2022-01-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I Danmark har masstestningen i vart fall tjänat ett syfte. I Sverige har ”masstestningen” under långa perioder varit direkt kontraproduktiv då den omöjliggjort all smittspårning. Alltså inte ens bara pengarna rakt ner i ett svart hål.

Eller vad anser du att tre veckor gammalt PCR-resultat kan användas till??

Testning som syftar till att skydda sköra genom frekvent personaltestning och smittspårning är relevant. Masstestningen har knappast tjänat något syfte. Tar bara upp resurser och försenar den viktiga testningen. Även Danmark har långa svarstider just nu...
Citera
2022-01-06, 00:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
De är väl samma standard att de som dör tas de test på. Och om de är ett PCR test som tas så kan fortfarande personen varit sjuk i covid-19 för flera månader sen och räknas ändå in i statistiken som död i sviterna av covid-19.
Det där vågar jag inte uttala mig om, men vad jag vet har ingen jag känner som tagit PCR-test när de varit symptomfria fått positivt provsvar.

EDIT: Jo en förresten, men han fick symptom strax därefter.
Citera
2022-01-06, 01:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så du menar att springa runt på stan och testa sig och riskera smitta andra är bättre än att bara stanna hemma?

Rörande 15000 döda i covid på två år så ligger vi nästan i botten i Europa, och det finns absolut ingen korrelation mellan länder som testat mycket eller lite och antal döda.

Det finns en korrelation mellan smittspridning och död.

En strategi för att minska smittspridningen är att testa och isolera.
Citera
2022-01-06, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dödlighetssiffran totalt är ointressant. Vi vet att cirka 100 tusen människor per år dör i Sverige varje år. Vi vet att den påverkas av en mängd saker som demografi, hur mycket covid vi har, hur mycket influensa vi har, hur många trafikdöda vi har, hur många som skjuts ihjäl på gator och torg. Vi vet att det knappt fanns någon influensa år 2020 pga restriktioner, smittskyddsåtgärder m.m. Vi vet därför att det inte går att jämföra år pre före år 2020 med år efter, eftersom "inte allt annat lika". Jämförelser blir helt meningslösa.
Vill jag veta hur många som dött i covid19 är det vad man får kika på. På samma sätt tittar jag inte på överdödlighet om jag analyserar hur många som dött i skjutvapenrelaterat våld under år 2019, 2020 eller 2021. Finns bättre och träffsäkrare sätt att göra det på.

....Men varför sa du då att överdödligheten 2020 var 8000 i C19?......

Jag hävdar, att den totala dödlighetssiffran, rullad på 5 år medelvärde, är den intressanta, för det går aldrig att sortera för alla detaljerade händelser, och poängen är: vilken överdödlighet ska det vara, för att konstatera att det funnits en pandemi ( tips, gå tillbaka till Spanska sjukan, det var nog en riktig pandemi)
Citera
2022-01-06, 01:06
Medlem
Citat:

Strategin med masstestning har misslyckats. Finns ingen korrelation mellan masstestning och färre döda. Bara korrelation med de som testat och smittspårat mycket inom vården.
Citera
2022-01-06, 01:08
Medlem
Citat:

Det kan vara en generell stategi, men gäller den idag, för Omicron, som mycket snart är predominant?

F.ö. det finns ingen korrelation mellan smittspridning och död, för C19 i allmänhet, eftersom det är olika mutationer som kanske var och en skulle kunna ge en korrelation, men var finns de data?
Citera
2022-01-06, 01:08
Medlem
blajkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Alla verkar alltför upptagna att slå varandra i huvudet med syreupptagning i masker

Här kan du hitta graf med alla länder och olika kriterier däribland tester.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-27..latest&region=Europe&facet=none&pickerSort=asc &pickerMetric=location&Metric=Share+of+positive+te sts&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~FRA~ESP~N LD~GBR~DEU~CZE~ITA~DNK

En del länder rapporterar bara tester en gång i veckan

Tack !
Men va fan, man anger i procent hur många av testerna som var positiva-inte hur många tester som gjordes, och sen har inte Sverige rapporterat data sen den 26/12.....
Jag la upp denna test-tabell:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-27..latest&region=Europe&facet=none&pickerSort=asc &pickerMetric=location&Metric=Share+of+positive+te sts&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~GBR~DEU~D NK
Citera
2022-01-06, 01:09
Medlem
Frankrike +332,252. För ett år sedan hade man +19,228.
Citera
2022-01-06, 01:11
Medlem
OverthrowXiJinpings avatar
Alla vet att viruset kommer från Wuhan.

Varför kallas viruset inte för Wuhan-viruset?
Senast redigerad av OverthrowXiJinping 2022-01-06 kl. 01:43.
Citera
2022-01-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Frankrike +332,252. För ett år sedan hade man +19,228.

Och 90% över 12år är vaxxade ä
Citera
2022-01-06, 01:18
Medlem
Citat:

Men testet säger inte om du är positiv just nu eller för två månader sen. Testet kan inte ge resultat på om du smittar eller ej.
Citera
2022-01-06, 01:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
....Men varför sa du då att överdödligheten 2020 var 8000 i C19?......

Jag hävdar, att den totala dödlighetssiffran, rullad på 5 år medelvärde, är den intressanta, för det går aldrig att sortera för alla detaljerade händelser, och poängen är: vilken överdödlighet ska det vara, för att konstatera att det funnits en pandemi ( tips, gå tillbaka till Spanska sjukan, det var nog en riktig pandemi)

Nej, jag skrev att SCB fastställde överdödligheten år 2020 till cirka 8000 personer. Vad är överdödlighet i Covid19? Har vi någon normaldödlighet i covid19 menar du?

Vari ligger det intressanta i att mäta total dödlighet? Som jag ser det är siffran alldeles för trubbig för att analysera en enskild sjukdom. Bättre att gå på hårda data direkt. Dör cirka 100 tusen människor varje år, varav 12 tusen år 2020 dog i Covid. Ja, då har 88% dött av något annat. Har vi restriktioner, har vi kanske sparat 1500 liv i influensa, 300 liv i vinterkräksjuka och ytterligare 200 liv i minskade trafikolyckor. Ska vi då kvitta dessa liv i analysen menar du? Jag fattar ärligt talat inte vad sådana resonemang är tänkta att användas till. Eller jo, jag har fattat att personer som är emot restriktioner och åtgärder för att minska smittspridningen gör allt i sin makt för att försöka spela ned allvarlighetsgraden i sjukdomen. Fast det funkar inte särskilt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in