2022-01-05, 02:38
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Tråkigt att du upplever det så hoppas du trivs på den plats du bor nu.

Att jag upplever det så är ju baserat på ren fakta, sen har jag också sett tex Rosengård med mina egna ögon.

Överfallsvåldtäkter, skjutningar, överfallsrån, brott mot äldre och allmän otrygghet.

Tycker du inte allt detta säger att staden är en jävla skitstad?
Citera
2022-01-05, 02:41
Medlem
Christopher.s avatar
Någon som följt samhällsdebatten senaste åren gör att jag är nyfiken på malmö, hur är det möjligt att halva ekonomin är svart, märks det av i vardagen (varför gör inte myndigheter någonting?). Förutom detta undrar jag kring korruptionen i kommunstyrelserna, förväntas man muta tjänstemännen för att få bygglov och liknande samt hur går det till på försörjningsstödsenheterna, är det någon granskning, kollar man ens personnummer eller är det bara att kvittera ut en check och gå och handla hasch hos achmed runt hörnet?

Det som slår mig kring malmö är också den utbredda fattigdomen, hur är det möjligt att en stad med Sveriges bästa geografiska läge och bästa odlingsmarken i Sverige och kanske i hela världen kan ha lika hög arbetslöshet som norrlands inland. Varför är inte Malmö en industriell hubb för hela Sverige?

Sist men inte minst undrar jag hur kriminaliteten påverkar vanliga människor i deras vardag/märk den ens?
Citera
2022-01-05, 02:42
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Spatserade förbi ”Möllan” som vi säger i folkmun strax innan tolvslaget och såg hur lugnt och trevligt ut som helst. Detta gigantuösa struntpratet om min hemstad som sprids är för mig obegripligt. Alla mina bekanta från övriga landsändar som kommer på besök är häpna över hur lugnt här är och då bor jag - liksom de flesta i Malmö - ett s k stenkast från Möllevångstorget

Varför ljuga? Tog inte ens fem minuter efter att vi skulle ut och kolla innan någon slängde en smällare som nästan träffa mig och min polare. Vi gick då längre ifrån men det small åt alla håll inte bara runt torget så vi drog hem till mig för att bevittna fyrverkerierna från fönstret. Där iakttog vi det ena och andra, de flesta raketer åkte väl uppåt men allt för många åkte sidledes över torget, in i fasader och sibyllarestaurangen, sedan statyn sen in i folkmassan. Jag är glad att jag inte bevittna allt där nere. Första gången jag var på Möllan under ett nyårsfirande och det var fan i mig riktigt obehagligt just för att ligisterna fick härja hur dom ville med sina bomber utan att polisen (som var där och som egentligen har som jobb att göra det säkert för allmänheten) inte gjorde ett jävla skit åt saken. Faktum är att det var längesen jag kände sånt obehag och osäkerhet och otroligt synd när ligisterna som vill starta krig får sätta sina regler för kvällen. För jaa det var ju bara "ett normalt nyårsfirande på möllan".

Det var allt annat än lungt här på nyårsafton i alla fall (som det brukar vara om jag förstått det rätt) så kom inte och säg nåt annat. Men det handlar inte bara om en natt varje år, det faktumet att inte polisen kunde göra något just då är tyvärr en ganska kraftig signal på hur kriminella gäng kan bete sig hur dom vill i samhället utan konsekvenser, det finns en drös andra exempel. Jag har inte bott här länge, 1 år ganska exakt, precis vid möllan, och jag har ett och annat att säga om den här staden, både positiva och negativa saker. Förstår att du har en annan kärlek till staden som du vuxit upp i och att du vill försvara den men du kan väl iaf va ärlig i dina svar. Allt är inte frid och fröjd direkt, även om man själv sällan märker av all skit man läser om.

Edit: Men jag beundrar dig faktiskt för att du lyfter fram det positiva ur Malmö för jag kan hålla med om att det oftast bara är negativa saker som kommer ur. Ledsen om jag var lite bitter i mitt inlägg kanske men saknar hopp ibland och befinner mig i lite av en livskris. Ibland älskar jag staden men ibland känns den som ett långsamt sjunkande skepp. Så jag ska försöka tänka mer positivt och ge staden en chans, har bara haft en aning svårt att känna mig hemma här sen jag flytta. Malmö behöver mer positivitet helt klart!
Senast redigerad av Blaze. 2022-01-05 kl. 03:02.
Citera
2022-01-05, 02:47
Avstängd
Är Malmö verkligen Europas skithål?
Citera
2022-01-05, 03:03
Medlem
datalogs avatar
En fördom innebär ju en ogrundad generaliserad uppfattning. Jag vill hävda att det mesta jag ser som negativt med Malmö ej är ogrundat, som t.ex. att kommunen skulle gå i konkurs om inte övriga kommuner betalade miljardbelopp via det kommunala utjämningssystemet eller att svenskar är en minoritet.

Malmö står inte på egna ben rent ekonomiskt, och skulle resten av Sverige vara som Malmö så hade landet kollapsat. Vi ser precis samma sak i t.ex. Botkyra och Södertälje, och den gemensamma nämnaren är ju en stor utländsk befolkning.
Citera
2022-01-05, 03:03
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Är Malmö verkligen Europas skithål?

Ett av dessa iallafall, kan tänka mig att några liknande skithål finns i utkanten av Paris eller Marseille.
Citera
2022-01-05, 03:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Ett av dessa iallafall, kan tänka mig att några liknande skithål finns i utkanten av Paris eller Marseille.

Tveksamt, ser mer ut som Bagdad eller Tripoli.
Citera
2022-01-05, 03:40
Medlem
Mina fördomar är det går att få tag på jävligt god och billig kebab i ytterområdena. Jävligt god!

På genomfartsfärd så...
Var jag ensam ute och gick i vissa sk farliga kvarter, ett utsatt område. Var ensam när jag gick in i ett större gäng som chillade.
Om ni förstår liknelsen så var jag en mediumsize dog själv på besök hos bigsize dogs.
Men dom var lugna och vi småkollade på varandra när jag gick förbi, och jag kände mig varken hotad eller rädd. Det var rätt fint. 🙂
Citera
2022-01-05, 03:50
Medlem
Försöker du hävda dig själv över att Malmö är så fint eller är det pga fördomar m.m?
Jag har ingen aning, därav min fråga till dig ts!
Citera
2022-01-05, 05:21
Medlem
Itowks avatar
Var väldigt nära att flytta dit med familj för 15-20 år sen, har alltid gillat Malmö.
Idag är jag glad att det inte blev så, hela stället har havererat.
Citera
2022-01-05, 06:20
Medlem
Citat:
Som någon som bott i Malmö i över 30 år det sorgligt att se hur många på detta forumet tror sig veta hur vi som lever i staden har det.

Så ge mig era fördomar om Malmö och jag ska pulvrisera dem - en i taget. Malmöbor som känner sig manade får gärna hugga in och hjälpa till att svara.

1. Hur många miljarder är de årliga utjämningsbidragen som Malmö får?

2. Hur stor andel av invånarna i Malmö är invandrare?

3. Hur stor är arbetslösheten i Malmö?

4. Vad kostade den rosa enhörningen som står i Malmö?

5. Vad är "Romani kris"? Är det någon förening i Malmö?

6. Hur många med utlandsfödda föräldrar blev skjutna i Malmö mellan åren 2018-2021?

7. Hur många raketer sköts mot polisen i Malmö på nyårsafton 2021?

8. Hur många simhallar har ni i Malmö?

9. Är badtiderna separerade könsvis i Malmö?

10. Vilka va det som deltog i upploppet efter koranbränningen i Malmö den 28e augusti 2020?

11. Vad sa eg SSU-Malmö som föranledde anmälan om hets mot folkgrupp och minskade partibidrag?

12. Vem är ordförande i SSU-Malmö?

Så nu har du lite frågor å besvara.
Citera
2022-01-05, 06:31
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Som någon som bott i Malmö i över 30 år det sorgligt att se hur många på detta forumet tror sig veta hur vi som lever i staden har det.

Så ge mig era fördomar om Malmö och jag ska pulvrisera dem - en i taget. Malmöbor som känner sig manade får gärna hugga in och hjälpa till att svara.

Det har alltid varit skenrättegångar och no go zoner?
Nyårsafton har alltid sett ut som den gör på möllan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in