Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Du vet lika bra som jag att timmarna saltas, och det är omöjligt att veta med hur mycket detta görs.
Såväl läkare, som lärare, poliser, advokater, och sjuksköterskor betalas av skattebetalarna. Det är ingen självklarhet att advokater åt gängkriminella och asylsökande som inte kan acceptera beslut från svenska myndigheter ska jobba med höga timpriser utan att utsättas för besparingskrav.
Det går tveklöst att göra en politisk ändring och anställa advokater till väsentligt lägre timpriser.
Att kostnadsräkningar saltas råder det ingen tvekan om, det är inte heller något jag bestrider. Frågan är däremot hur mycket. Likväl går detta hand i hand med att det finns en ganska stor mängd advokater som inte borde inneha ämbetet. En reformation av advokatsamfundet är absolut på sin plats, men det är trots allt en annan fråga.
Naturligtvis går det att sänka timersättningen rent praktiskt. Tror (lite osäker på stående fot) även att denna regleras genom förordning varför regeringen självmant kan ändra detta. Risken är däremot att om man har en ersättning som inte är marknadsmässig så får man odugliga biträden, vilket leder till längre processer och därmed i det stora loppet medför en högre kostnad för staten. 1425kr/h är även förhållandevis lågt jämfört med vad en advokat kan fakturera i privat regi. Har själv en gammal bekant som fakturerar 3600kr/h.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenPP
Tack för uttömmande svar. Finns det sedan någon spärr mot övertidsarbete? Det borde ju inte vara rimligt att staten betalar för arbete som rutinmässigt ligger över 40 timmar/v och säg 48v/år.
(Anledningen skulle naturligtvis vara arbetstidsregler för arbetsmarknaden i övrigt och risken för fakturering av ej arbetade timmar.) Egentligen borde limiten ligga en bit lägre då få konsulter har möjlighet att debitera alla arbetade timmar på uppdragsgivare. Viss tid skall ju också läggas ner på företagsintern verksamhet, inkl internutbildning o.s.v.
Timarvodet är uppenbarligen högt (med svenska mått mätt) men inte totalt verklighetsfrämmande.
Sedan det där med examen, jo jag såg ju diskussionen i annan sträng om titeln "jurist". Jag har själv läst JÖK'en och lite till, men har aldrig kallat mig jurist

Har aldrig stött på en sådan situation så vågar inte uttala mig, men rent generellt ser jag inget hinder att en advokat arbetar 50h/v givet att arbetet är behövligt i målet. Om ärendet kräver att advokaten reser från Stockholm till Småland så kommer detta också ersättas, även om dagarna blir längre än brukligt.
Min personliga uppfattning är att ersättningsnivån är rimlig, den bör i vart fall inte sänkas. Av skäl som jag redogjort för i kommentaren ovan.
Och, det ska erkännas att jag i något svagt ögonblick under utbildningen har sagt att jag var jurist. Numera har jag däremot en juristexamen och kan säga det med rak rygg!