2022-01-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Grattis till en hög lön. Enligt unionen tjänar seniora systemutvecklare upp till 61k brutto som mest. 60k netto måste ju vara 100k brutto eller mer? Besitter du någon speciell kompetens?

Arbetar utomlands och här är jag rätt mediokert betald jämfört med vissa kollegor. Helt ärligt talat är jag en medioker utvecklare och hatar mitt jobb, förutom lönen och vissa andra förmåner så som flex är det skit. Men visst, har kollegor som älskar yrket så det passar uppenbarligen vissa.
Citera
2022-01-06, 14:38
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Skulle du vilja specifiera brf, bil och stugans kostnader separat?

Bostadrätt inklusive garage och internet samt hushållsel ca 3150 kronor, bil: försäkring 150 kronor + 500 kronor bensin = 650 kronor. Stuga: elnät + el 500 utslaget under ett år.

Totalt: 4300 kronor. Sedan tillkommer naturligtvis lite småutgifter som underhåll men säg ca 5000 kronor jämt utslaget under ett decennium.
Citera
2022-01-06, 14:43
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Bostadrätt inklusive garage och internet samt hushållsel ca 3150 kronor, bil: försäkring 150 kronor + 500 kronor bensin = 650 kronor. Stuga: elnät + el 500 utslaget under ett år.

Totalt: 4300 kronor. Sedan tillkommer naturligtvis lite småutgifter som underhåll men säg ca 5000 kronor jämt utslaget under ett decennium.

Fordonsskatt och fastighetsskatt?
Försäkring på brf, hemförsäkring samt försäkring på stugan? Sophämtning stugan?
Citera
2022-01-06, 14:48
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Fordonsskatt och fastighetsskatt?
Försäkring på brf, hemförsäkring samt försäkring på stugan?

Fordonsskatt 30 kronor i månaden, fastighetsskatt 0 kronor då stugan står på ofri grund där jag betalar 0 kronor om året, hemförsäkring ca 40 kronor i månaden för lösöre, bostadsrätten är försäkrad av föreningen och ingår i avgiften. Stugan är oförsäkrad men ska skaffa en försäkring på den.
Citera
2022-01-06, 14:59
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Fordonsskatt 30 kronor i månaden, fastighetsskatt 0 kronor då stugan står på ofri grund där jag betalar 0 kronor om året, hemförsäkring ca 40 kronor i månaden för lösöre, bostadsrätten är försäkrad av föreningen och ingår i avgiften. Stugan är oförsäkrad men ska skaffa en försäkring på den.

Fordonsskatt 30kr i månaden låter som en ganska ny miljöbil. Där är kanske en värdeminskning att räkna in också?
Citera
2022-01-06, 15:07
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Fordonsskatt 30kr i månaden låter som en ganska ny miljöbil. Där är kanske en värdeminskning att räkna in också?

Nej en 2009 årsmodell bensinare.
Citera
2022-01-06, 15:46
Medlem
När jag var singel så hade jag körkort men ingen bil, nu med familj så har vi en bil.
Alltid prioriterat att bo nära jobbet så man kan klara sig med en bil. Tycker bilar slukar upp ekonomin! Nu med elbilarna som kommer så vet jag inte vad som är smartast ekonomiskt, bensin eller el. Vill inte köpa en elbil över 100k, nyss köpt en bil för 80 jag tänkt ha läääänge men nu pratar alla elbilar istället så jag är osäker om jag ska sälja och köpa en el istället.

Annars bor vi nu i hyres för 8k i mån. Ska leta nått hus snart istället, har snålat ihop en okej handpenning.
Vi storhandlar alltid på Willys, köper på oss när det är extrapris.
Mor o farföräldrar köper en jävla massa julklappar till barnen så dom har leksaker så det räcket. Vi har fyndat mycket kläder på second hand.
Bra ytterkläder köper vi dock nytt eller ärvt.
Jag köper typ aldrig nya kläder, det gör min sambo oftare men blir aldrig någon större summa.

Våra mobiler är budgetmobiler, min är 2019s Samsung A50. 280kr mån betalar jag.
Sambon liknande.
Nu tar jag bilen till jobbet men tänkte börja cykla på sommarhalvåret.

Vår lyx är att jag betalar 180kr mån på gamepass, 100kr netflix, 250kr cmore (delar hockeyn med svärfar).
Äter väldigt sällan ute och äter alltid matlåda på jobbet. Dricker ingen alkohol, gymmet har jag gratis via jobbet.

Familj 2 vuxna, två barn. Inga studieskulder.
För att vi ska gå runt behöver vi få in ca 19000kr/mån
8000kr hyra + 6000kr mat + 3000kr bil + försäkring/övrigt 2000kr
Senast redigerad av PommesFritz 2022-01-06 kl. 15:51. Anledning: Ej fullständigt
Citera
2022-01-06, 16:02
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?
10-12k men jag har lite för hög hyra

utelunch på jobbdagar och hemlagat mkt enkelt typ potatis morötter och kött/fisk alt halvfabrikat till middag, anpassar helt efter extrapriser på affärer, äter aldrig dyrt rödkött t.ex. Bunkrar väldigt mkt hela tiden på extrapriser. Röker inte och dricker bara folköl eller lättöl
mobil 100kr mån, försäkring 100kr, bredband 150kr, enstaka månader på streaming då och då men mest fildelning och youtube, musik enbart på fildelning
Kläder är nästan bara generiska HM/Uniqlo/Asos etc på extrapriser, polotröjor+v-ringat eller rutiga skjortor sån skit man har på kontor för att smälta in. Har även lite oanvända kläder i buffert inköpta billigt. Skor får man däremot köpa mer på märke.
Givetvis lägger jag pengar på resor och träningsutrustning och sånt men det är inte månatligt återkommande
Citera
2022-01-06, 16:03
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
---
Vill inte köpa en elbil över 100k, nyss köpt en bil för 80 jag tänkt ha läääänge men nu pratar alla elbilar istället så jag är osäker om jag ska sälja och köpa en el istället.
---

Elbil under 100k funkar nog inte som fossilbilsersättare än, förutom om du uteslutande åker korta turer.

Istället för att sätta ett tak på 100k i inköpspris kan det vara värt att istället bestämma hur mycket ägandet får kosta per månad, allt inkluderat. En 120k elbil kan vara billigare än en 30k bensinare, i vissa fall.
Citera
2022-01-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

utelunch på jobbdagar och hemlagat mkt enkelt typ potatis morötter och kött/fisk alt halvfabrikat till middag, anpassar helt efter extrapriser på affärer, äter aldrig dyrt rödkött t.ex. Bunkrar väldigt mkt hela tiden på extrapriser. Röker inte och dricker bara folköl eller lättöl
mobil 100kr mån, försäkring 100kr, bredband 150kr, enstaka månader på streaming då och då men mest fildelning och youtube, musik enbart på fildelning
Kläder är nästan bara generiska HM/Uniqlo/Asos etc på extrapriser, polotröjor+v-ringat eller rutiga skjortor sån skit man har på kontor för att smälta in. Har även lite oanvända kläder i buffert inköpta billigt. Skor får man däremot köpa mer på märke.
Givetvis lägger jag pengar på resor och träningsutrustning och sånt men det är inte månatligt återkommande

100kr i månaden för mobilen? Vad ingår i det?
Citera
2022-01-06, 16:46
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Bredband för 150kr låter väldigt billigt.
Kan du vänligen tipsa oss andra om var man skaffar?
Citera
2022-01-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Elbil under 100k funkar nog inte som fossilbilsersättare än, förutom om du uteslutande åker korta turer.

Istället för att sätta ett tak på 100k i inköpspris kan det vara värt att istället bestämma hur mycket ägandet får kosta per månad, allt inkluderat. En 120k elbil kan vara billigare än en 30k bensinare, i vissa fall.

Tack för input, jag avvaktar nog mitt bilköp till efter vi köpt hus. Det du pratar om är delbetalning? Leasing har jag dålig koll på, inte läst på inom ämnet.

Mitt grova räknande på 3000kr på bilägande är inklusive bensinkostnad så där finns ju en del att ta av. Hade jag kunnat skaffa elbil på den månadskostnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in