2022-01-03, 15:07
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Är 31 Trots & Bonnie?

Just precis! Trodde den skulle ryka tidigare. Shary Flennikens stundom ganska kärvt magstarka tonårstjejserie från National Lampoon som på svenska publicerats i Bild & Bubbla och Pox (och just denna julepisod med Pepsi utklädd till tampong finns tydligen på svenska i Det grymma svärdet). Lite om serien.

Endast trenne nötter återstår, vilkas knäckande nu belönas med 25 , 25 respektive 30 poäng.

Yulenuts 2021
Citera
2022-01-04, 13:20
Medlem
Man-At-Armss avatar
12. Hemmo Paskiainen - Ave Koskela?
Citera
2022-01-04, 14:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
12. Hemmo Paskiainen - Ave Koskela?

Nix pix, men bra med gissningar.
Citera
2022-01-04, 18:00
Medlem
schizophrenias avatar
Några lösa spekulationer nedan som leder fram till chansningen att 43 är något ur Ung & kär.

Någon gissade tidigare att 43 är något från Starlet, och nog ser det ut att kunna vara en s.k. romantikserie. Namnen Mats och Nisse måste kanske inte betyda att den/de som ritade och skrev manus måste vara svensk/svenska, utan ursprunget kan kanske vara amerikanskt eller brittiskt. Stilen känns rätt daterad, men serien är dock i färg. Tidningen Ung & kär gavs (väl?) ut i färg, och bestod av vad jag förstår av försvenskade amerikanska serier, så jag gissar på något ur Ung & kär. Tidningen Starlet lär ha varit banbrytande vad gäller romantikserier i slutet av 70-talet när de började skriva ut vem som hade gjort serierna. Om det då är något ur Ung & kär är det således inte säkert att den/de som gjort serien är känd/kända.
Citera
2022-01-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om det då är något ur Ung & kär är det således inte säkert att den/de som gjort serien är känd/kända.

Fast det blir då ett ganska rejält avbrott mot hur det funkar i vanliga fall. Det vore väl första gången i nötternas historia en serie med okänd upphovsman är med? Det känns som om det är lite folkupplysnings-arbete a´la Bild och Bubbla att sprida serier och seriekultur inbakat i detta förutom själva frågesporten.
Å andra sidan SKULLE det ju kunna vara just folkupplysning att gräva fram vilka tecknarna var och berätta mer om saken...

Nå ja, några filosoferingar från min sida bara. Jag har alltså inga som helst bra gissningar på serien i fråga. (Förutom att blonda snubben påminner en del om Järn-Jörn utseendemässigt..., men den serien är det ju definitivt inte. https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Rahan )
Citera
2022-01-04, 19:13
Moderator
Citat:
Några lösa spekulationer nedan som leder fram till chansningen att 43 är något ur Ung & kär.

Någon gissade tidigare att 43 är något från Starlet, och nog ser det ut att kunna vara en s.k. romantikserie. Namnen Mats och Nisse måste kanske inte betyda att den/de som ritade och skrev manus måste vara svensk/svenska, utan ursprunget kan kanske vara amerikanskt eller brittiskt. Stilen känns rätt daterad, men serien är dock i färg. Tidningen Ung & kär gavs (väl?) ut i färg, och bestod av vad jag förstår av försvenskade amerikanska serier, så jag gissar på något ur Ung & kär. Tidningen Starlet lär ha varit banbrytande vad gäller romantikserier i slutet av 70-talet när de började skriva ut vem som hade gjort serierna. Om det då är något ur Ung & kär är det således inte säkert att den/de som gjort serien är känd/kända.

Oj, detta var inte lätt. Det är korrekt identifierat som en ruta ur Ung och kär! Samtidigt känner jag mig lite tveksam till att ge full poäng för bara tidningstiteln på dessa höga och kanske tävlingsavgörande nivåer. Så jag ger dig tills vidare helt salomoniskt 10 p för detta svar, och den som eventuellt inkommer med serietitel och/eller tecknarnamn inkasserar de övriga 15 poängen för denna ruta; hoppas det verkar rättvist. Så mycket kan väl avslöjas att rutan härrör från den utgivningsperiod (1979–81) då tidningen lade om kursen till "nya, bättre serier": svenska och brittiska originalmanus som ofta hade inslag av social samtidsproblematik bland kärleksrelationerna: abort, invandring, alkoholism, punk, social fobi, flyttlasspolitik...
Citera
2022-01-04, 19:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Fast det blir då ett ganska rejält avbrott mot hur det funkar i vanliga fall. Det vore väl första gången i nötternas historia en serie med okänd upphovsman är med?

Önskar att det vore sant men det har nog hänt flera gånger att vi haft med serier av helt eller delvis okända upphovspersoner. I år har vi t.ex. (åter) med Vilde Ville vars tecknare såvitt jag vet ännu inte offentliggjorts (även om det påståtts i bl.a. Snedtänkt-podden att tecknaren numera är känd, dock ej yppad; det långa hemlighetsmakeriet hade tydligen sin grund i att han samtidigt var anställd av ett konkurrerade förlag), och vi har ju även med en del corporate properties typ Andy Panda, Rosa Pantern, Fix & Foxi, katten Felix osv där det är mycket svårt att veta vem som skrivit och tecknat. Men tack för tilltron.
Citera
2022-01-04, 19:48
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Oj, detta var inte lätt. Det är korrekt identifierat som en ruta ur Ung och kär! Samtidigt känner jag mig lite tveksam till att ge full poäng för bara tidningstiteln på dessa höga och kanske tävlingsavgörande nivåer. Så jag ger dig tills vidare helt salomoniskt 10 p för detta svar, och den som eventuellt inkommer med serietitel och/eller tecknarnamn inkasserar de övriga 15 poängen för denna ruta; hoppas det verkar rättvist. Så mycket kan väl avslöjas att rutan härrör från den utgivningsperiod (1979–81) då tidningen lade om kursen till "nya, bättre serier": svenska och brittiska originalmanus som ofta hade inslag av social samtidsproblematik bland kärleksrelationerna: abort, invandring, alkoholism, punk, social fobi, flyttlasspolitik...
Hmm, fanns det inte en serie i Ung & kär som hette Patty? Kan det vara den? Med tyskt ursprung?
Senast redigerad av schizophrenia 2022-01-04 kl. 19:50.
Citera
2022-01-04, 19:52
Moderator
Citat:
Hmm, fanns det inte en serie i Ung & kär som hette Patty? Kan det vara den? Med tyskt ursprung?

Jo, det var utfyllnadsserien under dessa socialt engagerade år, en mer konventionellt tecknad fortsättningsmelodram om en trettonårig flicka. Men detta är en ruta från huvudserien i ett nummer.
Citera
2022-01-04, 20:02
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jo, det var utfyllnadsserien under dessa socialt engagerade år, en mer konventionellt tecknad fortsättningsmelodram om en trettonårig flicka. Men detta är en ruta från huvudserien i ett nummer.
Ny gissning: Aldrig mera plugget!
Citera
2022-01-04, 20:48
Moderator
Citat:
Ny gissning: Aldrig mera plugget!

Nix!
Citera
2022-01-05, 11:06
Moderator
Vi stänger väl årets tävling efter trettondagen i morgon, en lämplig tid att lösa de återstående gåtorna med bl.a. de tre vise männen: 5, 12 och halva 43. Gissa gärna vilt och friskt, tycker inte dessa borde vara oknäckbara jämfört med många som redan klarats av och så slipper vi skämmas inför de andra serieforumen.

Yulenuts 2021
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in