2022-01-05, 15:32
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
MP med god marginal under spärren är bra. Hade gärna sett dom parkera sig omkring 3% för det ska kunnas kännas något säkrare.
M's tapp på 2,5% och S växer med +2 ser inte bra ut.
Som det ser ut nu blir det en S styrd regering fortsatt.
Maggan kanske kan glida lite fortfarande på att hon är nyvald. Men jag hade trott att nu när elräkningarna dimper ner för december att S skulle tappa.
Kanske nästa mätning?
Fattade jag mandatanalysen rätt skulle ett resultat som detta leda till att M+KD+ SD skulle få majoritet. Inte kan väl ens Kristersson undvika att medverka i regeringsbildning då - eller kan han det?

Å andra sidan behövs det bara lite stödröster på MP för att situationen skulle ändras.
Senast redigerad av Clodius 2022-01-05 kl. 15:42.
Citera
2022-01-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Timbro är nog inne på något här. Moderaterna har börjat tappa Stockholm och det drabbar partiet nationellt. När de tappar en röst i Stockholms eller Solna kommun tappar de i de flesta fallen också rösten nationellt och det finns valkretsar i Stockholms innerstad med fler röster än mindre svenska kommuner.

Nu tänker jag inte betala för premium innehåll på Expressen men denna skulle vara intressant att läsa: https://www.expressen.se/premium/politik/slaget-om-stockholm-avgor-valet-oro-i-m-efter-valjarras/

Den öppna delen är som följer:

Citat:
Väljarflykten från Moderaterna i Stockholm har varit dramatisk de senaste tio åren. I enskilda stadsdelar handlar det om nära på en halvering. Och nu höjs krav på M-ledningen att agera.

– Det är enorma volymer väljare vi pratar om, säger Benjamin Dousa, vd på Timbro.

Samtidigt visar en undersökning från Expressen/Infostat att Moderaternas opinionskollaps i huvudstaden inte beror på en vänstersväng i opinionen.

Och M-väljarna i Stockholm är i dag mer skeptiska till Miljöpartiet, som man samarbetar med lokalt, än till SD.

– Det är den stora stötestenen, säger Peter Santesson, opinionsanalytiker och vd på Infostat.

Fattar själv inte hur någon kunde tycka att det var en bra ide att samarbeta med Gröna Khemererna. Bra att sådant beteende straffar sig.
Citera
2022-01-05, 15:53
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror inte att någon mer partiledare avgår före valet 2022. Men uppenbart så kommer det ju finnas några som löper risk att behöva avgå om resultatet är dåligt.

Det kan tänkas att något parti gör som socialdemokraterna. Byter partiledare före valet om de känner redan nu att de är på fel väg. Men det är bråttom nu.

Personligen blir jag inte förvånad om Ulf Kristersson avgår i närtid och anger Covid som skäl.
In med Elisabeth Svantesson och det blir en tuff match mot Magdalena Andersson.
Citera
2022-01-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det kan tänkas att något parti gör som socialdemokraterna. Byter partiledare före valet om de känner redan nu att de är på fel väg. Men det är bråttom nu.

Personligen blir jag inte förvånad om Ulf Kristersson avgår i närtid och anger Covid som skäl.
In med Elisabeth Svantesson och det blir en tuff match mot Magdalena Andersson.

Problemet med (M) är inte Kristersson. Det är att det finns en massa vänster-liberala Ruinfeldt-lärljungar i, främst, Stockholm som inte direkt går i takt med väljarna.
Citera
2022-01-05, 15:58
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fattade jag mandatanalysen rätt skulle ett resultat som detta leda till att M+KD+ SD skulle få majoritet. Inte kan väl ens Kristersson undvika att medverka i regeringsbildning då - eller kan han det?

Å andra sidan behövs det bara lite stödröster på MP för att situationen skulle ändras.

Hm okej har du nån länk eller har du gjort egen mandatanalys? Om man räknar bort Mp och L blir de 44,4 M+KD+SD mot 48,5 för S+V+C(jag vet att mandaten fördelas lite annorlunda än i procenten rakt av när vissa partier hamnar under 4% men 4% övertag ser stort ut vid första anblick). Sen ska ju ekvationen C+V i budgetarbete gå ihop också men det är en annan fråga.
Citera
2022-01-05, 16:03
Avslutad
Blir högerblocket störst, och SD störst parti inom högerblocket så skulle det inte förvåna mig om vi får se en ny DÖ. M/KD kan mycket väl komma att isf slå sig samman med (S) för att förhindra att SD får inflytande. Tänk på att de sagt att de går till val på att bilda en borgerlig regering utan SD.
Citera
2022-01-05, 16:11
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Hur skulle SD kunna kapitalisera på Ungern?

Ungern var bara ett uttryck för att beskriva inkonsekvensen av dom åtgärder som införs i Covids namn.
Vad SD kan dra nytta av är att ihärdigt påpeka det onödiga med införandet av inskränkningar, vi vet ju att V-pass inte tjänar något som helst syfte då även dom vaccinerade smittar.
Citera
2022-01-05, 16:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Blir högerblocket störst, och SD störst parti inom högerblocket så skulle det inte förvåna mig om vi får se en ny DÖ. M/KD kan mycket väl komma att isf slå sig samman med (S) för att förhindra att SD får inflytande. Tänk på att de sagt att de går till val på att bilda en borgerlig regering utan SD.

Tveksam till det, historien har ju visat att det är det bästa sättet att få SD att växa så att ta den risken tror jag är uteslutet, en sådan överenskommelse skulle definitivt knäcka både moderaterna och kristdemokraterna som någon form av opposition.

Det enda alternativ som skulle vara realistiskt är ju en samlingsregering mellan S och M men det finns inte på kartan än.
Citera
2022-01-05, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tveksam till det, historien har ju visat att det är det bästa sättet att få SD att växa så att ta den risken tror jag är uteslutet, en sådan överenskommelse skulle definitivt knäcka både moderaterna och kristdemokraterna som någon form av opposition.

Det enda alternativ som skulle vara realistiskt är ju en samlingsregering mellan S och M men det finns inte på kartan än.

Det var ju det jag skrev, att detta kan mycket väl utmynna i en ny DÖ = samlingsregering M/(S) + en del stödpartier. Helt ok för min del så länge vi slipper L/MP som förefaller falla ur riksdagen.
Citera
2022-01-05, 16:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det var ju det jag skrev, att detta kan mycket väl utmynna i en ny DÖ = samlingsregering M/(S) + en del stödpartier. Helt ok för min del så länge vi slipper L/MP som förefaller falla ur riksdagen.

Ok, då tolkade jag ditt inlägg fel, jag trodde du menade en sådan överenskommelse som gjordes i den gamla DÖ där det inte var fråga om någon samlingsregering utan makten skulle fördelas enligt den gamla blockprincipen.
Citera
2022-01-05, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ok, då tolkade jag ditt inlägg fel, jag trodde du menade en sådan överenskommelse som gjordes i den gamla DÖ där det inte var fråga om någon samlingsregering utan makten skulle fördelas enligt den gamla blockprincipen.

Nej, men möjligt att jag uttryckte mig oklart. Det är ju inte alls säkert att det blir någon samlingsregering heller. Men onekligen ett delikat problem för M att SD nu är så mycket större än dem. Ska bli spännande att följa hur Tuffe Uffe kommer att hantera detta.
Citera
2022-01-05, 16:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej, men möjligt att jag uttryckte mig oklart. Det är ju inte alls säkert att det blir någon samlingsregering heller. Men onekligen ett delikat problem för M att SD nu är så mycket större än dem. Ska bli spännande att följa hur Tuffe Uffe kommer att hantera detta.

Vete fan om det blir så värst spännande, jag har helt gett upp Tuffe Uffe som oppositionsledare, något taffligare och med oskicklig får man leta efter, fanskapet har ju öppet mål med målvakten bakbunden iförd ögonbindel om man tänker på hur S och MP har misskött landet men utspelen eller initiativförmågan är fan nästan totalt obefintlig, tyvärr är det nog försent att byta ut fanskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in