2022-01-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad gnäller du om?
Det var ett svar på hur jag definierar "Majoritet"

60% i aktuella fallet var majoriteten ovaccinerade.
Svårt?

jag såg det!

men det blir direkt fel i det fallet man räknar så... För många variabler som räknas som ovaccinerad! ska man föra statistik så måste det vara 100% korrekt inte nå jox med 3 patienter ska räknas som ovaccinerad pga patientsäkerhet. blir fel!
Citera
2022-01-06, 13:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Dr John Campbell ställde en väldigt intressant fråga i senaste presentationen på Youtube igår om vart kom varianten Omicron ifrån?

Se den bild med utvecklingen av mutationer här 25:57 in i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=wfZ62aWf6pk&ab_channel=Dr.JohnCampbell

Där visas att Omicron inte kom från varken Delta, Alpha, Beta eller Gamma utan ifrån ursprungliga Wuhan viruset.

Men det är väl borta för länge sedan och knappast aktuell spridning i Sydafrika när mutationen Omicron dök upp?

Lätt att bli konspiratorisk att Omicron är tillverkat och utplanterat som ett naturligt vaccin mot pandemin.

Omicron ersätter Delta och skapar immunitet mot samtliga tidigare varianter. Dock ger inte tidigare infektion av de andra eller vaccinet något speciellt bra skydd mot Omicron.

Edit: Inte bara Sydafrika utan även Botswana

En ung HIV-positiv person som smittades redan i den första vågen men som aldrig till fullo lyckats bekämpa viruset? Det skulle kunna förklara det stora antalet mutationer.
Citera
2022-01-06, 13:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
jag såg det!

men det blir direkt fel i det fallet man räknar så... För många variabler som räknas som ovaccinerad! ska man föra statistik så måste det vara 100% korrekt inte nå jox med 3 patienter ska räknas som ovaccinerad pga patientsäkerhet. blir fel!
Jag förstår att du har problem.
Såg din tråd om "hur hanterar jag situationen"
ojojoj

Släpp nu det här och gå vidare i livet.
Gå ut i friska luften, det hjälper säkert bra.
Citera
2022-01-06, 13:26
Medlem
Citat:
Kommer inte gälla Sverige då vår öppna hantering. Inte heller kom det några nya restriktioner eller råd igår utan var bara en upprepning av de vi fått tidigare.

Jag tror Omicron kommer "bränna" igenom Sverige rätt så snabbt.
Men andra länder med mer stängt riskerar att som du beskriver få en lång lång period med skiten.
Som Dr John Campbell har sagt vid flera tillfällen, alla kommer få den.

Ja. Jag är böjd att hålla med. Det är omöjligt att stoppa omikron. Som tur är verkar den åtminstone mildare.

Så lösningen borde vara att släppa alla restriktioner i princip utom möjligen munskydd i vården. Om vården sedan blir överbelastad får man helt enkelt införa vårdstopp för de som är ovaccinerade. Det är då upp till var och en att skydda sig genom vaccin och eventuellt en KN95 mask eller liknande om man vill.

Till sommaren hade pandemin varit över med min metod.
Citera
2022-01-06, 13:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En ung HIV-positiv person som smittades redan i den första vågen men som aldrig till fullo lyckats bekämpa viruset? Det skulle kunna förklara det stora antalet mutationer.
Här är länk till den utredning om att det kan komma från möss.

Jag fick länken av en annan hjälpsam här på forumet.
Om du hittar något som pekar mot HIV så får du gärna delge oss sådant.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1673852721003738
Citera
2022-01-06, 13:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har du ändrat dig nu? Skulle ju peaka i mitten av januari för att sedan störtdyka.

Det är FoHM som sagt, inte jag.
Varför försöker du kleta andras åsikter på mig?
Citera
2022-01-06, 13:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja. Jag är böjd att hålla med. Det är omöjligt att stoppa omikron. Som tur är verkar den åtminstone mildare.

Så lösningen borde vara att släppa alla restriktioner i princip utom möjligen munskydd i vården. Om vården sedan blir överbelastad får man helt enkelt införa vårdstopp för de som är ovaccinerade. Det är då upp till var och en att skydda sig genom vaccin och eventuellt en KN95 mask eller liknande om man vill.

Vårdstopp för ovaccinerade tycker jag med. Jag tycker att man kan leverera hem syrgas och dropp-påsar till dem, med nödvändiga tillbehör, och ge en anhörig i hushållet en crash course i hur man sköter grejorna. Men sedan får det räcka. De ska inte ta upp plats på sjukhusen.
Citera
2022-01-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Det kommer även vara vaccinerade som inte kommer ha möjlighet till att få vård eftersom belastningen kommer bli för stor ifall man släpper alla restriktioner helt. Det är inte omöjligt att stoppa omikron och man kan iallafall sträva efter att minska smittspridningen.
Citera
2022-01-06, 13:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Här är länk till den utredning om att det kan komma från möss.

Jag fick länken av en annan hjälpsam här på forumet.
Om du hittar något som pekar mot HIV så får du gärna delge oss sådant.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1673852721003738

Finns det risk för att även vilda möss är infekterade? Upptäckte nämligen igår att vi har möss här på min gård. Känns som att man måste akta sig för både djur och människor de närmaste veckorna...
Citera
2022-01-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vårdstopp för ovaccinerade tycker jag med. Jag tycker att man kan leverera hem syrgas och dropp-påsar till dem, med nödvändiga tillbehör, och ge en anhörig i hushållet en crash course i hur man sköter grejorna. Men sedan får det räcka. De ska inte ta upp plats på sjukhusen.

Så en ovaccinerad som betalar landstingsskatt ska nekas vård?
Citera
2022-01-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Exakt! Måste ge en eloge för att du har haft i princip rätt genom hela pandemin och även här. Om man gjorde som du säger hade pandemin inte varit ett problem längre i princip. Ingen vårdkollaps och de som dör har själva valt det. De får stå sitt kast.
Citera
2022-01-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
jag såg det!

Varför inte göra en korrekt statistik på längre tid, så de slipper dribbla med ovaccinerade och vaccinerade. Statistiken som den är nu ljuger å de känns inte rätt någonstans...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in