Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nej, jag har tvärtom en mycket nyskapande syn på ledarskapet och det är att ledaren ska vara en i gruppen.
Vad jag retar mig på är att Byström inte pratar klarspråk. Han försöker få det till att Kalla är viktiga för andra åkare. Det är egentligen inte så han ser det. Vad han menar är att han befarar att vissa åkare saknar den erfarenhet som krävs för att kunna bemästra känslor som uppkommer vid ett stort mästerskap och därmed riskerar att underprestera. Han tror vidare att Kalla fortfarande besitter en underliggande kapacitet som hon ännu inte fått ut och att hon snarare ska växa med uppgiften att delta vid ett stort mästerskap.
När han pratar om erfarenhet menar ha erfarenhet att kunna maximera när det gäller. Han är osäker på Olsson och Ribom och ser nog framför sig att Kalla är mer given i en stafett, men han vill inte säga det utåt.
Se där! Ja det är ju den rimliga och logiska slutsatsen. Det är exakt så jag tolkar det han säger. Att han inte uttrycker sig exakt så är inte heller något konstigt. Han är inte skyldig någon exakt förklaring. Att göra sådana bedömningar hör till ett sådant jobb.
Det får bli resultaten som talar för sig.
Det rör sig om ren riskminimering, erfarenhet och ren logik. Ingen kan exakt veta vilken form de befinner sig på i OS.
Men sannolikheten att någon av de unga får en dip i ett OS är inte konstigt. Och att formen för varje individ kommer att avgöra stafettupplägget. Jag är inte alls säker på att han har Kalla som given i stafetten däremot. Om hon inte visar ett riktigt bra klassikt lopp så tror jag inte hon kommer med om ingen blir sjuk.
Men Kalla kommer garanterat att köra något individuellt lopp. Exakt vilket kommer nog att avgöras i interna testlopp innan/under OS.
Det kanske bara blir tremilen om hon inte är aktuell för stafetten.
Men skulle jag tippa så är det skiathlon medan t ex Olsson får testa intervallstarten.
Eller tvärtom.
Men det får vi se.