2022-01-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kommer inte gälla Sverige då vår öppna hantering. Inte heller kom det några nya restriktioner eller råd igår utan var bara en upprepning av de vi fått tidigare.

Jag tror Omicron kommer "bränna" igenom Sverige rätt så snabbt.
Men andra länder med mer stängt riskerar att som du beskriver få en lång lång period med skiten.
Som Dr John Campbell har sagt vid flera tillfällen, alla kommer få den.
Men bara 500 000 Sydafrikaner har officiellt fått Omikron och vågen är för denna gången nästan över. Även om mörkertalet är stort, säg att 5 miljoner fått O på riktigt så har de en befolkning på 60,5 miljoner. Dvs det borde inte vara slutet på pandemin för deras del på långa vägar utan det borde bli (många) fler vågor. Det kommer antagligen aldrig att sluta utan bli säsongsåterkommande.
Citera
2022-01-06, 14:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det har INTE peakat här. Men det har det om 3-4 veckor.. inte i slutet av februari.
Men fortsätt du yra

Det lugnar nog ner sig när bränslet är slut. Att något annat skulle stoppa den här vågen har jag svårt att se. Du kanske har en idé om vad det skulle kunna vara?
Citera
2022-01-06, 14:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt, om nu inte kineserna gjort lite gain-function i möss innan de släppte loss Omikron i Afrika.

Vi har ju länge funderat över vilken exit strategy kineserna har. Detta kan mycket väl vara svaret på den frågan ja.

När delta är helt borta o kineserna haft sitt OS kommer de kanske låta omikron få löpa fritt.

Undrar om deras vaccin gör omikron ännu snällare....
Citera
2022-01-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det lugnar nog ner sig när bränslet är slut. Att något annat skulle stoppa den här vågen har jag svårt att se. Du kanske har en idé om vad det skulle kunna vara?

Det dalar redan på IVA så bränslet tog nog slut förra veckan.
Citera
2022-01-06, 14:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Men bara 500 000 Sydafrikaner har officiellt fått Omikron och vågen är för denna gången nästan över. Även om mörkertalet är stort, säg att 5 miljoner fått O på riktigt så har de en befolkning på 60,5 miljoner. Dvs det borde inte vara slutet på pandemin för deras del på långa vägar utan det borde bli (många) fler vågor. Det kommer antagligen aldrig att sluta utan bli säsongsåterkommande.
Ja något skumt är det. Funkar inte heller med att tro att väldigt många haft Delta och Beta då de inte verkar ge immunitet mot Omicron.
Citera
2022-01-06, 14:45
Medlem
Kan någon förklara hur boostern skulle fungera bättre mot omikron än dos ett och två med samma sorts vaccin?

När nya rapporter visar att vaccinerade och ovaccinerade smittas ungefär lika mycket av omikron.

Jag som helt ovaccinerad skulle då räknas som fullvaccinerad tidigast om 6 månader.
För ett vaccin som inte hindrar mig från att bli sjuk i en sjukdom som innebär en liten risk för svår sjukdom och död.
Citera
2022-01-06, 14:51
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Kan någon förklara hur boostern skulle fungera bättre mot omikron än dos ett och två med samma sorts vaccin?

När nya rapporter visar att vaccinerade och ovaccinerade smittas ungefär lika mycket av omikron.

Jag som helt ovaccinerad skulle då räknas som fullvaccinerad tidigast om 6 månader.
För ett vaccin som inte hindrar mig från att bli sjuk i en sjukdom som innebär en liten risk för svår sjukdom och död.

Kan ej förklara detta, sitter i samma sits, tänker inte vaccinera mig.

Helt ologiskt.
Citera
2022-01-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
All statistik visar tydligt att Omicron sprids mångdubbelt lättare, titta på bara på global spridning nu: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Delta dominerade totalt för 4 veckor sen med en ganska flack kurva, plötsligt kommer omikron in och kurvan går spikrakt uppå, trots att väldigt få ändring skedde. Det som tydligast visar att Omikron sprids lättare är att Delta håller på att försvinna över allt. Om Omikron inte spreds lättare skulle Delta fortfarande finnas kvar. På mnåga stället har delta försvunnit helt.
vaccinet neutraliserar delta bättre, omikron får härja fritt fast man är vaccinerad
Citera
2022-01-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vissa tror att peaken är om en vecka och att vi därefter är flockimmuna. Jag tror inte det.
Jo ingen har missat att du TROR att det peakar och går fullständigt åt helvete vid månadsskiftet feb/mars. Jag tror du har fel som vanligt.

Men jag förstod inte varför du kände att du var tvungen att ljuga om att jag sagt att det kommer vara över om en vecka... Det har jag aldrig skrivit.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-06 kl. 15:01.
Citera
2022-01-06, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Om en eller två månader kommer var och varannat sjukhus vara i förstärkningsläge och pressträffar varje dag på TV.

Ja, jag tror också att vi peaker där någonstans. Sjukhusen i katastrofläge.
Citera
2022-01-06, 15:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det dalar redan på IVA så bränslet tog nog slut förra veckan.

IVA-siffrorna lär nog öka rätt rejält med tanke på hur snabb ökningen är i slutenvården. Hittills har ju aldrig IVA-siffrorna gått ner samtidigt som antalet inlagda ökar.
Citera
2022-01-06, 15:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Kan du länka till NÅGON som påstått detta?
Eller är det bara ett ”rykte” du hört?

Länka nu ett inlägg tack!

Att någon förresten skulle påstå att vi dessutom är flockimmuna då känns ännu mer osannolikt..

Vill minnas att du själv har skrivit det, men kan vara så att jag blandar ihop dig med någon annan.
Annars verkar det vara Folkhälsomyndighetens uppfattning, om de nu inte ändrat sig senaste dagarna. Denna artikel är från precis innan jul.
https://www.vk.se/2021-12-21/nya-virusatgarder-det-har-galler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in