2022-01-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vet inte om just "dalar" är rätt ordval för att antalet inlada på IVA minskar från 116 till 110 från en dag till en annan.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.covid-dagligen?filter=0acdd908-6728-b062-cd16-dec4156c8efe

Den 1 december var vårdades 41 patienter på IVA, idag 110!

Nej, det har gått ner ca 10% på fyra dagar. Eftersläpningen är också minimal, vilket brukar vara en bra indikator om siffrorna är tillförlitliga eller inte.

När det går upp i samma utsträckning, ja då skriker folk däremot för full hals....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Enligt rapporter smittar vaccinerade och ovaccinerade ”ungefär” lika mycket. Med två sprutor enligt vad svt rapporterar.

Varför skulle den tredje med samma innehåll skydda mer mot omikron när dom tidigare har ett sämre skydd mot den varianten?
Alltså, skyddsefftekten av vaccinet avtar ju ganska fort. Så om du tar ett vaccin nu så kommer den skydda dig en liten tid framöver, men snart är denna effekt förbrukat och du behöver en till dos.
Vet ej om det är sant, men dosen kanske även höjs hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
För att färska antikroppar (från vaccinering) kan hålla nere den initiala virusmängden en aning, vilket ger lägre smittsamhet.

Men det gäller inte omicron som smiter förbi både naturlig och onaturlig immunitet.

Nej precis, så varför skulle den tredje dosen skydda mer mot omikron som myndigheterna påstår.

När det sägs att omikron är mildare än tidigare varianter, är då argumentet att vaccinet ska skydda mot svår sjukdom och död? När den risken borde vara mycket mindre även utan vaccinet?
Citera
2022-01-06, 15:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Men för att understryka vad den personen sa sist jag pratade med denna för lite över 2 veckor sen:

"Jag är så trött på den frågan för jag får den hela tiden. Vaccinerade, ovaccinerade. Bilden är inte som i media. Vi är inte utarbetade och vi har inte kaos här. Det är en vanlig dag på jobbet."
Om du inte märkt det så har smittan ökat rätt kraftigt de senaste veckorna och så är ju naturligtvis inte alla vårdanställda drabbade av covidpatienter.

Det stämmer säkert att många har det som vanligt eller kanske tom. lugnare eftersom säkert en del personer drar sig för att söka vård när smittan ökar.
Citera
2022-01-06, 15:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill minnas att du själv har skrivit det, men kan vara så att jag blandar ihop dig med någon annan.
Annars verkar det vara Folkhälsomyndighetens uppfattning, om de nu inte ändrat sig senaste dagarna. Denna artikel är från precis innan jul.
https://www.vk.se/2021-12-21/nya-virusatgarder-det-har-galler

FoHM och deras gissningar ger jag inte mycket för..
Framförallt så vill jag inte bli inblandad i deras idéer.

Nägra få saker de sagt, håller jag med om.
Men i det stora hela, så framstår dom som de värsta gubbgissarna i världshistorien. Förmodligen ett arv från mr Gisecke
Citera
2022-01-06, 15:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast med den här ökningstakten så skulle varenda svensk redan vara smittad långt innan månadsskiftet februari/mars. Jag håller med om att det kan bli rätt illa redan om några få veckor, men Sveriges befolkning räcker inte till för en peak så sent som du tror. Det här är en storm och den blåser nog över betydligt snabbare än tidigare vågor.

Förskolor, skolor och gymnasieskolor öppnar den 11 januari. Det kommer vara som att hälla bensin på en skogsbrand. 2 miljoner barn och unga som smittar varandra. Sedan kommer de hem och smittar sina föräldrar, som smittar på sina arbetsplatser, i kollektivtrafik osv osv. Inkubationstiden är ju ändå några dagar, sedan måste det bli en spridning innan vi peakar. Hur det går har också att göra med hur många som är mottagliga, men det tror jag är väldigt många. Bara de som nyligen fått en boosterdos, eller genomgått en infektion kan ha viss immunitet. Resten är oskyddade.
Citera
2022-01-06, 15:40
Medlem
Citat:
Nej precis, så varför skulle den tredje dosen skydda mer mot omikron som myndigheterna påstår.

När det sägs att omikron är mildare än tidigare varianter, är då argumentet att vaccinet ska skydda mot svår sjukdom och död? När den risken borde vara mycket mindre även utan vaccinet?
De kanske har någon studie som visar, eller indikerar, att vaccin skyddar något mot omikron ändå.
Sen har de väl köp in vaccin som de ogärna vill slänga.
Citera
2022-01-06, 15:42
Medlem
Citat:
Men dom säger ju att dessa vaccin ger ett sämre skydd mot omrikon som troligen snart kommer dominera i Sverige. Varför då ge samma vaccin i boostern?

För det finns inte ett ny booster framtagen.

Det kommer nog men Omikron upptäcktes i början av December.
Citera
2022-01-06, 15:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Oj oj mina vänner. Sjukhusinläggningarna exploderar - upp 228% på en vecka. Vi såg det inte komma!

Precis som jag förutspådde så väntar nu en vinter av ond bråd död vars like vi aldrig sett. Och Tegnell rekommenderar fortfarande inte ens munskydd. Det blir nog bra det här (för begravningsbranschen!).

Den våg av sjukfall som har svept över övriga Europa, kommer nu till Sverige. Det kan vara en fördel, genom att ju längre vågen dröjer, ju fler påfyllnadsdoser hinner vi ge innan vågen sköljer in över Sverige. Det hade varit en ännu större fördel, ifall Folkhälsomyndigheten inte hade fördröjt påfyllnadsdoserna. Vaccineringen med påfyllnadsdoser har gått dåligt i Sverige, eftersom den kom igång för sent under hösten.

Sverige hade en fördel, som Folkhälsomyndigheten valde att sumpa.
Citera
2022-01-06, 15:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fast ta en kik på Danmark och UK.
Om något, så minskar nästan IVA-inläggningarna..
Men sjukhusinläggningar ökar kraftigt med Omicron.
Här några länder med hög andel Omicron

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-30..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Hospital+patients&Interval=Weekly& Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivi ty=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS~DNK
Citera
2022-01-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fast ta en kik på Danmark och UK.
Om något, så minskar nästan IVA-inläggningarna..

Minskar vet jag inte om det gör men "IVA per fall" verkar iaf va mycket lägre - även om fallen ökat så mycket så att IVA ändå ökar.

Sjukhuspatienter:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=Hospital+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

IVA-patienter:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=ICU+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK
Citera
2022-01-06, 15:45
Medlem
Citat:

Ja, säkert mindre, om man är fullt frisk i övrigt. Det är i riskgrupperna som vaccin gör den största skillnaden.
Lite delta finns väl fortfarande kvar dessutom.

Men de i riskgrupp som inte vaccinerat sig redan måste väl ha problem med läsförståelse, leva i någon parallell verklighet eller annat så dessa individer lär aldrig ta någon spruta ändå.

Myndigheterna vill såklart ha så få som möjligt på IVA av naturliga skäl eftersom det suger de mesta resurserna och förbrukar både personal och pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in