Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Dödlighetssiffran totalt är ointressant. Vi vet att cirka 100 tusen människor per år dör i Sverige varje år. Vi vet att den påverkas av en mängd saker som demografi, hur mycket covid vi har, hur mycket influensa vi har, hur många trafikdöda vi har, hur många som skjuts ihjäl på gator och torg. Vi vet att det knappt fanns någon influensa år 2020 pga restriktioner, smittskyddsåtgärder m.m. Vi vet därför att det inte går att jämföra år pre före år 2020 med år efter, eftersom "inte allt annat lika". Jämförelser blir helt meningslösa.
Vill jag veta hur många som dött i covid19 är det vad man får kika på. På samma sätt tittar jag inte på överdödlighet om jag analyserar hur många som dött i skjutvapenrelaterat våld under år 2019, 2020 eller 2021. Finns bättre och träffsäkrare sätt att göra det på.
....Men varför sa du då att överdödligheten 2020 var 8000 i C19?......
Jag hävdar, att den totala dödlighetssiffran, rullad på 5 år medelvärde, är den intressanta, för det går aldrig att sortera för alla detaljerade händelser, och poängen är: vilken överdödlighet ska det vara, för att konstatera att det funnits en pandemi ( tips, gå tillbaka till Spanska sjukan, det var nog en riktig pandemi)