2022-01-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
S är ute och trampar i gungflyn nu , restriktioner för att tvinga in folk i fållan (vaccineras) riskerar
att slå tillbaka.
Har magda redan fått hybris av erhållen makt, vad hittar dom på härnäst som inte har bäring.
Det var ett jäkla liv om och ikring Orban.
Detta ska SD kapitalisera på , bollen är upplagd.
Moderaterna vill ha ännu hårdare restriktioner och vaccinpass än sossarna. Om SD och M går till val på diametralt olika politik i den frågan kommer de garanterat att förlora valet.
Citera
2022-01-05, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av speedwaykingen
Moderaterna vill ha ännu hårdare restriktioner och vaccinpass än sossarna. Om SD och M går till val på diametralt olika politik i den frågan kommer de garanterat att förlora valet.

Vaccinpass är ett övergående problem, den allt överskuggande frågan avs svensk politik är invandringsfrågan - den är roten till integrationen, samhällsslitningarna, våldet, dränaget av skattemedel (och medföljande horribla skatter för de närande), för vård och omsorg samt välfärdenni stort.

Kan de enas där, så är allt annat petitesser. Väljer M och KD istället likt C att andluta sig till vänstern, om än passivt, så är det adjöss. Inte bara för dem utan framför allt för Sverige som vi kände det.
Citera
2022-01-05, 17:22
Medlem
groovesnuss avatar
Tung dag för moderaterna, först opinionsundersökningen å sen First Aid Kit….😁
Citera
2022-01-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Blir högerblocket störst, och SD störst parti inom högerblocket så skulle det inte förvåna mig om vi får se en ny DÖ. M/KD kan mycket väl komma att isf slå sig samman med (S) för att förhindra att SD får inflytande. Tänk på att de sagt att de går till val på att bilda en borgerlig regering utan SD.

Risken finns ju att sjuklövermentaliteten finns kvar och att ifall det krävs att ytterligare ett parti hoppar över till det andra blocket. Men sannolikheten för det är nog väsentligt mindre än när det gällde C och L.

L försvinner ju helt nu så det är också ett varningstecken att väljarna inte gillade den manövern efter valet 2018.
Citera
2022-01-05, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vete fan om det blir så värst spännande, jag har helt gett upp Tuffe Uffe som oppositionsledare, något taffligare och med oskicklig får man leta efter, fanskapet har ju öppet mål med målvakten bakbunden iförd ögonbindel om man tänker på hur S och MP har misskött landet men utspelen eller initiativförmågan är fan nästan totalt obefintlig, tyvärr är det nog försent att byta ut fanskapet.

Frågan man bör ställa sig är: Vill Tuffe Uffe vinna? Mycket tyder på att han inte vill det.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Risken finns ju att sjuklövermentaliteten finns kvar och att ifall det krävs att ytterligare ett parti hoppar över till det andra blocket. Men sannolikheten för det är nog väsentligt mindre än när det gällde C och L.

L försvinner ju helt nu så det är också ett varningstecken att väljarna inte gillade den manövern efter valet 2018.

Handlar det om att till varje pris hålla SD utanför allt inflytande kan nog lite vad som helst hända. SD lär aldrig komma upp till 51%.
Citera
2022-01-05, 18:03
Medlem
orvar2014s avatar
Nu i dagarna slår nya bränslepriset igenom i verkligheten (= när bilen ska tankas..), och som bonus också elräkningen för December. Kan tycka att det blir så pass mycket extrapengar som ska ut att det på något sätt borde synas i siffrorna, men lär väl dröja innan. Ska bli spännande att följa.

Stora frågan är väl om någon S väljare drabbas av el eller bränslepriset.... MP och C borde även dom bara påverkas marginellt. När jag tänker efter påverkar det kanske inte alls, mina förutfattade meningar är S , V, MP och C = ingen bil och hyreslägenhet.... Och det kommer nog ta ett tag innan det syns i deras ekonomi.
Citera
2022-01-05, 18:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nu tänker jag inte betala för premium innehåll på Expressen men denna skulle vara intressant att läsa: https://www.expressen.se/premium/politik/slaget-om-stockholm-avgor-valet-oro-i-m-efter-valjarras/
Den öppna delen är som följer:
Fattar själv inte hur någon kunde tycka att det var en bra ide att samarbeta med Gröna Khemererna. Bra att sådant beteende straffar sig.

Ja vi har sett detta i SD-Stockholm och försöker hälla bensin på M-brasan! Det har funnits rykten om en "palatskupp" i M Stockholm men inget har hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet med (M) är inte Kristersson. Det är att det finns en massa vänster-liberala Ruinfeldt-lärljungar i, främst, Stockholm som inte direkt går i takt med väljarna.

Man kan ju argumentera att han skött omsvängningen mot SD rätt bra (Jämfört med L), eller att han är för svag för att göra det snabbare. Svårt att veta. Han är nog bra på att hålla ihop partiet men dålig röstmagnet för väljarna.

Citat:
Ursprungligen postat av speedwaykingen

Jag hoppas SD ligger lite lågt i den frågan. Det är en fråga som splittrar partiet och olika block så meningslöst att tjafsa om det. Men de skall ju värna grundlagen och mötesfrihet etc. Bäst att ta någon medelväg i den frågan.
Citera
2022-01-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Nu i dagarna slår nya bränslepriset igenom i verkligheten (= när bilen ska tankas..), och som bonus också elräkningen för December. Kan tycka att det blir så pass mycket extrapengar som ska ut att det på något sätt borde synas i siffrorna, men lär väl dröja innan. Ska bli spännande att följa.

Stora frågan är väl om någon S väljare drabbas av el eller bränslepriset.... MP och C borde även dom bara påverkas marginellt. När jag tänker efter påverkar det kanske inte alls, mina förutfattade meningar är S , V, MP och C = ingen bil och hyreslägenhet.... Och det kommer nog ta ett tag innan det syns i deras ekonomi.

Jag tror att även S, MP, C och V har bil och bostadsrätt etc. De påverkas lika mycket som alla vi andra av att kostnaderna ökar. Jag tror dock inte de bryr sig om bensinpriset så mycket eftersom de är i full färd med att köpa elbilar. Men elpriset blir i det perspektivet en riktig nagel i ögat på även vänsterblocket och där är det ju framförallt MP som drar Svarte Petter i och med att de så länge stretat emot arbetet mot bra och fungerande lösningar inom energisektorn.
Citera
2022-01-05, 18:11
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Blir högerblocket störst, och SD störst parti inom högerblocket så skulle det inte förvåna mig om vi får se en ny DÖ. M/KD kan mycket väl komma att isf slå sig samman med (S) för att förhindra att SD får inflytande. Tänk på att de sagt att de går till val på att bilda en borgerlig regering utan SD.
Intressant. Mycket intressant. Kanske det mest intressanta jag läst idag faktiskt.

Tror vi bör tänka pre-corona och post-corona, och då kan jag mycket väl se ett historiskt viktigt samarbete ta form som sen sträcker sig långt ut över blocken, och lämnar populistpartierna ute i kylan. Tror folk skulle uppskatta det. Stort.
Citera
2022-01-05, 18:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste mätning utförd mellan 2021-12-06 - 2022-01-02, 2017 personer tillfrågades.

S 31,3% (+2,0)
V 10,5% (+0,5)
MP 3,4% (-0,3)

C 6,7% (-0,8)
L 2,2% (-0,8)

SD 20,1% (+1,1)

M 18,7% (-2,5)
KD 5,6% (+0,9)
Övriga 1,6% (+-0)

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Jag deltog i denna undersökning faktiskt.
Citera
2022-01-05, 18:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Frågan man bör ställa sig är: Vill Tuffe Uffe vinna? Mycket tyder på att han inte vill det.

Måste tyvärr hålla med dig, det känns som om han inte vill vinna valet, det finns någon slags tveksamhet som för mig känns väldigt underlig, en opposition som har öppet mål men funderar fortfarande på om de ska korsa mittlinjen eller inte.

Kristdemokraterna kommer ju i alla fall med lite utspel och visioner om vad de vill göra men från M,s sida verkar det inte hända något.
Citera
2022-01-05, 19:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Tung dag för moderaterna, först opinionsundersökningen å sen First Aid Kit….😁

Inte mycket som går Tuffe Uffes väg nu, motgång på motgång men tekniskt sett så gjorde det ju inget fel när de spelade musik av dessa artister, problemet är ju att de skulle ha kollat med First Aid Kit först och uppenbarligen så är de och moderaterna inte på samma våglängd (vete fan om de är i samma universum ens )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in