2022-01-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja så är det, naturlig immunitet är bra, frågan är om man vill gå igenom sjukdomen för att få det?

Jag hade tagit risken alla dagar i veckan, men förstår att de äldre inte vågar chansa eller de med underliggande sjukdom.
Citera
2022-01-05, 22:55
Bannlyst
Italien går ut och informerar att alla över 50 år i princip kommer att ha obligatorisk vaccinering. Min fråga ärligt ställd är, för hur lång tid då, obligatorisk för alltid? för tre doser till? för fem år framåt? Obligatoriskt under pandemin, eller även efter den?
Citera
2022-01-05, 22:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Spridningen är väl av betydelse?

Jag skrev sekundär betydelse. Jag förstår att det är komplicerat för dig som inte ens begriper vad ett virus är men en pandemi som det här är en fluid typ av situation, som ett krig. I ett läge av pandemin är smittspridningen av enorm betydelse, ex. i början när vi inte har någon som helst kunskap. I slutet när vi har både vaccin, antivirala medel samt hög immunitet i befolkningen är vi i ett läge när man kan rentav vilja ha en viss smittspridning för att uppnå den proverbiala flockimmuniteten som idiot-Tegnell ville uppnå första veckan. D.v.s med den här förhållandevis snälla varianten kan det vara försvarbart att ta den risken.
Citera
2022-01-05, 22:57
Medlem
Citat:
Nej, viruset är en partikel som består av ett fetthölje (membran) som omsluter en RNA-sträng, På membranet sitter det utskott (spikprotein) som används (som en nyckel) för att ta sig in i värdens celler. Ett virus lever inte per definition, det är en partikel och kan inte föröka sig utan en värd (cell) till skillnad mot bakterier.

Så en partikel kan inte vara en cell?
Citera
2022-01-05, 23:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag hade tagit risken alla dagar i veckan, men förstår att de äldre inte vågar chansa eller de med underliggande sjukdom.

Är det inte enklare att vaccinera sig?
Citera
2022-01-05, 23:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad är då en mutation och hur överlever ett virus?

Ett virus överlever genom att infektera andra celler och kopiera sig självt. Mutationerna uppstår alltid i kontakt med andra celler så de muterar linjärt. Det är därför viruset med absolut största sannolikhet är ett resultat av ett labexperiment eftersom vi inte sett några andra liknande virus.

Rätt episkt om omicron uppstått i en mus till skillnad från den humaniserade mus som SARS-CoV-2 uppstod i. Vem säger att Gud saknar humor?
Citera
2022-01-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ge exempel. Jag kan säga att jag haft betydligt mer rätt än FHM. De trodde ju för sjutton inte ens att smittan skulle komma till Sverige. De har sagt att barn inte smittar. De trodde det var osannolikt med en andra våg. Tomtarna togs på sängen när vi fick smittspridning under hösten år 2020. De trodde pandemin var över när vi fick vaccin. De framstår ju som fullständiga amatörer!

https://emanuelkarlsten.se/tegnell-jag-tror-vi-uppnar-flockimmunitet-innan-vaccin/

Vad har jag haft fel i? 10 tusen gånger säger du. Då kan du säkert ösa på med länkar till inlägg där jag haft fel. Varsågod! Målet borde ju stå vidöppet
det är bara att välja och vraka bland dina 10 tusentals inlägg som du förpestat denna tråd med. Ex ditt senaste inlägg om att att "vården har kollapsat". Gå och lägg dig nu.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av jerka11 2022-01-05 kl. 23:11.
Citera
2022-01-05, 23:04
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ja så är det, naturlig immunitet är bra, frågan är om man vill gå igenom sjukdomen för att få det?

Är man frisk nog så kan det nog vara en fördel. Förbannat synd att man inte är expert på området, jag hoppas dock starkt på att det finns kompetens där ute.
Citera
2022-01-05, 23:05
Medlem
Citat:
Är det inte enklare att vaccinera sig?

Ja om du ger mig en bra anledning, jag har inte hört någon bra anledning ännu. Och kom inte med att jag smittar mindre för den tror jag inte ett dugg på och att jag slipper svår sjukdom å död är uttjatat.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det beror väl på hur sjuk man blir, vilket man aldrig helt kan förutsäga. Men lite kan man väl gissa utifrån hur man brukar reagera på andra luftvägsvirus. Sen kan man ju låta bli hänga på afterski och såna ställen så att man inte överväldigas av alltför stora mängder virus.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Så en partikel kan inte vara en cell?

I fallet virus är det inte det. Men om du tittar i ett mikroskop på en cell så skulle du nog kunna kalla det för en partikel. Jag kan inte på rak arm säga hur litet ett virus är men i jämförelse med en cell, 1000 ggr mindre kanske?
Citera
2022-01-05, 23:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Är man frisk nog så kan det nog vara en fördel. Förbannat synd att man inte är expert på området, jag hoppas dock starkt på att det finns kompetens där ute.

Jag utsätter mig inte gärna för ett kinesiskt labbframställt virus frivilligt. Men måste jag så måste jag, nu blir det kanske så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in