2022-01-06, 11:11
Medlem
Tar whisky istället för konjak som avslutning efter måltiden på krogen.
Citera
2022-01-06, 11:47
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?

Jag har en ganska dyr hyra, ca 8500, så det mesta av pengarna går tyvärr dit. Det är något som behöver förändras inom en snar framtid.

Varmt vatten ca 200/månad.
Avbetalning csn ca 1000/månad.
Mobil 149/månad
Elen har dubblats sedan oktober och låg på 1300 sist.
Bredband 299/månad
Träningskort 150/ månad efter friskvårdsbidrag.
Jag köper sällan kläder, däremot smink och hårvårdsprodukter för 400/månad ungefär.

Jag äter för ca 2800/månad. Sedan tillkommer en del hushållsproduker samt ibland sjukvård, mediciner och tandvård.

Jag går till jobbet (ca 6 km)

Har levt så i 2 år.

Jag äter ganska normal vardagssmat, mycket grönsaker och ofta asiatisk mat och handlar i asiatiska affärer också där det är billigare. Ibland handlar jag lite dyrare, men undviker att köpa rött kött för det mesta.

Jag har inte så dyra intressen utöver att göra långresor, men det är ju inte så enkelt just nu ändå. Jag lever så för att jag är sjukskriven på deltid och har därför en låg inkomst, så förhoppningsvis är det tillfälligt.
Citera
2022-01-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Systemutvecklare, skit tråkigt yrke, rekommenderar inte.

Men för 60 K i månaden netto gör det kanske inte så mycket 😉
På vilket sätt är det tråkigt? Visste inte att det var så höga löner inom det yrket. Men det är klart att även om man tjänar bra och samtidigt inte tycker att det arbete man har är speciellt kul så visst det kan gå ett tag sen blir man nog rätt less på det
Citera
2022-01-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vafan, är svenskarna experter på att spara pengar? Folk här i tråden har vanliga löner och sparar 20k i månaden?! Jag får ut 60k netto men kan inte spara mer än 10k! Skulle också hur lätt som helst kunnat konsumera upp sista 10k....gott vin och mat kostar multum.

Grattis till en hög lön. Enligt unionen tjänar seniora systemutvecklare upp till 61k brutto som mest. 60k netto måste ju vara 100k brutto eller mer? Besitter du någon speciell kompetens?
Citera
2022-01-06, 12:44
Medlem
Spenderar mycket på det som ger mig energi. Är extremt snål med sånt som inte gör det.

Boende, mat - Mycket
Kläder, bil, snus, sprit, abonnemang, resor - Lite
Citera
2022-01-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
När kollegerna köper dagens för 109kr köper jag två whopper för 25kr styck. Ett aktuellt exempel.
Jag handlar inte kläder längre, har nog 50 par kalsonger och minst lika många par strumpor. Några jeans och t-shirts. Dom håller länge.
Mitt överskott går till ädelmetaller, krypto samt en liten del fonder. Har en liten buffert i rena ”pengar” på 50000kr. Dom räcker vid en eventuell kortvarig kris eller för att betala min begravning.
Krypto är tänkt för att gå i pension väldigt tidigt.
Hade kunnat göra det redan idag men vågar inte riktigt. Så väntar några år till så man kan sälja/handla för dom på ett enkelt sätt.

Tidigare brände jag och spenderade pengar som en tok men jag har bytt tankespår. Det gamla livet kändes bara tomt ändå, konsumtion är en snabbt övergående fix. Och idag har jag redan allt jag behöver och mycket mer.

Samma här. Går vi ut och käkar på exp. Max tar jag alltid två små cheese 16×2=32 kronor för en lunch. Dricka köper jag aldrig. Men jag känner mig inte snål utan ekonomisk. Har sparat ihop pengar så jag kan vara ledig 2,5 år i sträck om jag skulle vilja. Den känslan av frihet är viktigast. Sedan äger jag mitt boende och har inga lån eller amorteringar överhuvudtaget, och det gör att jag behöver jobba så pass lite när jag väl jobbar, då jag i stort sett saknar utgifter. CSN har jag redan betalat klart.

1800 i hyra inkl el, 40m välplanerad 1:a med sovalkov, kök m bord för 4, badkar och inglasad balkong
600 tele och surf
1500 mat

Så just under 4000 i fasta avgifter/ månad
Citera
2022-01-06, 13:48
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tidigare brände jag och spenderade pengar som en tok men jag har bytt tankespår. Det gamla livet kändes bara tomt ändå, konsumtion är en snabbt övergående fix. Och idag har jag redan allt jag behöver och mycket mer.

Samma här. Går vi ut och käkar på exp. Max tar jag alltid två små cheese 16×2=32 kronor för en lunch. Dricka köper jag aldrig. Men jag känner mig inte snål utan ekonomisk. Har sparat ihop pengar så jag kan vara ledig 2,5 år i sträck om jag skulle vilja. Den känslan av frihet är viktigast. Sedan äger jag mitt boende och har inga lån eller amorteringar överhuvudtaget, och det gör att jag behöver jobba så pass lite när jag väl jobbar, då jag i stort sett saknar utgifter. CSN har jag redan betalat klart.

1800 i hyra inkl el, 40m välplanerad 1:a med sovalkov, kök m bord för 4, badkar och inglasad balkong
600 tele och surf
1500 mat

Så just under 4000 i fasta avgifter/ månad

Precis så jag tänker också. Jobba så lite som möjligt och leva så mycket som möjligt.
Citera
2022-01-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimskramsen
Spenderar mycket på det som ger mig energi. Är extremt snål med sånt som inte gör det.

Boende, mat - Mycket
Kläder, bil, snus, sprit, abonnemang, resor - Lite
Jag är precis tvärtom.
Citera
2022-01-06, 14:12
Medlem
Christopher.s avatar
Det är skillnad mellan att vara snål och dumsnål. Söker inte bästa reapriserna och tackar inte nej till något på grund av priset om upplevelsen skulle göra mig glad. Däremot har jag låga fasta utgifter, äger en central bostadsrätt i en av de största städerna, äger en liten billig bil och äger min stuga. Mina hobbys är ekonomiska dvs jaga och plocka bär samt fiska.

Min bostadsrätt + bil + stuga kostar mig ca 4500 kronor i månaden för driftkostnaderna, lägger kanske 5000-6000 i månaden på saker som mat, snus och lite småinköp. Känner mig priviligerad att kunna leva så här.
Citera
2022-01-06, 14:12
Medlem
Tex.

Dricker te på morgonen som jag sen använder igen på em,
genom att använda te-påsen 2 ggr.

Dammsuger men återanvänder påsen flera gånger
genom att tömma den i WC. Håller 10-15 ggr).

Köper 5 kg potatis kl. 2 som räcker länge.

Köper nudlar 5 pkt för 12 kr (Willys)

Wasa husman hårt bröd som standard.

Korv är standard. (Olika sorter pga pris)

Färdiga köttbullar är standard. (Eldorado 1 kg 36.50 på Willys)

Frukt endast vid extrapris OM det är billigare än normalt.

Använder Vademecum och blandar egen munskölj.

Jordgubbssaft 2.5 l-dunk (Eldorado 15.90 kr på Willys)

Har ingen bil, HR lgh i BRF fastighet, hyra under 3000 sek för 24 m2, Norrmalm.
1000 kr i andra fasta utgifter som el, gas, mobil, Internet etc. Tot. 4000 kr.
Mat 2000 kr. Ca. 10000 över som jag sparar.
F-pension med 16.000 netto och 1.500.000 kr på banken.

TRIVS MED DETTA SOM PASSAR MIG!
Senast redigerad av Japanskrapan 2022-01-06 kl. 14:27.
Citera
2022-01-06, 14:25
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Det är skillnad mellan att vara snål och dumsnål. Söker inte bästa reapriserna och tackar inte nej till något på grund av priset om upplevelsen skulle göra mig glad. Däremot har jag låga fasta utgifter, äger en central bostadsrätt i en av de största städerna, äger en liten billig bil och äger min stuga. Mina hobbys är ekonomiska dvs jaga och plocka bär samt fiska.

Min bostadsrätt + bil + stuga kostar mig ca 4500 kronor i månaden för driftkostnaderna, lägger kanske 5000-6000 i månaden på saker som mat, snus och lite småinköp. Känner mig priviligerad att kunna leva så här.

Skulle du vilja specifiera brf, bil och stugans kostnader separat?
Citera
2022-01-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RLKing
Men för 60 K i månaden netto gör det kanske inte så mycket 😉
På vilket sätt är det tråkigt? Visste inte att det var så höga löner inom det yrket. Men det är klart att även om man tjänar bra och samtidigt inte tycker att det arbete man har är speciellt kul så visst det kan gå ett tag sen blir man nog rätt less på det

Arbetar utomlands. Har sparat ihop en slant nu och vill byta jobb....lastbilschaufför verkar lovande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in