2022-01-06, 13:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns det risk för att även vilda möss är infekterade? Upptäckte nämligen igår att vi har möss här på min gård. Känns som att man måste akta sig för både djur och människor de närmaste veckorna...
Troligen eftersom minkar kunde smittas.
Och man håller ju på och labbar med möss.
Senast läste jag om att man testat hur Omicron drabbar mössens luftvägar mm.

Vet inte hur det är med kattdjur, de plockar ju möss.
Citera
2022-01-06, 13:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Folk som har symptom testar sig, men de stannar också hemma och undviker kontakt med andra, så vad gör testningen för skillnad på smittspridningen?

Visar inte testet positivt behöver de inte vara hemma
Citera
2022-01-06, 13:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ett rykte, du som alltid har rätt

Att det är över om en vecka? Vafan yrar du om, covidförkylning kommer inte vara över på väldigt lång tid. Det fattar väl tom du, eller?

Men förhoppningsvis slipper vi snart symboliska och suboptimala restriktioner för att låtsas bromsa omikronförkylningen.

Vissa tror att peaken är om en vecka och att vi därefter är flockimmuna. Jag tror inte det.
Citera
2022-01-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Med alla dessa vaccinerade skulle vi haft flockimmunitet om vaccinen varit lite bättre än usla.

Det fina i kråksången är att Omikron helt uppenbart är ungefär lika farlig som en förkylning.

Själv hade jag en viktig läkartid i måndags, men åkte på något virus i helgen. När jag ringer för att omboka får jag frågan om jag ska covidtesta mig. "För är det inte covid kan du komma in ändå". Ja ni hör ...

Flockimmunitet mot omikron om det är lika smittsamt som mässlingen skulle kräva att 95% av Sveriges befolkning infekterades, alternativt att 95% vaccinerades med ett heltäckande vaccin.
Problemet är att omikron inte kan ha uppstått på naturlig väg. Det måste ha uppstått i ett labb.
Då uppstår frågan om omikron ger någon bestående immunitet mot sig själv.
Citera
2022-01-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visar inte testet positivt behöver de inte vara hemma

Nej, men de borde ha munskydd ifall resultatet visade sig vara felaktigt. Testen är inte hundraprocentiga.
Citera
2022-01-06, 13:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Flockimmunitet mot omikron om det är lika smittsamt som mässlingen skulle kräva att 95% av Sveriges befolkning infekterades, alternativt att 95% vaccinerades med ett heltäckande vaccin.
Problemet är att omikron inte kan ha uppstått på naturlig väg. Det måste ha uppstått i ett labb.
Då uppstår frågan om omikron ger någon bestående immunitet mot sig själv.
Bestående immunitet lär den ge, men liksom vid förkylningar muterar viruset ständigt förbi. Med andra ord är även vaccin i stort sett meningslöst.
Citera
2022-01-06, 13:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Omikron sprids inte lättare än Delta.
De är lika försiktiga i Japan som förut.
Omikron sprids lättare när vaccinerade inte är lika försiktiga som förut. Vaccinet hjälper ej mot Omikron.

All statistik visar tydligt att Omicron sprids mångdubbelt lättare, titta på bara på global spridning nu: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Delta dominerade totalt för 4 veckor sen med en ganska flack kurva, plötsligt kommer omikron in och kurvan går spikrakt uppå, trots att väldigt få ändring skedde. Det som tydligast visar att Omikron sprids lättare är att Delta håller på att försvinna över allt. Om Omikron inte spreds lättare skulle Delta fortfarande finnas kvar. På mnåga stället har delta försvunnit helt.
Senast redigerad av raskens 2022-01-06 kl. 13:54.
Citera
2022-01-06, 13:46
Medlem
Citat:
Vissa tror att peaken är om en vecka och att vi därefter är flockimmuna. Jag tror inte det.

Om en eller två månader kommer var och varannat sjukhus vara i förstärkningsläge och pressträffar varje dag på TV.
Citera
2022-01-06, 13:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dr John Campbell ställde en väldigt intressant fråga i senaste presentationen på Youtube igår om vart kom varianten Omicron ifrån?

Se den bild med utvecklingen av mutationer här 25:57 in i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=wfZ62aWf6pk&ab_channel=Dr.JohnCampbell

Där visas att Omicron inte kom från varken Delta, Alpha, Beta eller Gamma utan ifrån ursprungliga Wuhan viruset.

Men det är väl borta för länge sedan och knappast aktuell spridning i Sydafrika när mutationen Omicron dök upp?

Lätt att bli konspiratorisk att Omicron är tillverkat och utplanterat som ett naturligt vaccin mot pandemin.

Omicron ersätter Delta och skapar immunitet mot samtliga tidigare varianter. Dock ger inte tidigare infektion av de andra eller vaccinet något speciellt bra skydd mot Omicron.

Edit: Inte bara Sydafrika utan även Botswana

Han hintade att det kan varit en reservoar från råttor som spred den. Men visst lite mysko den skiljer sig så mycket från alla övriga varianter, förutom just Wuhan-varianten
Citera
2022-01-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det kommer även vara vaccinerade som inte kommer ha möjlighet till att få vård eftersom belastningen kommer bli för stor ifall man släpper alla restriktioner helt. Det är inte omöjligt att stoppa omikron och man kan iallafall sträva efter att minska smittspridningen.

Jo, svårt att säga ännu. Mina källor säger att typ 90% är ovaccinerade på IVA men de finns nog en del vaccinerade som behöver några dagar med syrgas på vårdavdelning. Men omikron verkar ju kanske bara vara en tredjedel så aggressiv som Delta.

Så vi får se. Om någon månad kanske man vet mer. Då kanske man kan lätta på restriktionerna och låta det bränna igenom (om man skickar hem ovaccinerade med en syrgastub och en instruktionspamflett).
Citera
2022-01-06, 13:50
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Så långsökt är det inte, ca 10% blev infekterade på en vecka i London och ett okänt mörkertal. Men det kommer nog inte ta 3 månader iaf.
Citera
2022-01-06, 13:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Han hintade att det kan varit en reservoar från råttor som spred den. Men visst lite mysko den skiljer sig så mycket från alla övriga varianter, förutom just Wuhan-varianten
Jag reagerade rätt mycket på det konstaterande att Omicron bör komma från ursprungliga viruset från Wuhan. Helt otroligt.
Knappast det som nu var aktuellt i Afrika där Omikron påstås komma ifrån.
Även låter det osannolikt att någon mus smittats i början av 2020 och de haft viruset i omlopp inom sina kullar för att först nu börja smitta människor.

Hoppas någon kan förklara hur det hänger ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in