Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Som jag skrev innan - anledningen till att 2 doser anses ge ett dåligt skydd är för att de som fått två doser fick det för mer än 5-6 månader sedan.
Vi hade ju börjat med booster-doser redan innan Omikron kom.
2 doser och sista dosen togs för 6 månader sedan = dåligt skydd mot smitta.
3 doser och sista dosen togs för 1 månad sedan = mycket bättre skydd mot smitta.
2 doser och sista dosen tagen för 1 månad sedan = förmodligen nästan lika bra skydd som 3 doser där sista dosen togs för 1 månad sedan.
Först skulle Astra inte ges till äldre för det hade en sämre skyddsnivå än Pfizer och Moderna. Sedan började unga få blodproppar av Astra och då skulle tvärt om det bara ges till 65+.
De som bara har två doser Astra har således fått det svagaste skyddet.
De under 60 som fått Astra är främst vårdpersonal som vaccinerades tidigt och de har nu således ett svagare skydd om de inte fått en 3;e dos.
Jag fick som 3;e dos Modernas vaccin eftersom det nu anses ge en starkare effekt än Pfizer, Upp till 50% har jag läst. Anledningen till det vara att jag tidigare bara fått Astra så dom.
Det är alltså inte bara hur lång tid som gått som betyder något för immunitetsnivån, utan även vad man fått.
Sedan vänder jag mig emot begreppet boosterdos vill hellre kalla det påfyllnadsdos för det kommer troligen att upprepas ett antal gånger tills viruset är nästan helt försvunnet.
De som tror att Omikron innebär slutet för viruset har fel. Eftersom det bryter igenom immuniteten hos vaccinerade kan det ju leva kvar bland de med svagast immunitet och hoppa över till alla som inte fyller på i tid.