2022-01-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förskolor, skolor och gymnasieskolor öppnar den 11 januari. Det kommer vara som att hälla bensin på en skogsbrand. 2 miljoner barn och unga som smittar varandra. Sedan kommer de hem och smittar sina föräldrar, som smittar på sina arbetsplatser, i kollektivtrafik osv osv. Inkubationstiden är ju ändå några dagar, sedan måste det bli en spridning innan vi peakar. Hur det går har också att göra med hur många som är mottagliga, men det tror jag är väldigt många. Bara de som nyligen fått en boosterdos, eller genomgått en infektion kan ha viss immunitet. Resten är oskyddade.

Jag skulle sätta mina sista mexikanska pesos på att det första som händer V2 är att testningen kommer att braka ihop. Nästa sak som händer är att föräldrar håller sina barn hemma. Skolorna hålls öppna för en handfull elever.
Nästa sak som händer är att sjukvården överbelastas av 70+ och dödstalen stiger. Myndigheterna kan inte göra någonting. Sverige har en usel beredskap och skulle klara sig en vecka om det blev krig.
Citera
2022-01-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl helt ointressant om det låter mycket eller inte.

Det intressanta är att det är mest ovaccinerade (ca. 75 %) som blir inlagda på IVA.
Det visar att vaccinet är verksamt mot Omikron vilket är bra.

Ska man vara ärlig så är det ett väldigt litet urval att dra några konklusiva slutsatser utifrån.

Än mindre kan man säga något om orsak och verkan utan att ha vägt in övriga faktorer som kan spela in.

Det kan helt enkelt vara en slump eller bero på något annat.

Det du beskriver är precis samma psykologiska fenomen som vidskepelse och horoskop bygger på....bekräftelsebias.
Citera
2022-01-06, 17:09
Medlem
Hur är det med dom som jobbar i dessa branscher med dessa galna va**ccinpass?
Dom behöver inte nåt pass, har jag fattat rätt?
Citera
2022-01-06, 17:14
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hörde på radionyheterna nu på eftermiddagen att havande kvinnor kommer in till BB för att föda med corona. I Göteborg har man öppnat en egen avdelning bara för dessa.

Eftersom jag är en klarsynt person inser jag att det sannolikt bara ligger invandrarkvinnor från MENA där.
Skulle dom vara smartare än svenska kvinnor?
Citera
2022-01-06, 17:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Nu börjar det redan ljusna lite i UK.
London med tydlig peak. Många delar med kraftiga minskningar senaste 7 dagarna trots ökad testning.
Antalet tester har ökat, men fallen i UK som helhet har börjat plana.

Tror Danmark planat efter nästa helg, möjligtvis en vecka till efter det..

Hoppas nu inte att för många av personalen i vården slås ut samtidigt. Det är min största oro
Citera
2022-01-06, 17:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Precis, så Inte konstigt att vi har 3 gånger fler döda i Sverige.

Japp.
Vi borde genast införa diktatur.

Man ser ju på inläggen i tråden att Vänsterpartiet får beröm.

Det finns visst lite kommunistvurmare kvar ändå.. Som för övrigt nu lierat sig med nynazisterna..
Trodde att historien lärt mänskligheten något.. men icke
Citera
2022-01-06, 17:21
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Verkligen synd att man inte bor i Kina.
Där vet dom verkligen hur man tar hand om sin befolkning…

https://edition.cnn.com/2022/01/06/china/xian-lockdown-zero-covid-intl-hnk/index.html
Ett barn dog för att kvinnan inte fick komma in på bb. Är det att ta hand om folk? Flytta till Kina du då kan du. Kommunist diktatur är trevligt så länge du håller käften och lyder minsta vink.
Citera
2022-01-06, 17:22
Medlem
Citat:
Nu börjar det redan ljusna lite i UK.
London med tydlig peak. Många delar med kraftiga minskningar senaste 7 dagarna trots ökad testning.
Antalet tester har ökat, men fallen i UK som helhet har börjat plana.

Tror Danmark planat efter nästa helg, möjligtvis en vecka till efter det..

Hoppas nu inte att för många av personalen i vården slås ut samtidigt. Det är min största oro

Vårdpersonal är sällan 80+ och bor på särskilt boende så du behöver nog inte oroa dig alltför mycket.

Gör en komplett screening av prostatan istället om du nu är så himla sugen på att oroa dig.
Citera
2022-01-06, 17:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vårdpersonal är sällan 80+ och bor på särskilt boende så du behöver nog inte oroa dig alltför mycket.

Gör en komplett screening av prostatan istället om du nu är så himla sugen på att oroa dig.

Ditt cp-barn.

Jag vill att det skall finnas folk på sjukhusen som kan ta hand om folk som behöver vård.
Det är svårt att utföra hemifrån om man är sjuk. Klarar du ta in det?
Citera
2022-01-06, 17:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Ett barn dog för att kvinnan inte fick komma in på bb. Är det att ta hand om folk? Flytta till Kina du då kan du. Kommunist diktatur är trevligt så länge du håller käften och lyder minsta vink.

Du såg inte ironin i mitt inlägg?

Jag blir vansinnig på att folk hyllar en mördande kommunistdiktatur bara för att dom själva är sådana jävla veklingar..
Citera
2022-01-06, 17:36
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Du såg inte ironin i mitt inlägg?

Jag blir vansinnig på att folk hyllar en mördande kommunistdiktatur bara för att dom själva är sådana jävla veklingar..
Nej sorry det gjorde jag inte. Får skylla på att jag är sjuk i feber.
Citera
2022-01-06, 17:36
Medlem
Kvastfeningens avatar
Det ser bra ut detta gott folk!

Precis som förutspått börjar IVA-inlagda stagnera och sakta röra sig nedåt i samband med att Omikron tar över.
Antalet Omikronfall på IVA kommer vara minimalt.

Jag ser att folk är oroliga över "vanliga" sjukhusinäggningar men låt mig då sätta saker i perspektiv.

Vi har 24 000 vårdplatser normalt i Sverige och att skala upp dom ytterligare är nog inget större problem.

1 300 000 läggs in varje år på sjukhus.
180 000 läggs in för hjärt/lungproblem på ett år.
70 000 läggs in varje år pga fallolyckor.
40 000 läggs in för lunginflamation varje år.

70 000 har vårdats för covid på TVÅ år.

Vården som bedrivs på dom vanliga covid-avdelningarna är mestadels lättare med febernedsättande osv och vårdtiden för Omikron är betydligt kortare.

Jag är helt övertygad om att vi skulle klara 5000 utan problem om Så behövdes men det kommer inte bli så.

Det här har såklart UK, DK och alla andra koll på och det är därför inga större åtgärder införs.

Visst blir det en viss belastning på vården men det kommer gå bra.

Jag kommer få rätt att detta var det bästa som kunde hända.
Senast redigerad av Kvastfeningen 2022-01-06 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in