräva en § för att inse detta faktum, bara för att ”vinna” en diskussion här på Flashback är inte förtroendegivande.

Jag ska trots min generella inställning visa på en möjlig § som påtalar att en fullmaktsinnehavare bara får göra var fullmaktgivaren får göra. Det är från en mycket gammal lag Handelsbalken 1736:0123 2. ( https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/handelsbalk-17360123-2_sfs-1736-0123%202 ) Där står: ” 2 § Vad ombudsman eller fullmakt gör och sluter, det vare så gillt, som huvudman det själv gjort och slutit hade. Går ombudsman vidare, än honom betrott är; rätte själv upp all skada, (och böte tjugu daler), och huvudmannen vare saklös.” Det är första meningen ”Vad ombudsman eller fullmakt gör och sluter, det vare så gillt, som huvudman det själv gjort och slutit hade.” som är den viktiga. Jag hoppas att det är ostridigt att en person som inte har rättshandlingsförmåga, inte får teckna avtal och om hen gör så kan inte avtalet hävdas mot denne. Det ovanstående § visar är att en fullmaktsinnehavare agerar som om fullmaktsgivaren (här nämnd som huvudmannen) hade slutit avtalet. Detta innebär att om inte fullmaktsgivaren får sluta avtal så får heller inte en fullmaktsinnehavare sluta avtal.

Om inte detta räcker som ”bevis” så kan jag inte göra mer. Tjafsa gärna om det men betänk att hela lagen om framtidsfullmakter skulle vara meningslös om en generalsfullmakts giltighet inte skulle upphöra någon gång.

Ovanstående lag reglerar även det som gäller vid fullmaktsgivares död: ”8 § Dör huvudman; göre då syssloman redo och räkning för hans arvingar, och vare sedan vid sysslan skild, där dem ej annorlunda åsämjer. Dör syssloman, och varder något skyldig; svare hans arvingar så långt gods hans räcker.”

Det är inte bara Lawline som mzs påstår som hävdar att en generalsfullmakt upphör att gälla vid rättsoförmögen het se dessa länkar:

- https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/trygga-min-framtid/skillnaden-mellan-generalfullmakt-och-framtidsfullmakt/

"Skillnaden mellan generalfullmakt och framtidsfullmakt
En generalfullmakt ger fullmäktige (den som får fullmakten) samma befogenhet att rättshandla och binda sig juridiskt som fullmaktsgivaren (den som ställer ut fullmakten, som du verkar vilja göra i detta fall). Fullmakten gäller alltså bara i den utsträckning som fullmaktsgivaren har kapacitet att rättshandla. För att täcka upp den diskrepans som uppstår i en situation där fullmaktsgivaren inte medvetet kan ingå avtal och generalfullmakten därmed är utan verkan, till exempel när hen blir fysiskt eller psykiskt sjuk, så finns sedan juli 2017 framtidsfullmakt. Framtidsfullmakt är till för att ge fullmäktige befogenhet att handha personliga och/eller ekonomiska angelägenheter när fullmaktsgivaren inte har kapacitet att göra det själv. Befogenheten påminner därmed lite om god man eller förvaltare. Svaret på din fråga blir alltså att det kan vara en idé att upprätta båda sorters fullmakter, eftersom de kompletterar varandra."

- https://www.jurio.com/se/artiklar/generalfullmakt

"Vad är skillnaden mellan generalfullmakt och framtidsfullmakt?

En generalfullmakt börjar gälla direkt när den har undertecknats, och du väljer själv om generalfullmakten ska gälla tillsvidare eller en bestämd tid. Generalfullmakten kan dock upphöra gälla på annat sätt, nämligen om fullmaktsgivaren skulle tappa beslutsförmåga på grund av sjukdom, hög ålder eller olycka.

En framtidsfullmakt börjar inte gälla omedelbart. En framtidsfullmakt skrivs i förebyggande syfte, för att börja gälla först den dagen när fullmaktsgivaren på grund av sjukdom, hög ålder eller olycka inte längre har beslutsförmgan kvar.

Medan en generalfullmakt slutar gälla om fullmaktsgivaren förlorar förmågan att sköta sina egna affärer, så börjar alltså en framtidsfullmakt gälla först när en sådan situation inträffar. Du kan läsa mer om framtidsfullmakter här. "

Att in absurdum inte förstå att lagen om framtidsfullmakt har till kommit av en anledning är bara idiotiskt!
2022-01-06, 14:05
Medlem
Citat:
Esbjörn vill ju inte behålla huset - det var därför han sålde det.
Så det måste vara något annat som driver processen. Funderat på det?
2022-01-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
. Det är nog så att huset har varit och fortfarande är hans fasta punkt i tillvaron.
Ytterst tveksamt.
Varför har han då inte tagit hand om det under alla dessa år?
Han bor ju för i helsike ett stenkast bort, på anda sidan vägen, tillsammans med sin polare Ulf, i ett av Majkgårds hus.

Jag säger inte att han borde lagt ner all sin tid på att renovera/underhålla det till ursprungsskick. Men Grundläggande saker som hålla efter sly innan det krävs motorsåg och borsta bort mossa från trappan.

Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Mindre bra för Ebba, trots att hon vunnit en promenadseger, eftersom hon hade fått sitta och harva med Esbjörnligans överklagande och fortsätta vara utan lagfart under lång tid framöver.
Dock hade det gissningsvis varit ordentligt utrett och många frågetecken hade rätats ut.
Så en eventuell överklagan av domen i UT hade krävt betydligt starkare bevisning från Esbjörns sida

Citat:
Varför i herrens namn skulle någon vilja lägga så mycket energi på att jävlas med Ebba. Det är ju fan grandiost att tänka.
Du är något på spåren..
Fast det grandiosa tänket finns på Esbjörnsidan.
Rättshaverister har ju en tendens att lägga all sin energi på att få rätt, det spelar ingen roll om de förlorar alla sina pengar, familj och vänner. De Ska Ha Rätt
Majkgård verkar ha lite tendenser till grandios självbild. Marielund är "hennes" och hon gör som hon vill (för hon har ju faktiskt sett till att det finns något så fint som odalgården...)
2022-01-06, 14:54
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Så du tillstår nu att Esbjörn har ångrat sig av fri vilja?

Skönt att det var utrett. Då måste han ha ångrat sig av fri vilja redan från början. Det vill säga enligt sig själv dagen efter att kontraktet skrevs på. Men som senast när Ebba fick brevet i början av september.

Men ljög Ebba då när hon sa att en liten fågel kvittrat i hennes öra om att det inte var Esbjörns vilja utan människor med ekonomiska intressen i huset, som påverkat Esbjörn?

Snacket här affären under den perioden var att Esbjörn i stort sätt hölls gisslan. Skönt att det bara var hittepå. Så då är det väl på samma sätt med alla spekulationer kring människorna kring Esbjörn i denna tråd. Det är rent hittepå och skitsnack, skönt att fått det klarlagt.

Men nu när det är konstaterat att Esbjörn ångrat sig av fri vilja, finns det då något försvar för att inte Ebba stod fast vid sitt ord och om att inte genomföra affären om Esbjörn inte ville?

Och slutligen, vare sig Esbjörn är dement eller inte, har jag svårt att se hur det kan vara sympatisk av Ebba att krossa en så pass gammal man.

Man ångrar sig sällan utan att något nytt kommer in och påverkar. Kan vara något man inte tänkt på men kommer på själv, eller att det tillstöter komplikationer. Typ att gratisboendet och omhändertagandet försvinner.

Esbjörn har inte enligt egen utsago ångrat sig dagen efter. Han ångrade sig när det röjdes sly. Det sa han i en tv-intervju. Det var den 30 augusti, dvs tio dagar efter kontraktsskrivningen.

Fick Ebba något brev i början av september? Att brevet är daterat till tredje september är något helt annat. Hon verkar ha fått någon slags information från Esbjörn dagen före tillträdesdagen, men oklart exakt vad vad, för de ställde inte in mötet på banken och skulle samköra till banken, från Kullen.

Ebba kunde inte heller på egen hand backa någon affär. Esbjörn vägrade ju samarbeta på alla nivåer, något som faktiskt är ett måste i sammanhanget. Hon lovade att backa om Esbjörn verkligen inte ville sälja, men Esbjörns verkliga vilja filtrerades genom media, vänner och ombud, så vad ville Esbjörn innerst inne?

Har Ebba krossat en gammal man? Och mer intressant fråga jag vill ha svar på, är vid vilken ålder man inte behöver stå till svars för sitt handlande? Att han är gammal i sig ger inget frikort.
2022-01-06, 14:55
Medlem
Citat:
Enligt hans ombud så är det pengarna esb drivs av.
2022-01-06, 14:57
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Eftersom de politisk blocken står och väger rätt jämnt, så finns det rätt många skäl att försöka oskadliggöra Ebba och hennes parti. Makten över Sverige, vad är den värd?
2022-01-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Eftersom de politisk blocken står och väger rätt jämnt, så finns det rätt många skäl att försöka oskadliggöra Ebba och hennes parti. Makten över Sverige, vad är den värd?

Det kan du inte belasta Esbjörn med.

Att Ebba Bluff är villig att offra sitt parti i detta läge talar ju inte precis för att hon lägger sig vinn om att göra allt rätt o riktigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in