2022-01-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Även om man körde en mixedstafett för tjugo år sedan (och sedan aldrig mer) så är det ju IBU som framgångsrikt och med tålamod har etablerat mixedstafetten som en framgångsrik och populär tävlingsform som dessutom finns på mästerskap.

Jag tycker också att IBU haft en mer genomtänkt plan för hur tävlingsprogrammet skall se ut medan det är mer hattigt inom FIS.
Jag tycker inte skidskyttet hittat någon bra balans i sitt stafettprogram. Blir för många stafetter. Många av de bästa åkarna tvingas stå över ett flertal av stafetterna varje säsong

Sen har skidskyttet ett väldigt monotont tävlingsprogram och kan inte förstå hur de kan få ha så många väldigt likadana distanser på OS.
Citera
2022-01-06, 12:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Jag tycker inte skidskyttet hittat någon bra balans i sitt stafettprogram. Blir för många stafetter. Många av de bästa åkarna tvingas stå över ett flertal av stafetterna varje säsong

Sen har skidskyttet ett väldigt monotont tävlingsprogram och kan inte förstå hur de kan få ha så många väldigt likadana distanser på OS.

Simningen har visat vägen.
Citera
2022-01-06, 12:36
Medlem
Citat:
Även om man körde en mixedstafett för tjugo år sedan (och sedan aldrig mer) så är det ju IBU som framgångsrikt och med tålamod har etablerat mixedstafetten som en framgångsrik och populär tävlingsform som dessutom finns på mästerskap.

Jag tycker också att IBU haft en mer genomtänkt plan för hur tävlingsprogrammet skall se ut medan det är mer hattigt inom FIS.
Ett tillägg. FIS mästerskapsprogram är inte harttigt utan stabilt och mångsidigt. Och man valde i tiderna att satsa på sprintstafett i stället för mixed och jag tycker det har gett ett bättre utfall än vad en mixedstsfett hade gjort.
Citera
2022-01-06, 13:15
Medlem
Citat:
Jag tycker inte skidskyttet hittat någon bra balans i sitt stafettprogram. Blir för många stafetter. Många av de bästa åkarna tvingas stå över ett flertal av stafetterna varje säsong.

Det stemmer ikke på noen måte at de beste står over "et flertall" av stafettene hvert år. Er sjelden noen står over mer enn en. Et unntak blir muligens i år hvor de har satt opp stafetter i de tre siste rundene før OL. Og grunnen til at det er mange stafetter er vel fordi det er de aller mest populære øvelsene.

En kan vel heller spørre seg hvorfor langrenn sliter med å få land til å delta. De må jo fylle opp med andrelag for å kommer over en tredjedel av deltakelsen i en skiskytingsstafett.
Citera
2022-01-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
En kan vel heller spørre seg hvorfor langrenn sliter med å få land til å delta. De må jo fylle opp med andrelag for å kommer over en tredjedel av deltakelsen i en skiskytingsstafett.
Vet inte hur mycket värt det är med många lag i skidskyttet där flertalet lag är så dåliga att de blir varvade.
Citera
2022-01-06, 13:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Det är ju betydligt högre status på skidskyttets stafetter i världscupen än vad det är på längdåkningens stafetter i världscupen.

Sedan tycker jag inte skidskyttet har så många väldigt likadana distanser på OS. Distanslopp, sprint, jaktstart och masstart om man tittar på de individuella distanserna är ju väldigt olika till karaktären

Men jag avsåg mer hur hur hela skidskyttets tävlingsprogram ser ut (i världscupen och på mästerskap) och har sett ut de senaste 10-15 åren.

Citat:
Ett tillägg. FIS mästerskapsprogram är inte hattigt utan stabilt och mångsidigt. Och man valde i tiderna att satsa på sprintstafett i stället för mixed och jag tycker det har gett ett bättre utfall än vad en mixedstsfett hade gjort.
Om man tittar på hur tävlingsprogrammet i längdskidor har sett ut i världscupen de senaste 10-15 åren då tycker jag det är hattigt. Nu kör man nästan bara lopp på 10/15 km, tidigare var det en större blandning på längden av loppen. Skiathlon körs bara en gång på säsong eller inte alls. Ingen minitour i år i Ruka. Tävlingsprogrammet i Tour de Ski har sett väldigt olika ut.

Jag tycker väl att man både kan ha sprintstafett och mixstafetter i längdskidor. Det är inte antingen eller. Och det finns ju en hel del som klagar på sprintstafetten som tävlingsform, att det inte händer så mycket på de första etapperna och att det bara blir någon form av transportsträcka. Så hur lyckat sprintstafetten är kan ju diskuteras. IOK vill ju gärna ha mixade lagtävlingar och längdsporten är väl typ den av alla vinteridrotter som är sist med att införa den (och ännu finns den inte på mästerskapsprogrammet).
Citera
2022-01-06, 13:42
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Sedan tycker jag inte skidskyttet har så många väldigt likadana distanser på OS. Distanslopp, sprint, jaktstart och masstart om man tittar på de individuella distanserna är ju väldigt olika till karaktären
I skidskytte har alla toppåkare har chansen i alla disciplinerna. I längdåkning har vissa bara en chans. Och oddslistan kommer skilja sig en hel del beroende på tävling.
Citera
2022-01-06, 13:42
Medlem
Citat:
Vet inte hur mycket värt det är med många lag i skidskyttet där flertalet lag är så dåliga att de blir varvade.

4 av 27
6 av 23
4 av 24
3 av 27

Merkelig definisjon av flertall du har...

Skal legge til at et av lagene som ble rundet slo Norge i neste stafett.
Citera
2022-01-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
4 av 27
6 av 23
4 av 24
3 av 27

Merkelig definisjon av flertall du har...

Skal legge til at et av lagene som ble rundet slo Norge i neste stafett.
Flertal i svenska har inte samma betydelse som flertall i norska. Norsk "flertall" = svenskans "majoritet".
Citera
2022-01-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Flertal i svenska har inte samma betydelse som flertall i norska. Norsk "flertall" = svenskans "majoritet".

Ah, OK. Takk for oppklaringen.
Citera
2022-01-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania

Det är faktiskt krångligare än så om man ska skriva 100% korrekt svenska, vilket kanske inte är ett krav på ett diskussionsforum:

Flertalet = en majoritet
Ett flertal = mer än en

Men det där är en skillnad inte många bryr sig om, så det vanligaste på svenska är att om nån skriver "flertalet" så menar de ändå "mer än en".
Citera
2022-01-06, 14:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
I skidskytte har alla toppåkare har chansen i alla disciplinerna. I längdåkning har vissa bara en chans. Och oddslistan kommer skilja sig en hel del beroende på tävling.

Johaug och Kläbo är favorit till att vinna tre av fyra individuella distanser. Några sådana stora favoriter på flera distanser finns inte i skidskytte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in