Citat:
Din moral är möjligen kollektiv eftersom den utformas av massor av olika människor och viljor och politiska inriktningar och etniciteter och sexuella läggningar osv…
Du nämnde tidigare att du följer principen att inte göra något som du inte vill att någon ska göra mot dig.
Vilken grund har den?
Du nämnde tidigare att du följer principen att inte göra något som du inte vill att någon ska göra mot dig.
Vilken grund har den?
Om du ska citera mig så kan du i alla fall försöka att citera korrekt. Så här skrev jag:
Den bästa principen (enligt mig) är att försöka att inte göra mot andra vad man själv inte vill att de ska göra mot en själv. Därutöver gäller att man ska följa de regler som man enligt lag ska följa och de regler som man har gått med på att följa (t.ex. att göra som chefen säger på jobbet eller att vara trogen mot sin levnadspartner).
(förtydligande framhävningar tillagda)
Alltså, jag menar att man ska följa de regler som man enligt lag ska följa och de regler som man har gått med på att följa. Det borde ju vara självklart. Men när det inte finns några bestämda regler så ska man försöka att utgå ifrån att inte göra mot andra vad man själv inte vill att de ska göra mot en själv. Eller ännu enklare: följ de regler som du vet att du ska följa och använd sunt förnuft när inga fasta regler finns.
Du å andra sidan skrev så här: "så bekvämt att du kan ändra din moral vartefter det passar dig." Hur menar du att det skulle fungera?
"Nu när jag är på affärsresa så känner jag inte för att vara trogen mot frun ..."
Och för dig skulle det kunna fungera, det är ju bara att be Gud om förlåtelse efteråt, så det är ingen fara ...