Citat:
Ursprungligen postat av
Pappa65
Det har efterfrågats vilken § som visar att en generalsfullmakt upphör då rättsförmågan hos givaren upphört. Grunden till frågeställningen är Esbjörns påstådda demens och bristande rättshandlingsförmåga. För egen del så anser jag det räcker att ett antal jurister och även Lawline säger detta och ingen där säger något annat. Att kräva en § för att inse detta faktum, bara för att ”vinna” en diskussion här på Flashback är inte förtroendegivande.
Om vi inte kan hitta stöd för påståendet i lagen, så gäller vad någon juridikstudent skrivit på Lawline.
Det måste vara den här +50 000 inlägg långa trådens starkaste argument
Kanske dags att istället skulle inse faktum, att när inte stöd för påståendet står att finna i lagen, i den lag och det kapitel där stödet påstås finnas, så kanske det mest troliga faktiskt är att stöd saknas. Vi, här på Flashback, har sällan eller aldrig några större problem att finna stöd i lagar och prejudikat till påståenden om hur lagen fungerar, när påståendena stämmer. I detta fallet har ingen ens varit nära att hitta något som ens antyder att påståendet skulle kunna vara sant. Däremot har jag presenterat en lagparagraf, i nämnda lag och kapitel, som säger motsatsen. Men det blundas det visst gärna helt och hållet inför.
Avtalslagens allt annat än moderna skrivning ger en hel del öppningar för tolkning, så jag är lite förvånad att ingen ens har hittat någonting som ger åtminstone en långsökt tolkning till stöd för påståendet. Men jag tänker att det bara är ännu ett tecken på att påståendet inte stämmer.
Men visst, jag håller det absolut inte för omöjligt, därav mitt fortsatta ifrågasättande, var finns stödet? En lag eller ett prejudikat bör stå att finna. Rimligen en skrivning i AvtL 2 kap. om nu Lawlines kommentar stämmer.
Men jag förmodar att vi är överens om att det inte står att finna något sådant i nämnda lagrum?
§ 24 är däremot mycket tydligt. Fullmakten fortsätter gäller även när givaren inte längre råder över sig själv och sitt, tills dess att någon annan lagligen övertar ansvaret.
Att den generalfullmakt som Esbjörn utfärdade åt den "god"-hjärtade är giltig då Esbjörn bevisats vara rättsförmögen torde vara ostridigt, och mot bakgrund av § 24 så borde det också vara ostridigt att den fullmakten kommer fortsätta vara gällande även om Esbjörn senare visar sig vara dement.