2022-01-06, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Men alltså, folk vill inte att dom själva och deras anhöriga ska kvävas till döds eller få skador för livet av en sjukdom som härjar över världen, dom måste lita på några som vet mer än dom . Dessutom har de etablerade experterna informerat om att det är kris på IVA, att covidsjuka tar platserna för andra som behöver dom.
Ni själva har dom åsikterna ni har för att ni tittar på Youtube och andra kanaler, av människor som är experter på konspirationsteorier och annat!
Inte fan kan ni vara likgiltiga för om ni själva eller era nära och kära blir skadade eller dör i Covid19, det är det att ni valt vilken sida ni ska tro på, och den tror ni på blint!

Alltså du har ju rätt i princip. Men du missar halva historien genom att bara förlita dig på en källa för information som du baserar ditt liv på. Du tror kanske att dina källor är mångfasetterade medans i själva verket så är det förmodligen så att du matas med en väldigt ensidig vy av vad som faktiskt pågår i världen. Jag förstår att du inte kan ge dig ut och ta reda på saker själv, och samma gäller ju för mig likaså, och då måste man ta ett beslut: ska jag förlita mig på detta organ som fungerat genom årtiondena och upprätthållit ordningen i samhället eller ska jag vidga mina vyer med hjälp av denna teknologi som jag har till mitt förfogande?

Och bry dig inte om dessa negativa individer som hatar på dig. Alla har sin egen väg att gå och det är inga som helst problem oavsett var man befinner sig på den
Citera
2022-01-06, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Vart står det att jag valt sida? Är du läskunnig? Du låter helt psykotisk förövrigt. Kan du länka till krisen på IVA? Hur många i Sverige är just nu på IVA? Antingen trollar du eller så är du bara helt jävla rubbad.
Krisen på IVA var väl värst innan covidrestriktionerna och vaccinationerna kom igång. Inte ska man vänta tills det går alldeles åt helvete igen heller! Vaccinpassen är ett sätt att se till så det inte går just alldeles åt helvete, det är bara att tugga i sig!
Det är dom etablerade experterna som säger det, och det väger tyngre än din hemmasnickrade "expertis"!
Citera
2022-01-06, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Är flera läkare som varnat för att massvaccinera, bl.a mRNA-vaccinets uppfinnare, men de får inget utrymme i media och de blir avstängda på sociala medier. Det är precis som med klimatbluffen. Bara den ena sidan får komma till tals. Covod har för övrigt en överlevnadsgrad på 99%, så om du inte är en multisjuk 80-åring så är risken att du dör i Covid väldigt liten.
Dessa läkarna är i kraftig minoritet, och räknas som ökända. FOHM anses mer pålitliga, och politikerna lyssnar mer på dom. Multisjuka 80-åringar är också värda att skyddas!
Citera
2022-01-06, 03:02
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Dessa läkarna är i kraftig minoritet, och räknas som ökända. FOHM anses mer pålitliga, och politikerna lyssnar mer på dom. Multisjuka 80-åringar är också värda att skyddas!

Nej, de är inte ökända, men de delar inte statens agenda och därför får de inte komma till tals. FHM har ju haft fel om precis allting under denna pandemi. De påstod att viruset aldrig skulle komma till Sverige, att om det kom skulle det inte spridas, om det spreds skulle det bara bli några enstaka fall, risken skulle vara större att träffas av blixten. De har ändrat sig gång på gång och är de sista man borde lyssna på. Inte på bekostnad av friska 20-åringar. Jag tror nog mRNA-vaccinets uppfinnare kan mer om sin egen uppfinning än korrupta myndighetspersoner.
Senast redigerad av Ganonito 2022-01-06 kl. 03:05.
Citera
2022-01-06, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Alltså du har ju rätt i princip. Men du missar halva historien genom att bara förlita dig på en källa för information som du baserar ditt liv på. Du tror kanske att dina källor är mångfasetterade medans i själva verket så är det förmodligen så att du matas med en väldigt ensidig vy av vad som faktiskt pågår i världen. Jag förstår att du inte kan ge dig ut och ta reda på saker själv, och samma gäller ju för mig likaså, och då måste man ta ett beslut: ska jag förlita mig på detta organ som fungerat genom årtiondena och upprätthållit ordningen i samhället eller ska jag vidga mina vyer med hjälp av denna teknologi som jag har till mitt förfogande?

Och bry dig inte om dessa negativa individer som hatar på dig. Alla har sin egen väg att gå och det är inga som helst problem oavsett var man befinner sig på den

Ja att ifrågasätta det som antivaxxare inte själva ifrågasätter, är som att stoppa huvudet i en bikupa!
Det jag undrade från början, det var att man måste lita på vems information man ska lita på när det gäller en sån här pandemi, dom etablerade experternas eller dom inte etablerade experternas information, själv vet man ju inget om det.
Citera
2022-01-06, 04:35
Medlem
Citat:
Ja att ifrågasätta det som antivaxxare inte själva ifrågasätter, är som att stoppa huvudet i en bikupa!
Det jag undrade från början, det var att man måste lita på vems information man ska lita på när det gäller en sån här pandemi, dom etablerade experternas eller dom inte etablerade experternas information, själv vet man ju inget om det.

Okej som jag förstår dig så vill du ha en pålitlig källa som du kan förlita dig på. Då är frågan vilka alternativa röster som du förser dig själv med i syftet att inte riskera dig själv att bedras. Till att börja med är du bekant med informationen som givits av gästerna på JRE nyligen? Är du bekant med begreppet masspsykos och hur det kan användas (och har använts) för att kontrollera populationer?
Citera
2022-01-06, 08:11
Medlem
Citat:
Eller så kan du prova tänka själv för en gångs skull.

Nu är du bara ännu ett betalt troll som bor i Covid trådar sedan 2020, men men..
Citera
2022-01-06, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Den här var lite rolig
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/kritik-mot-vaccinpassen-omikron-andrar-spelfaltet/

Nu handlar vaccinpassen bland annat om att man ska skydda de ovaccinerade, det här är ju bara ledsamt.
Man gör verkligen allt för att hitta på diverse anledningar till att varenda en ska ta vaccinet, även om bevisen talar sitt tydliga språk att vaccinen gör mer skada än nytta på yngre <40 utan bakomliggande sjukdomar.

Vaccinpassen handlar om att jävlas med ovaccinerade. Det handlar om att tvinga ovaccinerade att ta sprutan! Tvinga människor till underkastelse. Lyder de inte så tas allt i från dem. Det är ett rent maktmissbruk som pågår.
Citera
2022-01-06, 08:49
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Krisen på IVA var väl värst innan covidrestriktionerna och vaccinationerna kom igång. Inte ska man vänta tills det går alldeles åt helvete igen heller! Vaccinpassen är ett sätt att se till så det inte går just alldeles åt helvete, det är bara att tugga i sig!
Det är dom etablerade experterna som säger det, och det väger tyngre än din hemmasnickrade "expertis"!

ingen komunism utan nyttiga idioter.
Citera
2022-01-06, 09:55
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Frågan är vilka som är mest trovärdiga i covidfrågan, experterna på Folkhälsomyndigheten eller experterna på andar och helbrägdagörelse, som tycker Qanon-idéerna verkar pålitliga, och som sitter på Youtube och säger att vaccineringar och covidrestriktionerna bara är bluff och trakasserier?
VILKA SKA MAN NU TRO PÅ?
Jag tycker att just du ska hålla dig till officiella siffror.
Ska vi titta lite på dem?

Vårdtillfällen senaste fem åren(sjukhusens officiella statistik:
2015: 46397
2016: 45520
2017: 45368
2018: 46123
2019: 46024
2020: 44539
2021: 42991
Källa: https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/demo.antalvtf
2021 är inte helt färdigräknat men verkar hamna ännu lägre än snittet.
Dödligheten förra året verkar dessutom bli ett av de lägsta någonsin.

Socialstyrelsen beskrev på sin hemsida för bara nån/några månader sen att covid är en sjukdom som främst drabbar människor i åldersgruppen 80+
Hittade det på ett annat ställe på hemsidan nu.
Från socialstyrelsen hemsida idag 6/1 2022:
"Diagrammet visar att det framför allt är personer som är 85 år och äldre som dött i covid‑19."
Källa: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

På socialstyrelsen sida kan du också se att ca 86% av de som drabbas av covid har underliggande sjukdomar.

Vi räknar lite på dessa dödsiffror då.
Ca 15000 avlidna med covid, inte av som Anders Tegnell påpekar.
10000000/15000/2=0.00075%
Oj oj oj.. Är du i åldersgruppen 70+ och/eller har underliggande sjukdomar så har du en 0.00075% att avlida.

Men som Tegnell påpekar så har FHM en väldigt bred definition av vilka som räknas med i statistiken och det är alltså inte 15000 som dött av covid.
Källa: https://m.youtube.com/watch?v=IcuNAJOaIJI&feature=youtu.be
Ungefär strax innan 20 minuter

Enligt en samarbetsstudie mellan Danderyds sjukhus (huvudman för studien), Karolinska Institutet, KTH, SciLifeLab, Uppsala Universitet och Folkhälsomyndigheten så har 96% av människorna som gått igenom vanlig naturlig infektion antikroppar efter 9 månader.

Medans vaccinet erbjuder 10% skydd efter 6 månader.
Källa: https://nyheter.ki.se/bred-immunitet-mot-covid-19-efter-9-manader

Officiell information.
Tycker du att du gör rätt som hetsar om vaccination och covid? Är det rimligt? Kan du möjligtsvis tagit din information från tv'n och sociala medier?

Är du beredd att erkänna att du möjligtsvis haft fel?

Ta det lugnt, oroa dig inte. Är du inte 70+ och/eller har underliggande kroniska sjukdomar som belastar och/eller har belastat din kropp så är du så säker som du nånsin kommer bli i den här världen.
Citera
2022-01-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
ingen komunism utan nyttiga idioter.
Och dessutom kryllar det av dessa ynkryggar, det bästa hade varit om "vaccinet" tog bort dom...men det är tyvärr en dröm, för utan dom hade den styrande "eliten" inte kunnat styra.
Citera
2022-01-06, 10:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Min poäng är att man måste ta hänsyn till den absoluta riskreduceringen. Exempel:

Den relativa riskreduceringen om man sänker risken för en åkomma från 2/100000 till 1/100000 så får man en reducering med 100%, vilket låter jättemycket, men är i absoluta termer väldigt lite.

Samma sak händer här. Och du är nog smart nog att förstå detta. Citera mig inte igen föränn det klickar för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vilken *praktiska* konsekvenser IRL anser du, att det har?

Publicerat igår så rykande färska siffror:

Citat:
..unvaccinated adults are as much as eight times more likely to be admitted to hospital than those who have been vaccinated and that booster doses are 88% effective at preventing hospital admission.

A separate report published by the UKHSA showed that, although unvaccinated individuals made up only a small proportion of the overall population, they accounted for 27% of those with a confirmed case of omicron admitted to hospital in England and for 39% in London.

https://www.bmj.com/content/376/bmj.o5

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och du fattar fortfarande inte. Jag tar tillbaka att jag sa att du är smart nog att förstå det. Du är det inte. Trevlig kväll!

I vanliga fall så kan man ha en viss uppfattning om hur någon resonerar i politikforumet, men när det gäller covid så är spännvidden alltför stor.

Somliga anser, att sjukhusen inte har varit överbelastade - rapporteringen om detta är en stor konspiration och komplott. Sjukhuspersonalen har aldrig haft så lite att göra som under pandemin. Andra (däribland jag) anser att det är uppenbart nonsens.

Somliga anser, att då antalet döda inte är i samma härad som digerdöden (då 1/3 - 2/3 av befolkningen i Sverige dog) så har det inte funnits ngn anledning för regering och myndigheter att agera. Andra (däribland jag) anser, att det är uppenbart orimligt att ha 1300-talet som referens för vad en regering kan och bör göra.

Jag kan inte blicka in i hjärna, varför jag inte har en susning vad just DU anser vara troligt eller rimligt. Trafikverket skulle vara överlyckliga, om de kunde halvera risker i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in