Citat:
Ursprungligen postat av
Rodimusprime
Är rätt slagen med häpnad, och ber om ursäkt om det står tidigare i tråden, men hur lyckades du få ihop 1,5m blanco? Är detta ett enda lån eller har du femtielva smålån?
med bra UC och lite planering (hur man överlistar systemet) så är det inte svårt. jag ser att TS även har Remember som jag och dom betalar ju bara ut även om man egentligen söker samla lån
Citat:
Ursprungligen postat av
Lagunitas1
Du får låna till 85% av bostadens marknadsvärde. Låna upp det beloppet och gör engångsavbetalning på det blanko-lån som har högst ränta.
Lev riktigt sparsamt en tid och amortera av så aggressivt du kan varje månad på det lån med högst ränta. Detta frigör mer och mer pengar varje månad som du använder för att amortera ytterligare.
Skaffa dig extra cashflow på fritiden, något som ger 5k netto eller mer i månaden. Använd detta för amortera ytterligare.
När du frigör kreditutrymme rulla existerade blankolån till blankolån med lägre ränta. Finns blankolån med 4.00-4.50% ränta. Gå från 8% till 4.5% frigör pengar som gör att du kan amortera av ännu snabbare.
Så hade jag gjort i alla fall för att städa upp situationen. Jag hade fått bort alla blankolånen på ca 2-3 år utan att behöva sälja huset.
men det är inte många banker som går med på att omvandla såhär höga blanco till bolån om man inte kan lösa allt, i mitt fall så skulle jag ha mycket blanco kvar även om jag skulle få till en höjning på bolånet, SEB ansåg att blanco på 350k var bäldogt mycket pengar i blanco
Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Belåningen hos Avanza har du ju en säkerhet för. Gissningsvis så har du en belåningsgrad på maximalt 85%. Det är därför i det närmaste riskfritt för Avanza då de tvångssäljer dina värdepapper vid behov. Portföljbelåning är därför bland de säkraste lånen för banken då det är enkelt att automatiskt sälja av värdepapper vid behov. Ett bolån är ju mycket svårare och tar både mer tid och har en riskablare värdering. Inte helt smärtfritt för banken att tvångssälja en bostad.
Ditt bolån på 800' är inte så stort så det förslår jag att det inte är någon att ifrågasätta.
Däremot så förstår jag inte hur du kan ha blankolån på 2 miljoner. Det måste ju kosta en väldans massa pengar. Vore det inte bättre att ha en säkerhet för lånen så att du får ner räntesatsen. Du lär ju behöva betala 200' i ränta varje år. Misstänker att du inte har för avsikt att amortera lån på 2'' för det blir ju 6700 kr i månaden i 25 år.
ja det kostar väldigt mycket pengar, och ja jag betalar över 200k i räntor om året.
men över 1 miljon av mina 2 miljoner har lägre ränta än vad jag har i ränta på Avanza för tillfället (jag hoppas på att inom kort bli Private Banking kund och då få sänkt ränta från 5,9 till 3,8%
LSB 350k 3,53%
Coop 350k 4,2%
Ikano 350k 5,44%
Wästgöta 200k 5,75%
ICA (fd Forex) 350k 5,78%
Remember 450k 7,95%
Fairlo 100k 12%