Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Hvis telefonen ikke var i bevegelse under samtalen vil det være mistenkelig sier du. La oss si at det er fakta, telefonen har ikke vært i bevegelse etter at TH dro på jobb.
Men det kan ikke politiet fortelle offentlig, fordi det ville være å forhånds-prosedere beviser eller indisier mot TH.
Det er individuelt om folk tar i bruk talestyring på telefonen eller ikke. Vi har ingen informasjon om hvordan AE pleide å bruke telefonen. For alt jeg vet kan hun ha brukt talestyring alltid.
Vi vet at politiet har info fra Helseappen. Men vi vet ikke hvor mye rådata politiet har sikret. Eksperten som uttalte seg på TV2-dokumentaren tvilte på at politiet hadde sikret rådata. Mer enn det vet jeg ikke.
Jeg vet heller ikke om det er lett å se om Siri er brukt eller ikke.
Jeg tror at mange av politiets beviser og indisier mot TH stammer fra analysen av AEs iPhone. Men jeg tror ikke politiet kan dele disse opplysningene med offentligheten før under straffesaken.
Så er det lufting av hunden. Helseappen vil vise om hun har gått tur med hunden. Men, vi vet ikke hva analysen av Helseappen viser denne morgenen. Det er mange hundeeiere som bare slipper hunden ut i hagen et øyeblikk, den gjør fra seg, og blir sluppet inn igjen. Og så går man morgentur litt senere på morgenen. Etter at eieren har fått gjort morgentoalettet selv, noen vil spise litt først, ordne håret, kle seg adekvat osv. Jeg vet ikke hvordan AE pleide å gjøre det.
Hvis AE pleide å gå morgentur med hunden i ni-ti-tiden, rakk hun ikke å gå tur denne dagen. Dersom hun i det hele tatt var i live da.
Det ble et langt svar

...ser ut som "medhjelper" satte TH i søkelyset. Utsatte hytteturen slik at TH ble mistenkt
Politiet tror også at 09.14 samtalen er "siste sikre livstegn" og at telefonen var i bevegelse.
Kan opplyse om disse brikkene fra media hvis dere har glemt dem:
-Abc nyheter 03.06.2020:
"Politiet har hele tiden uttalt at det siste sikre livstegnet fra Anne-Elisabeth Hagen er en telefonsamtale klokken 09:14 dagen hun forsvant. Nå mener politiet at mobilen hennes har vært i bevegelse i Sloraveien i 51 minutter etter samtalen ble avsluttet"
- Abc nyheter 26.08.2020: Nybrottsarbeid.
"Politiet skal denne uken rekonstruere Anne-Elisabeth Hagens siste bevegelser før hun forsvant fra hjemmet sitt i 2018"
- NRK 25.10.2020:
"Etter det NRK får opplyst ble det ikke registret fysiske bevegelser på mobiltelefonen etter klokka 10.07.
Rett i forkant av dette klokkeslettet, skal politiet ha funnet data som indikerer raske skritt og brå bevegelser over en kort tidsperiode"
- I følge tidslinjen ringte MB til AEH først. Dett blir i tillegg vanskelig å forklare gjennom "stemmeforvrenger" hypotesen. Da måtte vel MB ha vært med på plottet også?
-----
Det er sannsynlig at det var AEH som bar sin egen mobiltelefon og utførte disse anropene / SMS. Det er heller ikke usannsynlig at det var AEH som bar med seg sin egen mobiltelefon videre helt til den ble lagt i ro på bordet kl 10.07.
Det burde snart gå opp for dere at alle telefonsamtalene / SMS i denne saken med stor sannsynlighet er ekte, slik beskrevet i media
Hvis det mot formodning skulle dukke opp ny informasjon i media om hytteturen, samtalen med MB, "raske skritt" og "siste sikre livstegn", kan det vurderes om TH kunne ha stått bak et drap på natten..
Synes uansett stemmeforvrenger-hypotesen er meget fantasifull og kunne sikkert blitt manus til en Hollywood film!