• 1
  • 2
2022-01-05, 17:03
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Förr hade man nattmössa när man sov. Idag är det väl inte så vanligt. Varför?

Jag kan tänka mig att det var för (1) att det är kallt i rummet eller (2) att man inte vill förstöra frisyren eller (3) att man helt enkelt vill se fin ut.

- Vet du varför nattmössan används?

- Använder du nattmössa?
Citera
2022-01-05, 17:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Förr hade man nattmössa när man sov. Idag är det väl inte så vanligt. Varför?

Jag kan tänka mig att det var för (1) att det är kallt i rummet eller (2) att man inte vill förstöra frisyren eller (3) att man helt enkelt vill se fin ut.

- Vet du varför nattmössan används?

- Använder du nattmössa?
Det är både värmande & snyggt.

Beställ här.
https://www.woodsofshropshire.co.uk/...?function=9499
Citera
2022-01-05, 17:06
Medlem
För att inte frysa om öronen.
Använder inte mössa annat än om jag sover i tält annat än sommartid.
Citera
2022-01-05, 17:07
Medlem
Mullrets avatar
Självklart. Öppet fönster. Iskallt i rummet. Mössa på så fryser man inte, sover djupare och får frisk luft i massor. Vaknar utan svettiga lakan. Studsar ur sängen pigg som en mört 0700.

Win/win.
Citera
2022-01-05, 17:13
Medlem
Nattmössan är för vissa att tala i.
Citera
2022-01-05, 17:37
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är både värmande & snyggt.

Beställ här.
https://www.woodsofshropshire.co.uk/...?function=9499
Hmmm...

Nu kom jag på en sak till med nattmössan, nämligen att den har så lång topp. Vet du varför den har det? Jag utgår ifrån att alla detaljer har en funktionell bakgrund, och att ingenting är ren utsmyckning.

Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
För att inte frysa om öronen.
Använder inte mössa annat än om jag sover i tält annat än sommartid.
Det gör jag också!

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Självklart. Öppet fönster. Iskallt i rummet. Mössa på så fryser man inte, sover djupare och får frisk luft i massor. Vaknar utan svettiga lakan. Studsar ur sängen pigg som en mört 0700.

Win/win.
Det var faktiskt intressant. Jag ska prova det någon dag.
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Nattmössan är för vissa att tala i.
Ha, ha, ha!

Att den skulle komma var ju oväntat...
Citera
2022-01-05, 17:43
Medlem
neuron-drones avatar
Jag sov med nattmössa ett tag eftersom den dämpade ljuden. Innan sov jag med huvudet mellan två kuddar. Det var egentligen rätt oskönt men kunde inte sova utan att dämpa ljud lite. Den ovanan har slutat.

Annars kan jag tänka mig att nattmössa är för värmen. Man blir varm under täcket men man vill ju inte sticka in huvudet, då kan man inte andas. Det var kallt om natten förr.

Struten på nattmössan kan vara ett mode som överlevt sedan medeltiden då man gillade strutar.
Citera
2022-01-05, 17:56
Medlem
exoticspices avatar
Förr i tiden var folk alltid vana vid att ha något på huvudet, ute som inne. Nattmössan var inte bara för att hålla värmen utan också för att skydda lakan från fläckar och ohyra.

Till och med på de medeltida badinrättningarna kunde männen bära mössor, fastän de för övrigt var nakna . På 1600- och 1700-talen blev perukerna på modet. När peruken togs av sattes nattmössan på istället.
Citera
2022-01-05, 18:05
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Förr i tiden var folk alltid vana vid att ha något på huvudet, ute som inne. Nattmössan var inte bara för att hålla värmen utan också för att skydda lakan från fläckar och ohyra.

Till och med på de medeltida badinrättningarna kunde männen bära mössor, fastän de för övrigt var nakna . På 1600- och 1700-talen blev perukerna på modet. När peruken togs av sattes nattmössan på istället.
Ja visst fan! Att det kunde ha att göra med hygien tänkte jag inte på.
Citera
2022-01-05, 19:17
Medlem
Vad är en mössas funktion? Den håller huvudet varmt. Förr i tiden hade folk inte den värme vi är bortskämda med, och höll sig varma om natten genom pyjamas och mössa. Ingen raketforskning direkt. Dessa plagg har ingen funktion längre då vi har det varmt och gott i våra lägenheter och hus.
Citera
2022-01-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Vad är en mössas funktion? Den håller huvudet varmt. Förr i tiden hade folk inte den värme vi är bortskämda med, och höll sig varma om natten genom pyjamas och mössa. Ingen raketforskning direkt. Dessa plagg har ingen funktion längre då vi har det varmt och gott i våra lägenheter och hus.

Visst finns där modegrejer och annat som folk sysslar med vad gäller mössa/hatt etc.

Men som du säger. Har man relativt kyligt i sovrummet så gärna en nattmössa och ett varmt täcke. För övrigt så sover man bättre i lite kyligare rum än i ett varmt rum.

Så det är nog inte omöjligt att moderna hus i framtiden med avsikt har 5 grader kallare i sovrummet än i övriga rum eller att man som energibesparande åtgärd låter hela huset kylas ner ett par grader när man sover och då har man återigen en nattmössa på sig.
Citera
2022-01-05, 19:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

¨

Hur vet du det??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här