2022-01-05, 09:06
Medlem
Nisse Gandhis avatar
En av många fördelar med staden är att det finns så många lunchrestauranger. På mindre ställen hittar man i bästa fall en pizzeria eller en korvmoj.

Har man inget annat att kritisera staden för så nämner man alltid att det finns många kriminella utlänningar.

Många lever i villfarelsen att malmöbons högsta önskan är att få flytta till norra Sverige. Inget kan vara mer felaktigt.
Citera
2022-01-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
En av många fördelar med staden är att det finns så många lunchrestauranger. På mindre ställen hittar man i bästa fall en pizzeria eller en korvmoj.

Har man inget annat att kritisera staden för så nämner man alltid att det finns många kriminella utlänningar.

Många lever i villfarelsen att malmöbons högsta önskan är att få flytta till norra Sverige. Inget kan vara mer felaktigt.

Lunchrestaurangerna är en sak, men även kvällstid finns många bra etablissemang. Grand är en favorit bland annat för den fantastiska musiken.
Citera
2022-01-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Jag kommer aldrig våga åka till Malmö. Är det inte jobbigt att leva i en konstant krigszon? Ni som bor där blir så klart avtrubbade och förstår inte hur illa det är.

Du har aldrig varit i Malmö men du vet att det är en krigszon? Du tror endast och endast på det du läser i en tidning? Det kommer gå bra för dig!

Det sker inte mer i Malmö än någon annan storstad i Sverige, tvärtom känner jag mig tryggare i Malmö än någon förort i Göteborg eller Stockholm.
Citera
2022-01-05, 09:48
Medlem
DraconianTimess avatar
Folk är rätt snabba på att måla ut Malmö som en brottslig krigszon och kommer gärna med lite artiklar om sprängdåd i trappa eller något våldsdåd. Allt kokas ner till "det är mångkulturens fel".

Jag har haft fast bostad i Malmö sedan 2004 och bott i stan i perioder sedan år 2000. Så jag kan väl säga en hel del om hur där är.

Vad folk ofta glömmer är att Malmö är en segregerad stad där det finns en hel del lugna områden. Malmös inre stadskärna och västra delarna av Malmö är rätt lugna. Problemen finns oftast i bostadsområden vid motorvägen, Rosengård, Holma, Söderkulla etc, dvs de minst attraktiva områdena. Ingen drömmer ju direkt om att bo i en betongbunker belägen vid en motorväg.
Citera
2022-01-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Beklagar om du själv blivit gruppvåldtagen. Jag startade denna tråd för att sprida positiv energi och välkomnar seriösa och välformulerade frågor. Kanske tips på en trevlig utflykt i närområdet?

Det finns ingen positiv energi som kommer från malmö🤣
Det verkar gå sådär för dig att pulvrisera alla fördommar😁 skönt att du är lycklig iallafall, det tycker jag är bra.
Citera
2022-01-05, 09:49
Medlem
JdeKoofs avatar
Jag kom precis på att jag bott i Malmö i prick 33 år...

Det bästa med Malmö är närheten till Tyskland. Men även i övrigt är det rätt schysst att bo här. Under alla år - jag körde dessutom taxi kväll/natt mellan 1995-2001 - har jag aldrig sett så mycket som ett slagsmål ens.
Citera
2022-01-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Som någon som bott i Malmö i över 30 år det sorgligt att se hur många på detta forumet tror sig veta hur vi som lever i staden har det.

Så ge mig era fördomar om Malmö och jag ska pulvrisera dem - en i taget. Malmöbor som känner sig manade får gärna hugga in och hjälpa till att svara.

När ska Stockholm sluta försörja er?
Citera
2022-01-05, 09:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Jag kom precis på att jag bott i Malmö i prick 33 år...

Det bästa med Malmö är närheten till Tyskland. Men även i övrigt är det rätt schysst att bo här. Under alla år - jag körde dessutom taxi kväll/natt mellan 1995-2001 - har jag aldrig sett så mycket som ett slagsmål ens.

Citat:
Vid 19.25 får polisens ledningscentral in flera samtal om ett bråk på Kungsgatan i Malmö.
Där ska flera personer ha bråkat med varandra. Det har också hörts en hög smäll.

Ska tydligen ha hänt igår kväll. Tänker inte länka till en betalannons men det är från Sydsvenskan.
Om någon annan orkar så kan vi ju leta fram spaltkilometer om vad som händer/hänt i Malmö.
Citera
2022-01-05, 10:05
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Jag har två fördomar om Malmö som jag vill ha svar på.
1: Det blåser alltid och och vintrarna är grådaskiga och utan snö vilket gör att vintern i Malmö är ett helvete.

2: Ni tror ni är kontinentala för att ni med svenska mått mätt har nära till Tyskland och Danmark men egentligen är ni bara svenniga svenskar hela högen som leker att ni är kontinentala centraleuropéer.
Senast redigerad av Sockermissbrukare 2022-01-05 kl. 10:08.
Citera
2022-01-05, 10:07
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Just det, en fördom till.

Det finns en pizzeria i varje gathörn och era pizzor/kebaber/falaflar är billigare än riksgenomsnittet.
Citera
2022-01-05, 10:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av Aibon
När ska Stockholm sluta försörja er?

Kommun Folkmängd Totalt Kr/inv 2019
Malmö kommun 338 582, 5 527 765 181, 16 326
Göteborgs kommun 571 153, 2 417 817 924 , 4 233

Detta är siffror från 2019. Det är alltså de 2 kommuner som fått mest kommunalt utjämningsbidrag.
Man kan ju som du är inne på undra varför fantastiska Malmö krossar allt motstånd i tävlan att håva in mest pengar från övriga kommuner?
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2022-01-05 kl. 10:13. Anledning: Förtydligande
Citera
2022-01-05, 10:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Just det, en fördom till.

Det finns en pizzeria i varje gathörn och era pizzor/kebaber/falaflar är billigare än riksgenomsnittet.

Det är korrekt, men kebaberna är inte så billiga längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in