2022-01-04, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Haha, om jag ändå vore "fältarbetare". De om några lär ju ha träffat på den verkliga världen där ute och sett allt, så det är gulligt att du kallar mig det. Det är nästan så att du med det någonstans ändå förstår att du lever i en bubbla.

Om du vänder på steken så blir det rättare. Den absoluta majoriteten av unga som kommit till Sverige gör allt för att plugga och sköta sig, och lär vara en betydligt mer värdefull invånare än du.

Sen kanske det finns några enstaka som inte kommer att behärska mer än me-tarzan-you-jane-svenska, vad du nu menar med det. Dock ingen som får möjlighet att lära sig, till exempel genom att inte bo i ett utanförskapsområde.

Tack igen för att du kallade mig fältarbetare, det liksom gav mig sanningen här.

Hur kan det komma sig att afghaner och irakier ligger typ 7000 procent högre procent att utföra våldtäkt än etniska svenskar?
Citera
2022-01-04, 21:27
Moderator
Meijis avatar
En diskussion av läget i Japan är ej inom topic.

/Moderator
Citera
Medlem
Citat:
Jag har en gammal faster som har hemtjänst, och hon sa helt spontant "alla dessa gulliga personer från alla möjliga länder, det är så spännande och fint". Nu är hon också en ganska öppen och varm människa och så långt ifrån en rasist man kan komma.

Om den gamle tycker att det är "kränkande" att bli ompysslad av en person som håller på att lära sig svenska och kanske inte ännu pratar perfekt, då kan den gamle fan faktiskt vara utan hjälp. Nu ska tilläggas att ingen av de äldre i inslaget sa att det var "kränkande" utan fokuserade enbart på den praktiska biten.

Bara min åsikt.
” Bristande språkkunskaper är inte bara ett problem för de boende utan också för personalen. Det kan ske både små och stora missförstånd, till exempel att man missar att någon har fått en ny medicin. Men också att arbetet blir tungt.”
https://sverigesradio.se/artikel/sprakbristerna-blir-aven-ett-problem-for-vardpersonalen
Citera
Medlem
Sladdarens avatar
Är väl inget nytt.. har alltid vart problem med diverse saker ang massinvandringen

Varför tror man inte det skulle vara ett problem ?

Lösning : Skicka hem dom och sluta ta in så många och stäng gränserna
Man kan börja med att skicka hem de kriminella, sen utsugarna sen analfabeterna och sist men inte minst de som är på G att vilja och har attityden att integrera sig skickar man till skolbänken lärosäten igen i sitt egna hemland

Jag lärde mig engelska utan att prata med 100 tals engelskmän, inte ens en enda faktiskt. Dvs jag behövde inte resa till england för att lära mig engelska
Citera
2022-01-04, 21:35
Medlem
knappast något nytt. Äldrevård anses av regeringen vara ett av de "enkla jobben" som vilken invandrare som helst kan klara, så de blir inkvoterade till det i drivor.
Citera
2022-01-04, 21:38
Medlem
Citat:
Vet inte om just Afghaner har någon sorts extra språköra, men faktum är att flera av de killar i 20-årsåldern som jag har träffat har lärt sig svenska mycket bra på helt förbluffande kort tid.

Som du säger så kan det ofta handla om att man kan föra en relativt avancerad konversation efter bara 6-9 månader, men det mest fascinerande är att brytningen kan vara nästan borta efter 3-4 år. Så är det mycket sällan om man lär sig ett nytt språk efter 15-årsåldern.
Du vet att blattesvenska inte är en dialekt utan just avsaknaden av ett språk i kombination med en stark brytning. De allra flesta har kvar brytningen betydligt längre än så - många livet ut.
De flesta afghaner var ju långt över 20 när de kom så det spelar ingen roll att man lär sig uttalet bättre om man är under 15...

Vet ju många släktingar som haft hemtjänst och mer eller mindre gråtit över att de inte vare sig förstått eller blivit förstådd. En intervju i radio (nordegren/epstein 4 jan) var ju talande. En person med utländskt påbrå intervjuas och säger sig vilja lära sig språket. Han berättar en historia om en äldre man som ville ha kalops (en klassisk skånsk maträtt). Han säger inte förstod mannen vad mannen sa - bara att han skrek något om "kallosh". Google gav ju inte många träffa på det. Men programledaren fyllde i att "han ville ha kalops". Varvid den intervjuade svarade: - ja kalufs.
Nu vet ju alla att "kalufs" är det samma som håret på huvudet (åt det rejäla, fluffiga hållet, inte något glest skit med höga vikar). Så inte heller denna gång fick han rätt på det. En jävla katastrof med andra ord. Tänk er själva att serveras en kalufs.
Senast redigerad av martinator 2022-01-04 kl. 21:42.
Citera
2022-01-04, 21:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Sen kanske det finns några enstaka som inte kommer att behärska mer än me-tarzan-you-jane-svenska, vad du nu menar med det. Dock ingen som får möjlighet att lära sig, till exempel genom att inte bo i ett utanförskapsområde.

Svenskar vill inte umgås med en massa massinvandring därför kommer de alldrig komma i stadig kontakt med svenskar i vardagen. Enkel matematik men felberäknad eftersom galningar röstar in dom massivt in i landet men skyr dom som pesten.

Om vi ponerar att de anses att det behövs tillsättas tjänster pga av pensionsavgångar som inte svensken kan fylla behovet av. Så har dom ju valt helt fel invandring. Det man ska välja är arbetskraftsinvandring inte asylinvandring eftersom supermånga vill inte jobba och tillsätta tjänsterna eller lära sig språket för den delen. Jag menar en svensk behövs inte för att lära invandrare svenska språket. Det räcker med en några invandrare som kan svenska språket ev från samma land som bor i närheten av sk nyanlända. Varför ska svensken vara den som lär ut ?

Att lära sig svenska kunde de har gjort i hemlandet i nåt flyktingläger med svenskar på plats eller via kamera sen andra sidan har väl teknologin kommit ganska långt i översättningsprogram för enklare yrken där man inte behöver prata så mycket ca 4 min ini klippet

https://www.youtube.com/watch?v=TayZG3aFubs&ab_channel=LinusTechTips

https://www.youtube.com/watch?v=exNlD17wcVQ&ab_channel=internationallyME

Finns inget som heter utanförskapsområde , det är ett påhitt för att skylla på att man inte tar sig i kragen och utvecklar sig
Citera
2022-01-04, 22:09
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Valet är enkelt - krav på godkänt språkprov. Detta på en nivå att kunna föra en social konversation med äldre, kunna skämta, känna till svenska traditioner och följa svenska nyheter.

Annars får man inte jobbet och inte heller bidrag.

Det låter rasistiskt
Citera
2022-01-04, 22:12
Medlem
Mjälls avatar
Lustigt med folk som inte fattar att det är game over när statens egna media erkänner problemen varje dag.

Vad är det för muppar som fortfarande hävdar att kejsaren är välklädd? Landets mest pinsamma lallare
Citera
2022-01-04, 22:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nej det är för att inga andra söker jobbet. Så verksamheterna har två val;
Att inte ha någon som hjälper de gamla alls eller ha någon med undermåliga svenska kunskaper som gör det.

Om du hade varit en chef i en sådan sits vad hade du själv gjort?

blir knappast lättare att få nya som söker jobbet om alla arbetskamrater inte kan svenska. Statusen på jobbet är rökt.
Finns bara 2 sätt. Höja lönerna eller ta in privata aktörer.
Citera
2022-01-04, 22:16
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
För de flesta fungerar det så, att man lär sig, men inte för alla.

Det finns de som aldrig pratar med sina kollegor förutom professionellt, och knappast ens då eftersom ingen orkar att prata med någon som inte förstår. Man gör saker själv istället för att fråga om Agda fått sin medicin. Enklare att titta i medicinskåpet än att fråga en person som förstår noll svenska och lika lite engelska.

Ja det är en enorm säkerhetsrisk med folk som inte kan svenska, gällande mediciner, hur mår du, vill du ha något osv...tolk skall med på alla uppdrag, dyrt men säkert.
Citera
2022-01-04, 22:33
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Det löser sig på sikt. Om 30 år är ju huvudelen av pensionärer från Somalia eller Mena-länder. Kanske tidigare förresten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in