Citat:
Ursprungligen postat av
rcs
Jag tycker inte skidskyttet hittat någon bra balans i sitt stafettprogram. Blir för många stafetter. Många av de bästa åkarna tvingas stå över ett flertal av stafetterna varje säsong
Sen har skidskyttet ett väldigt monotont tävlingsprogram och kan inte förstå hur de kan få ha så många väldigt likadana distanser på OS.
Det är ju betydligt högre status på skidskyttets stafetter i världscupen än vad det är på längdåkningens stafetter i världscupen.
Sedan tycker jag inte skidskyttet har så många väldigt likadana distanser på OS. Distanslopp, sprint, jaktstart och masstart om man tittar på de individuella distanserna är ju väldigt olika till karaktären
Men jag avsåg mer hur hur hela skidskyttets tävlingsprogram ser ut (i världscupen och på mästerskap) och har sett ut de senaste 10-15 åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
rcs
Ett tillägg. FIS mästerskapsprogram är inte hattigt utan stabilt och mångsidigt. Och man valde i tiderna att satsa på sprintstafett i stället för mixed och jag tycker det har gett ett bättre utfall än vad en mixedstsfett hade gjort.
Om man tittar på hur tävlingsprogrammet i längdskidor har sett ut i världscupen de senaste 10-15 åren då tycker jag det är hattigt. Nu kör man nästan bara lopp på 10/15 km, tidigare var det en större blandning på längden av loppen. Skiathlon körs bara en gång på säsong eller inte alls. Ingen minitour i år i Ruka. Tävlingsprogrammet i Tour de Ski har sett väldigt olika ut.
Jag tycker väl att man både kan ha sprintstafett och mixstafetter i längdskidor. Det är inte antingen eller. Och det finns ju en hel del som klagar på sprintstafetten som tävlingsform, att det inte händer så mycket på de första etapperna och att det bara blir någon form av transportsträcka. Så hur lyckat sprintstafetten är kan ju diskuteras. IOK vill ju gärna ha mixade lagtävlingar och längdsporten är väl typ den av alla vinteridrotter som är sist med att införa den (och ännu finns den inte på mästerskapsprogrammet).