2022-01-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Om vi lägger diskussionen om ovaccinerades beteende åt sidan, då det är rena spekulationer, hur förklarar men att det är vanligare att trippelvaccinerade smittas än dubbelvaccinerade 40-69 år då?

Jag har ingen bra förklaring förutom det.

Jag trycker dock datan ser konstig ut och det kanske är ett resultat över den extrema uppgången i antal fall på kort tid i Danmark som gör att det ser konstigt ut för vissa åldersgrupper - varför finns det t ex inte med "Tidigare Positiva" i åldersgrupperna över 60 år?

Det var dock en intressant sida där man även kan se sjukhusinläggningar, IVA och Döda för de olika grupperna.
Citera
2022-01-05, 14:08
Medlem
Danmark verkar ha en ny trend där det är fler kvinnor än män som blir inlagda på sjukhus.

https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d/page/page_3/

Är omicron relativt mildare mot män, kanske ren slump, eller är det något annat som spökar?
Citera
2022-01-05, 14:08
Medlem
Så, Omikron dominerar i Sverige, bra!
Citera
2022-01-05, 14:09
Medlem
qwerty-66s avatar
+17 514 positiva idag så bra ökning. När skolorna går igång nästa vecka exploderar omicron säkert!
Citera
2022-01-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Du brister lite i läsförståelse, verkar det som. Du får väl läsa mitt inlägg en gång till.

Dessutom får jag väl än en gång be dig att ha lite mer tillit till utbildning istället för att hela tiden utgå ifrån att folk ljuger för dig och försöker lura dig. Anledningen till att jag ger dig korrekt information är att jag vill hjälpa dig.

För att återgå till vad jag skrev, så är regeln i Sverige att om dödsorsaken är oklar så utförs en klinisk obduktion (eller dödsorsaksobduktion). I fallet med COVID-19 skulle jag uppskatta att dödsorsaken kan fastställas genom en klinisk diagnos i 99% av fallen (det betyder att man gör en bedömning av symtom och sjukdomsförlopp). Till detta kan läggas laboratorisk information som samlats under tiden patienten behandlats. Det behövs således INGEN tvivel om orsaken till att patienten avlider och därför utförs ingen klinisk obduktion!
Suck! Under den tid flest personer sägs ha dött av C19 gjordes knappt tester än mindre obduktioner..
Att du fortfarande inte fattar att väldigt mycket folk dör med coronainfektion och inte av den är häpnadsväckande..
Citera
2022-01-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
+17 514 positiva idag så bra ökning. När skolorna går igång nästa vecka exploderar omicron säkert!

Ja, och sjukvården riskerar att kollapsa.
Citera
2022-01-05, 14:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Smittspridningen är enorm i Sverige nu, glöm inte tvätta händerna och hålla avstånd.

Vad har handtvätt med Omicron att göra?

Eftersom Omicron är så smittsamt o luftburet så räcker det knappast att hålla lite avstånd. Är det fortfarande 1 meter på restauranger?
Citera
2022-01-05, 14:12
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Nej, det är inte regeln.

Regeln är att klinisk obduktion får utföras om det behövs för att fastställa dödsorsaken. Inte att sådan obduktion ska utföras.

Vidare får sådan obduktion bara utföras om den avlidne skriftligen har medgett obduktion eller uttalat sig för en sådan åtgärd eller om det av andra skäl finns anledning att anta att obduktion skulle stå i överensstämmelse med den avlidnes inställning, eller, om den avlidnes inställning saknas, då det är av särskild betydelse att dödsorsaken fastställs (8-9 §§).
Ja, bokstavligen är det så. Rent praktiskt betyder det att i princip ingen obduktion utförs för att fastställa dödsorsak när folk avlider i COVID-19. Det har man väldigt bra koll på. Att därför hävda att man inte vet om folk avlider av något annat blir minst sagt tramsigt.

Och som jag påpekade så är den direkta dödsorsaken ALDRIG COVID-19.
Citera
2022-01-05, 14:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ja, och sjukvården riskerar att kollapsa.

Vi ligger på ungefär halva nivån jämfört med Danmark/Frankrike o klarar de av det borde vi också göra det. Snart är delta borta dessutom.
Citera
2022-01-05, 14:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Under den tid flest personer sägs ha dött av C19 gjordes knappt tester än mindre obduktioner..
Att du fortfarande inte fattar att väldigt mycket folk dör med coronainfektion och inte av den är häpnadsväckande..
Jag fattar en hel del. Jag kan dessutom läsa innantill. Socialstyrelsen publicerar statistik som baseras på dödsorsaksintyg. Enligt Socialstyrelsen är det fram till 27 December 14,666 personer vars död till huvudsak orsakats av COVID-19. Precis som jag påpekar behöver man inte obducera någon för att fastställa dödsorsaken i det fallet, det sker genom klinisk bedömning. Du behöver inga laboratorietester.

Förstår du?
Citera
2022-01-05, 14:17
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja, bokstavligen är det så. Rent praktiskt betyder det att i princip ingen obduktion utförs för att fastställa dödsorsak när folk avlider i COVID-19. Det har man väldigt bra koll på. Att därför hävda att man inte vet om folk avlider av något annat blir minst sagt tramsigt.

Och som jag påpekade så är den direkta dödsorsaken ALDRIG COVID-19.
Du sa att regeln är att om dödsorsaken är oklar utförs en klinisk obduktion. Regeln ser inte alls ut så.
Citera
2022-01-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi ligger på ungefär halva nivån jämfört med Danmark/Frankrike o klarar de av det borde vi också göra det. Snart är delta borta dessutom.

Februari månad kommer inte bli någon rolig historia om smittspridningen fortsätter öka såhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in