2022-01-06, 12:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Omicron har muterat från original Wuhan varianten.
Med tanke på mängden så måste det ha skett i många steg under en längre tid.
Så var har det skett?
John Campbell avslutade med en cliffhanger om att det kan vara möss.
Undrar om det kan vara möss i ett labb isf.
Absolut mycket troligt!
Citera
2022-01-06, 12:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Restriktioner ger ännu bättre skydd mot smittspridning.
Det var inte det vi diskuterade.
Ett vanligt och otrevlig sätt att ta sig ur en diskussion, typiskt opålitlig politiker metod.
Citera
2022-01-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag delar dina åsikter. Egentligen bäst att släppa allt men bara sjukvården klarar av det. Troligen inte mängder på IVA men annan form av covid behandling. Absolut inte bromsa för mycket. Kanske man ska rycka bort plåstret snabbt.
Men sjukvården kommer få det besvärligt, dels med egna sjukdomsfrånvaro av covid, influensa och magsjuka. Sedan ökad belastning av fler inlagda.

Kanske är Omicronen som det slutliga "vaccinet" mot pandemin.

Undrar hur de som anser nuvarande vaccin som osäkra när de är som de anser för kort utprovade. Anser de då även att Omicronen är för kort tid och att vi vet för lite om biverkningar?

Största risken tror jag är att man inte är tillräckligt dynamisk med åtgärder - man skärper åtgärderna och sedan hålls man kvar vid dem flera månader när smittan går ned. Sedan är plötsligen tillbaka i exakt samma läge nästa höst som ifjol.

Jag har respekt för åtgärder som håller nere smittotoppen till en någorlunda hanterbarnivå. Men det är ett dubbeleggat svärd: Missbrukas de så hamnar vi istället i limbo - och det har vi egentligen redan upplevt i ett halvår.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-01-06 kl. 13:02.
Citera
2022-01-06, 13:01
Medlem
Citat:
Det var inte det vi diskuterade.
Ett vanligt och otrevlig sätt att ta sig ur en diskussion, typiskt opålitlig politiker metod.

Vaccinet skyddar framför allt mot att bli allvarligt sjuk i covid, ifall man är intresserad av att minska smittspridningen är restriktioner ett bättre alternativ. Hoppas du förstod nu.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det är jävligt intressant att Omikron är 1 och 1/2 år gammalt, och med den smittspridning som den har, lyckats vara helt okänd och isolerad under 1 och 1/2 års tid, för att sen explodera. Sen att man direkt isolerade Sydafrika när källan där var 4 inresande diplomater från "ej namgivet land" med hint mot Europa..

Bara agerandet i Botswana får en del larmklockor att ringa, har vi haft några diplomat-kamikazes som satt sig på flighter till olika hubs ? Den omtalade utredningen om Wuhan-spridningen spekulerade i att ett sjuk labbiträde där smittade andra på pendeltåget på väg till jobbet, det var 3 labbiträden som bara "försvann".

Och nu har vi då ev en mus någonstans som drar igång en kedjereaktion från något annat klass 4 labb ?

2 rejäla fuckups på 2 år i labb-världen, samtidigt som vi lokalt nu även dras med sorkfeber....?

Nja,mycket troligt, knappast ett misstag ifrån kinesernas sida vad gäller Omikron varianten. Det gällde ju att försöka reparera deras tidigare misstag när Wuhan-varianten släpptes ut.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Omicron har muterat från original Wuhan varianten.
Med tanke på mängden så måste det ha skett i många steg under en längre tid.
Så var har det skett?
John Campbell avslutade med en cliffhanger om att det kan vara möss.
Undrar om det kan vara möss i ett labb isf.
Det har varit upp nu på morgonen här då jag fick en intressant utredning om att Omicron bör komma från möss. Leta och läs. Klart intressant.

Dock framgår det inte om mössen varit på laboratorier eller fritt levande.
Men intressant att utredningen kom från några kineser i Kina.
Citera
2022-01-06, 13:03
Medlem
Citat:
Var det svår?

Mer än 50%
I aktuella fallet jag skrev om var det ca 60%
De övriga 40% var minoritet, vaccinerade med minst 2 doser, och led av andra svåra sjukdomar

På Folkhälsmyndigheten pressträff igår redovisade man att förra veckan var 75% av de som lades in på IVA ovaccinerade.
Även 75% är en majoritet.

Hoppas det var en bra förklaring.

känns som det kan bli lite fel det där.. om det är 3 eller färre så definieras de som o vaxxad? 1 vaxx är defineras som ovaxxad osv osv..
Citera
2022-01-06, 13:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Största risken tror jag är att man inte är tillräckligt dynamisk med åtgärder - man skärper åtgärderna och sedan hålls man kvar vid dem flera månader när smittan går ned. Sedan är plötsligen tillbaka i exakt samma läge nästa höst som ifjol.

Jag har respekt för åtgärder som håller nere smittotoppen till en någorlunda hanterbarnivå. Men det är ett dubbeleggat svärd: Missbrukas de så hamnar vi istället i limbo - och det har vi egentligen redan upplevt i ett halvår.
Kommer inte gälla Sverige då vår öppna hantering. Inte heller kom det några nya restriktioner eller råd igår utan var bara en upprepning av de vi fått tidigare.

Jag tror Omicron kommer "bränna" igenom Sverige rätt så snabbt.
Men andra länder med mer stängt riskerar att som du beskriver få en lång lång period med skiten.
Som Dr John Campbell har sagt vid flera tillfällen, alla kommer få den.
Citera
2022-01-06, 13:06
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
V enda partiet som säger nej till vaccinpass
https://www.varldenidag.se/nyheter/v-enda-partiet-som-sager-nej-till-vaccinpass/repuhz!g5e6Yaxg1yQfEPvWMvSfug/
Vänsterpartiet är det enda partiet som i nuläget säger tvärt nej till vaccinpass.
https://www.svt.se/nyheter/har-ar-partierna-for-och-emot-vaccinpass
Vänsterpartiet däremot är inte alls sugna på att stå bakom förslaget.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/h%C3%A4r-%C3%A4r-partierna-som-vill-se-vaccinpass-p%C3%A5-krogen/ar-AANH96B

Utanför riksdagen finns det många fler alternativ, men även inom riksdagen finns det partier som sitter på gärdsgården och väntar, och diskuterar frågan internt.
Citera
2022-01-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skriver ju explicit att det är ett rykte. Inte nödvändigtvis att det måste vara så. Tror du fortfarande att det här är över om en vecka?
Ett rykte, du som alltid har rätt

Att det är över om en vecka? Vafan yrar du om, covidförkylning kommer inte vara över på väldigt lång tid. Det fattar väl tom du, eller?

Men förhoppningsvis slipper vi snart symboliska och suboptimala restriktioner för att låtsas bromsa omikronförkylningen.
Citera
2022-01-06, 13:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vaccinet skyddar framför allt mot att bli allvarligt sjuk i covid, ifall man är intresserad av att minska smittspridningen är restriktioner ett bättre alternativ. Hoppas du förstod nu.
Bra ärligt svar, tack
Restriktioner funkar bara så länge de finns vilket vi sett i andra länder, t.ex. Danmark som när de öppnade upp fick fart på smittspridningen.
Citera
2022-01-06, 13:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
känns som det kan bli lite fel det där.. om det är 3 eller färre så definieras de som o vaxxad? 1 vaxx är defineras som ovaxxad osv osv..
Vad gnäller du om?
Det var ett svar på hur jag definierar "Majoritet"

60% i aktuella fallet var majoriteten ovaccinerade.
Svårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in