2022-01-06, 14:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad vet du om Kalla som ledartyp?

Tycker ändå många andra i laget verkar uppskatta Kalla.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-01-06 kl. 14:46.
Citera
2022-01-06, 14:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Tycker ändå många andra i laget uppskattar Kalla.

Vad vet du om det? Du dömer ut Zidek och bestämmer dig för att det är något annat med Kalla. Kort och gott har du ingen aning, men en åsikt som du bestämmer dig för att söka efter halmstrån att bygga upp stöd för.

Är det någon som de andra i laget inte uppskattar? Är att uppskatta detsamma som att den personen är en viktig och duktig ledare? Är det inte ledarnas uppgift att vara ledare? Att det i en lagsport är viktigt med ledartyper beror ju på att de är med ute på planen när spelet sker. I längdåkning är det individuellt. Till och med stafetten är individuell sträcka för sträcka och ledarna är ju ute och kommunicerar med åkarna.

Att Kalla är omhuldad (och därmed uppskattad) råder nog ingen tvekan om, speciellt från ledarnas sida. Det kan ju vara ett tecken på hur svaga ledargestalter de är och att det egentligen är de som behöver stöd.

»Erfarenhetsargumentet« liksom »6 personer till stafetten« förklaras med att Kalla inte presterat resultatmässigt och då måste de hitta något annat att motivera uttagningen med.
Citera
2022-01-06, 14:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Vad vet du om det? Du dömer ut Zidek och bestämmer dig för att det är något annat med Kalla. Kort och gott har du ingen aning, men en åsikt som du bestämmer dig för att söka efter halmstrån att bygga upp stöd för.

Är det någon som de andra i laget inte uppskattar? Är att uppskatta detsamma som att den personen är en viktig och duktig ledare? Är det inte ledarnas uppgift att vara ledare? Att det i en lagsport är viktigt med ledartyper beror ju på att de är med ute på planen när spelet sker. I längdåkning är det individuellt. Till och med stafetten är individuell sträcka för sträcka och ledarna är ju ute och kommunicerar med åkarna.

Att Kalla är omhuldad (och därmed uppskattad) råder nog ingen tvekan om, speciellt från ledarnas sida. Det kan ju vara ett tecken på hur svaga ledargestalter de är och att det egentligen är de som behöver stöd.

»Erfarenhetsargumentet« liksom »6 personer till stafetten« förklaras med att Kalla inte presterat resultatmässigt och då måste de hitta något annat att motivera uttagningen med.

Du har din tolkning, jag har en annan. Jag tycker inte man kan utgå ifrån att Kalla inte är en ledartyp, särskilt som uttalanden från SOK och längdlandslagets ledning går åt ett annat håll. Fanns väl inte motsvarande uttalanden om ACO inför OS 2010, lägg till det Surgubben-Jan skrev om ACO. Så rimligt att se på de på olika sätt.

Du har istället bestämt dig för en uppfattning och det är du som griper efter halmstrån (samt kategoriskt avfärdar påståenden som går åt ett annat håll) för att bekräfta din uppfattning.
Citera
2022-01-06, 14:59
Medlem
Citat:
Om Kalla kommit som LL tror jag inte att de skickat LL eller ML så som de nu presterat. Var det klart besked?

Inte alls.

Nej det var inte klart besked.
Frågan var vem som skulle ha tagits ut efter TdS.
Tydligen inte Kalla.
Vem i så fall? Eller INGEN?
Citera
2022-01-06, 15:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nej det var inte klart besked.
Frågan var vem som skulle ha tagits ut efter TdS.
Tydligen inte Kalla.
Vem i så fall? Eller INGEN?

Det finns enligt mig två alternativ om man går på det som SOK alltid tidigare gjort:

1. Ingen tas ut eftersom de inte klarat kvalificeringsgränsen.

2. Hagström tas ut som åttonde, eftersom hon klarat kvalgränsen, med motiveringen reserv till sprintstafetten (med möjlighet att även åka individuellt).
Citera
2022-01-06, 15:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har din tolkning, jag har en annan. Jag tycker inte man kan utgå ifrån att Kalla inte är en ledartyp, särskilt som uttalanden från SOK och längdlandslagets ledning går åt ett annat håll. Fanns väl inte motsvarande uttalanden om ACO inför OS 2010, lägg till det Surgubben-Jan skrev om ACO. Så rimligt att se på de på olika sätt.

Du har istället bestämt dig för en uppfattning och det är du som griper efter halmstrån (samt kategoriskt avfärdar påståenden som går åt ett annat håll) för att bekräfta din uppfattning.

Skillnaden mellan ditt och mitt sätt att se på det är att du bestämt dig för att tro på argumentet erfarenhet och tycker att det har den substans som krävs för att få en biljett. Det går ju snabbt att se att inte ens Byström egentligen tror på det argumentet:

Ska inte underskatta erfarenhet

https://sverigesradio.se/artikel/ville-ha-rutin-i-os-truppen-ska-inte-underskatta-erfarenhet
Ni är som nickedockor som blint tror på det ni tycker om. Vad tror du skulle hänt om Kalla inte kom med, skulle de »unga« åkarna varit chanslösa då? Vad tycker du att ledarnas roll är, ska de inte klara att leda sin trupp?
Citera
2022-01-06, 15:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ni är som nickedockor som blint tror på det ni tycker om. Vad tror du skulle hänt om Kalla inte kom med, skulle de »unga« åkarna varit chanslösa då? Vad tycker du att ledarnas roll är, ska de inte klara att leda sin trupp?

Jag tycker väl du har en förlegad syn på ledarskap. Visst skall ledarna utöva ledarskap men det är också bra om det finns en ledartyp bland åkarna och någon som har mycket erfarenhet av tidigare OS.
Citera
2022-01-06, 15:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tycker väl du har en förlegad syn på ledarskap. Visst skall ledarna utöva ledarskap men det är också bra om det finns en ledartyp bland åkarna och någon som har mycket erfarenhet av tidigare OS.

Nej, jag har tvärtom en mycket nyskapande syn på ledarskapet och det är att ledaren ska vara en i gruppen.

Vad jag retar mig på är att Byström inte pratar klarspråk. Han försöker få det till att Kalla är viktiga för andra åkare. Det är egentligen inte så han ser det. Vad han menar är att han befarar att vissa åkare saknar den erfarenhet som krävs för att kunna bemästra känslor som uppkommer vid ett stort mästerskap och därmed riskerar att underprestera. Han tror vidare att Kalla fortfarande besitter en underliggande kapacitet som hon ännu inte fått ut och att hon snarare ska växa med uppgiften att delta vid ett stort mästerskap.

När han pratar om erfarenhet menar ha erfarenhet att kunna maximera när det gäller. Han är osäker på Olsson och Ribom och ser nog framför sig att Kalla är mer given i en stafett, men han vill inte säga det utåt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-06 kl. 15:32.
Citera
2022-01-06, 15:41
Medlem
Citat:
Det finns enligt mig två alternativ om man går på det som SOK alltid tidigare gjort:

1. Ingen tas ut eftersom de inte klarat kvalificeringsgränsen.

2. Hagström tas ut som åttonde, eftersom hon klarat kvalgränsen, med motiveringen reserv till sprintstafetten (med möjlighet att även åka individuellt).

1. Låter smart i Covid-tider att inte ens ställa upp med full besättning i distansloppen när nu SOK ändå släpper iväg en distansåkare som inte kvalat som 8:a.
2. Aldrig att SOK skulle gå med på att skicka någon som troligen skulle få sitta på rummet hela OS för att vara 2:a eller 3:e reserv i en sprintstafett. Så det kan aldrig ha varit aktuellt.

Så dina alternativ har liksom aldrig varit aktuella oavsett vad du tycker personligen
Citera
2022-01-06, 15:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
1. Låter smart i Covid-tider att inte ens ställa upp med full besättning i distansloppen när nu SOK ändå släpper iväg en distansåkare som inte kvalat som 8:a.
2. Aldrig att SOK skulle gå med på att skicka någon som troligen skulle få sitta på rummet hela OS för att vara 2:a eller 3:e reserv i en sprintstafett. Så det kan aldrig ha varit aktuellt.

Så dina alternativ har liksom aldrig varit aktuella oavsett vad du tycker personligen

Full besättning? Det är inte åtta platser per distanslopp om du nu trodde det.

Du frågade vad jag tyckte så det känns lite märkligt då att du avfärdar det som ointressant. Varför frågade du på dessa premisser?

Dock väcker du en viktig tanke när du skriver som du gör och det är hur styvmoderligt behandlade sprintåkarna är. Varför är det inte två sprinttävlingar (en i fristil och en i klassisk) samt en sprintstafett?
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-06 kl. 15:46.
Citera
2022-01-06, 15:51
Medlem
Citat:
Nej, jag har tvärtom en mycket nyskapande syn på ledarskapet och det är att ledaren ska vara en i gruppen.

Vad jag retar mig på är att Byström inte pratar klarspråk. Han försöker få det till att Kalla är viktiga för andra åkare. Det är egentligen inte så han ser det. Vad han menar är att han befarar att vissa åkare saknar den erfarenhet som krävs för att kunna bemästra känslor som uppkommer vid ett stort mästerskap och därmed riskerar att underprestera. Han tror vidare att Kalla fortfarande besitter en underliggande kapacitet som hon ännu inte fått ut och att hon snarare ska växa med uppgiften att delta vid ett stort mästerskap.

När han pratar om erfarenhet menar ha erfarenhet att kunna maximera när det gäller. Han är osäker på Olsson och Ribom och ser nog framför sig att Kalla är mer given i en stafett, men han vill inte säga det utåt.

Se där! Ja det är ju den rimliga och logiska slutsatsen. Det är exakt så jag tolkar det han säger. Att han inte uttrycker sig exakt så är inte heller något konstigt. Han är inte skyldig någon exakt förklaring. Att göra sådana bedömningar hör till ett sådant jobb.
Det får bli resultaten som talar för sig.
Det rör sig om ren riskminimering, erfarenhet och ren logik. Ingen kan exakt veta vilken form de befinner sig på i OS.

Men sannolikheten att någon av de unga får en dip i ett OS är inte konstigt. Och att formen för varje individ kommer att avgöra stafettupplägget. Jag är inte alls säker på att han har Kalla som given i stafetten däremot. Om hon inte visar ett riktigt bra klassikt lopp så tror jag inte hon kommer med om ingen blir sjuk.
Men Kalla kommer garanterat att köra något individuellt lopp. Exakt vilket kommer nog att avgöras i interna testlopp innan/under OS.

Det kanske bara blir tremilen om hon inte är aktuell för stafetten.
Men skulle jag tippa så är det skiathlon medan t ex Olsson får testa intervallstarten.
Eller tvärtom.
Men det får vi se.
Citera
2022-01-06, 15:56
Medlem
Citat:
Full besättning? Det är inte åtta platser per distanslopp om du nu trodde det.

Du frågade vad jag tyckte så det känns lite märkligt då att du avfärdar det som ointressant. Varför frågade du på dessa premisser?

Dock väcker du en viktig tanke när du skriver som du gör och det är hur styvmoderligt behandlade sprintåkarna är. Varför är det inte två sprinttävlingar (en i fristil och en i klassisk) samt en sprintstafett?

Nej jag vet antalet. Men jag räknar iskallt med det som hänt i många stora mästerskap d v. att alla inte kör allt. (som du själv nu antytt) Det vore snarast dumdristigt. Det är nog bara Ebba och Frida man kan räkna med klarar det.

Jag avfärdar det fast jag frågade just för att jag inte kan tänka mig att förbundet inte ville skicka de dom kunde få för SOK.

Och jo, jag kan förstå det du skriver om sprint. Men det går snarast emot vad IOK hela tiden jobbar emot.
De försöker minska olika idrotters olika grenar för att istället få in fler idrotter.
Så det kommer aldrig att hända.
Det kanske kan komma på VM men det är tighta tidsscheman redan som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in