2022-01-05, 22:07
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Ja
Det är grymt att det är så nära till CPH

Det bästa med Malmö är att åka därifrån?

Fantastiskt.
Citera
2022-01-05, 22:17
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Det bästa med Malmö är att åka därifrån?

Fantastiskt.
-
Det var lite skämtigt skrivet men jag tycker faktiskt CPH är fett mycket trevligare stad.
Citera
2022-01-05, 23:57
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
På vilket sätt kämpade de hårt?

Många av dem var småföretagare som jobbade långt mer än den genomsnittlige svensken, och de var måna om att deras barn skulle skaffa sig en utbildning och en bra framtid i Sverige.
Men dessa syns ju inte i nyhetsrapporteringarna....
Citera
2022-01-06, 00:01
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Blir det intressant per automatik att det rör sig om människor från olika delar av världen? Jag förstår inte den inställningen riktigt, men det kanske bara är jag. Det känns som en uråldrig inställning som folk hade långt innan globaliseringen och som hållit sig kvar. Kanske det beror på att jag inte är svensk?

Personligen finner jag intressanta människor intressanta. Om de är från Sverige eller något annat land skiter jag fullständigt i.

Visst är det intressanta människor som är mest intressanta, men även ovanliga livsöden, historia och drastiska val väcker intresse.
Vanligtvis inte vid en första kort kontakt, men när man lär känna människor och får höra vad de gått igenom och hur de ser på den resa de gjort i livet.
Citera
2022-01-06, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Regionbussarna från Malmö är ofta sena på vintern. Man hinner bli kall om fötterna

Bara sån en sak att staden inte har Spårvagnar, både småstäder som Lund och Norrköping har spårvagnar, men inte Sverige 3:e största stad. Sedan har Malmö en extrem hög kommunalskatt jämfört med Stockholm, Vellinge, Täby , Solna och Österåker

Malmö en väldig misskött stad, politikerna slösa något enormt med skattepengar ..

Jag tycker det är dags att fråga sätten freden i Roskilde 1658. Gick det verkligen rätt till? Begick inte Sverige en massa folkrättsbrott? Har Sverige rätt äga Malmö, staden bör lämnas tillbaka till Danmark ingen. UK lämnade tillbaka Hong Kong till Kina, vi bör göra samma sak med Malmö till Danmark.
Senast redigerad av 31G350125 2022-01-06 kl. 00:18.
Citera
2022-01-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Som någon som bott i Malmö i över 30 år det sorgligt att se hur många på detta forumet tror sig veta hur vi som lever i staden har det.

Så ge mig era fördomar om Malmö och jag ska pulvrisera dem - en i taget. Malmöbor som känner sig manade får gärna hugga in och hjälpa till att svara.

Har ni alla en potatis i halsen när ni pratar?
Citera
2022-01-06, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Över 30 år, betyder det ca 33 år ? då är vi tillbaka till 1988, då är du inte rätt person att starta denna tråd eller utge dig för att jämföra dagens Malmö med hur det har varit , mer än just tillbaka till 1988

Visst 1988 då var det bättre och tryggare än i dag , men redan då hade det börjat gå åt fel håll.

Jag har bott i Malmö i 63 år , då är vi tillbaka på 50 talet , mina föräldrar o släkt kan berätta får mig även om 20 och 30 talet .

Så vad är det di vill ha sagt med jämförelsen mot 1988 ?

1988 fick man rösta i Sjöbo man skulle ta emot flyktingslöddret. Tänk om denna demokratiska rättighet även hade gällt Malmö, vilken bättre samhället man hade fått.
Citera
2022-01-06, 01:03
Medlem
Balonzos avatar
Att utomstående tycker att Malmö ghettofieras för varje gång dem besöker staden förstår jag inte. Tycker det går helt åt andra hållet. Det byggs stora stadsdelar med lyxbostäder (Varvstaden & Nyhamnen) mitt i centrala Malmö. Man kan numera röra sig i stora delar av centrum utan att ens känna av mångkulturen över huvud taget.

Mellan Nobelvägen/Trelleborgsvägen och inre Ringvägen är det väl lika jävligt som det alltid varit, mer eller mindre. Har dock aldrig något ärende där så rör mig inte på dem platserna. Är numera nästan aldrig på Möllan heller, där är smutsigt och dålig luft, men blattelivsen i stadsdelen är riktigt bra för skafferivaror.
Citera
2022-01-06, 02:30
Medlem
Som jag nämde växte jag upp i Höllviken.
Vad gäller Malmö har jag gått igenom samtliga fem stadier av sorg nedan.

Förnekelse
Ilska
Förhandling
Depression
Acceptans

Nu känner jag faktiskt mest skadeglädje.
Så jävla rätt åt alla som röstar i Malmö att leva i skiten!
Citera
2022-01-06, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Bott i malmö under stora delar av mitt liv.

Hela malmö håller på att falla sönder.
Utåt syns det inte på samma sätt som när en socialsekreterare berättar om hur Bunkeflo och Limhamn som för bara några år sedan varit Malmös guldkorn.
Nu har samtliga skolor i dess två områden enorma problem. Elever blir utsatta på alla möjliga vis. Både invandrar elever och svenska elever.

Knarkhandel sker i stort på öppna gator. Rån mot ungdomar och annat skit.
Hyreslägenheter började byggas för 5/6 år sedan. Nu är dessa fyllda med individer som inte sköter sig. Dock är det inte alla. Men det är tillräckligt.

Det har blivit så smutsigt med alla människor som går omkring och har inget att göra.
Väldigt många arbetslösa. Försäkringskassan och arbetsförmedlingen är som att besöka Mellanöstern.
Mer än halva malmö är Mellanöstern.

Jag stod inne på mobilia och tittade runt 360 grader. Några svenskar och resten invandrare. Såg liknande ut även på andra ställen inne på mobilia. Mer eller mindre.
Emporia som är det största shoppingcentret är likt mobilia.

Malmö är inte mitt malmö jag växte upp i.
Tittar vi på skolorna i malmö ser vi hur malmö är om några år. 30-95% invandrare.
Skolor där du inte kan hitta vanlig svensk mat längre.

Sjukhusen är fullt med slöjbeklädda kvinnor.
Säkert duktiga men det är en helt annan stad än för bara 10 år sedan.
Stackars alla dom äldre på sjukhusen. Någon ska hjälpa dig och talar dålig svenska.
Senast igår såg jag en artikel om att hemtjänsten fått skarp kritik där många anställda knappt kan svenska.
Stackars våra äldre. En dag hamnar även jag och vi där. Fy fan 🙁

Barnen på dagis och förskolan har lärare som talar dålig svenska. Eller där dina barn knappt hör svenska.

Bara föreställ er vilken segregation vi har nu och hur den kommer att se ut längre fram?

Jag säger inte att det är fel på invandrarna.
Det är vi svenskar som skapar detta genom att rösta fel.
Våra politiker har svikit svenskarna något så enormt. Kommer aldrig förlåta dem.
Malmö och Sverige är påväg att bli ett annat land och samhälle.

Det går otroligt fort nu.

Hur är Göteborg och Stockholm dessa dagar i jämförelse? Jag har endast besökt Stockholm för ärenden. Göteborg vet jag ingenting om mer än att Hisingen ska vara riktigt dåligt.
Citera
2022-01-06, 02:52
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Demografiskt sett, är det som H Jönsson säger om Malmö, alltså att staden mer och mer tar formen av en munk - med produktiva och skattebidragande medborgare boendes i huvudsak i områden runt centrum medan själva stadskärnan motsvarar hålet i munken och att det där alla tärande bidragstagare bor.

Jag bor i Norrbotten och har aldrig haft anledning att besöka Malmö, så kanske någon kan upplysa mig om Jönssons munk ska tas på allvar.
Citera
2022-01-06, 11:19
Medlem
Kaffekrigs avatar
Bor själv utanför Malmö, men mina fördomar är att säkerheten i staden går ner med solen.
Personligen ser jag alltid till att vara ifrån centrala Malmö när solen gått ner.
Dels på grund av klimatet (stökigt och oroligt) men även för att så fort jag har varit där efter 21-22 så är det alltid ett jävla hålligång där vi utomstående dras in lätt av att bara titta på de som händer.

Nä Malmö är en stad som var en gång kul, men som är förstörd i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in