2022-01-05, 10:50
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Jag hoppas du har rätt, men är orolig för att du har fel.
Så har det fungerat under hela pandemin, varför skulle det inte göra det framöver? Att kolla vaccinpass kräver resurser och tar tid, så knappast något som görs permanent. Såvida inte S ser det som en arbetsmarknadsåtgärd att få lågutbildade i arbete...
Citera
Medlem
Riktigt sjukt är det ju att man åtnjuta dessa "friheter" med vaccinpass trots man testat positivt för Covid-19. Inga begränsningar införs vid ett positivt test utan du kan fortfarande gå runt och klassas som frisk.

Finns en bra liknelse här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Okej jag har pratat med en läkare och en covidsjuksköterska från olika sjukhus över julen, men läget är säkert olika.
Citat:
Anledningen till att de är av den uppfattningen är att det har slutat extremt mycket personal under 00/01.

1. Enligt dagens och gårdagens siffror är antalet IVA vårdade med Covid ca. 1/4 av tidigare Covid toppar och ca. 1/9-1/16 av tidigare Covid intensitet.

2. Med tanke på mängden läkare som gör absurda uttalanden i media eller att media använder deras fotografier utan tillstånd kan man misstänka att siffrorna manipulerats uppåt genom tex. att flytta runt IVA vårdade internt mellan avdelningar (några externa förflyttningar syns inte i siffrorna utan det är precis lika lugnt på den fronten som icke pandemi år).

3. Nyttan med nya tvingande regler finns alltså inte i medicinska data. Däremot verkar det mest vara oppositionen som kräver att regeringen ska besluta nya tuffa regler. Regeringen kan ju be folk ta det lugnt månaden ut eller tills derivatan i IVA data lugnar ned sig.

4. Nu är det färdigflashbackat
Citera
Medlem
Citat:
Anledningen till att de är av den uppfattningen är att det har slutat extremt mycket personal under 00/01.

Jag har tänkt på det här. Känner flera inom vården och det är samma story. Jag är ganska övertygad om att majoriteten säger vad de upplever och känner. Men då får man tänka på att man sparkade eller omplacerar folk som inte vill besprutas. Men kanske ännu viktigare är att man tvingar personalen att stanna hemma för MINSTA sjukdomstecken.

Lev i det där en stund medan även världen utanför sjukhusen har skyltar och annat. Är det konstigt att personalen känner efter lite extra? Har hört om 1/3 sjuka etc. Det är snart OMÖJLIGT eftersom de jobbar på en plats där det inte går att undkomma. Skönt att alla är immuna nu

Hoppas ingen får för sig att spruta in främmande nano-tech i kroppen som förstör flockimmuniteten.
Citera
2022-01-05, 10:52
Medlem
Helt rätt men med covid pass vänjer man folket till än mer kontroll samhällle.

Tro ej att det lagts ner otaligt med pengar, resurser för att använda dessa ”pass” för att sedan plocka bort det.

Sannerligen finns det andra planer med det.
Citera
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perstamp
Intressant i sammanhanget är att när det alltmer står klart hur verkningslöst det så kallade vaccinet är mot covid, desto högre gapande om att ALLA måste ta det. Det står också allt mer klart att omikron är en harmlös mutation som bara ger en snäll förkylning. Allt fler börjar vakna, allt färre vill låta sig injiceras med de experimentella injektionerna. Som svar på uppvaknandet kommer rena krigsförklaringen med hot om fler restriktioner och trakasserier mot ovaccinerade. Ett tecken på desperation, får man hoppas.

Framför allt ett synnerligen tydligt tecken - närmast ett bevis - på att dessa restriktioner och begränsningar aldrig någonsin handlade om att skydda människor, utan istället om att kontrollera dom.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perstamp
Intressant i sammanhanget är att när det alltmer står klart hur verkningslöst det så kallade vaccinet är mot covid, desto högre gapande om att ALLA måste ta det. Det står också allt mer klart att omikron är en harmlös mutation som bara ger en snäll förkylning. Allt fler börjar vakna, allt färre vill låta sig injiceras med de experimentella injektionerna. Som svar på uppvaknandet kommer rena krigsförklaringen med hot om fler restriktioner och trakasserier mot ovaccinerade. Ett tecken på desperation, får man hoppas.
Sjukt. Jag är dubbelvaccinerad, ändå fick jag covid i julas. Nu har jag "fått erbjudande" om en 3e dos. Nej tack, jag har precis blivit bostad. Som tack ska jag uteslutas från samhället? Sjukt!
Citera
2022-01-05, 10:53
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Så har det fungerat under hela pandemin, varför skulle det inte göra det framöver? Att kolla vaccinpass kräver resurser och tar tid, så knappast något som görs permanent. Såvida inte S ser det som en arbetsmarknadsåtgärd att få lågutbildade i arbete...

Tekniken som tagits fram för "vaccinpassen" är för dyr för att skrotas till sommaren.
Citera
2022-01-05, 10:53
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Äsch både vin och mat kan man beställa hem till dörren. Värre med privata sammankomster och gym.

Javisst, man kan ersätta det mesta. Går också utmärkt att träna hemma med kroppsvikt och hantlar etc. Men det man inte fattar från officiellt håll är vad som händer med samhället när folk ska stanna inne, inte träffa annat folk. Den psykologiska skadan kommer vara mycket större än nyttan.

Bara det där att småprata lite med personalen på ICA kan vara en viktig grej för många.
Citera
2022-01-05, 10:54
Avslutad
Nån som vet från vilken ålder detta gäller?
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Varken eller. Det är för att nu styrs det hela av två nyblivna ansvariga (Andersson och Tegmark Wisell) och de har tillsammans gjort upp en plan som säger att när smittoläget är si och så, när det når vissa tröskelvärden, ja då gör vi såhär. Så visade det sig att omikron-varianten sprids mycket snabbare än delta gör, vilket innebär att de där tröskelvärdena infaller allihop i snabb följd. Precis som tidigare gånger är FHMs värsta scenario passerat innan det kunde mätas vilket gör att planerna liksom inte fungerar.
Men det som är fel är såklart att man tittar på antalet fall istället för hur många som blir faktiskt sjuka (dvs. hamnar på sjukhus). Just nu är det fler nya fall per dag än någonsin tidigare, men samtidigt mycket färre som hamnar på sjukhus. Vilket antingen betyder att viruset blivit mildare eller att man testar mer nu.
Om ni vill att politikerna ska sluta löjla sig så är det enkelt: sluta självtesta för milda symtom. Anmäl bara svårare symtom för test.

Skriv ut vaccinpasset och ha det på papper då.
Jo det är nog rätt, men tror nog att de främst tittar på avtalet på sjukhus snarare än antalet smittade. Stressen nu beror nog på att antalet på sjukhus ökat med 34% på en vecka. Det är fortfarande långt ifrån topparna men ökningen är lika stor som inför tidigare vågor, och med omicrons smittspridning är de nog oroliga att tappa kontrollen.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sjukt. Jag är dubbelvaccinerad, ändå fick jag covid i julas. Nu har jag "fått erbjudande" om en 3e dos. Nej tack, jag har precis blivit bostad. Som tack ska jag uteslutas från samhället? Sjukt!
Nej du räknas ännu som fullvaccinerad och det är bara att hämta ut ett vaccinintyg som gäller i 90 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in