2022-01-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Danmark gör ett rejält skutt i antal nya smittade idag, svårt att dra några slutsatser. Det som oroar är väl att sjukhussiffrorna stiger. Vi har fått en rejäl ökning i slutenvården men IVA verkar ganska lugnt. Frågan är om FHM:s scenario 3 håller. Så länge vården pallar är det ju ingen fara.

Precis som jag nämnde tidigare, siffrorna går upp och ner per dag i olika länder. Svårt att säga vart det barkar förrän man sammanfattat veckovis.
Citera
2022-01-04, 16:07
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Om smittan backar i rosengård måste det ju innebära att det går ner. Så om folk där testade sig förut varför har dom slutat testa sig nu?

Och om folk från välbärgade områden testar sig mer. Så med din logik så är Bunkeflostrand/Limhamn näst rikaste samhället i Sverige som testar sig näst mest?

Antalet konstaterat smittade backar kanske i Rosengård, men eftersom i princip ingen testar sig, vad är den siffran värd? jag upprepar mig men tvivlar på att du begriper.
Det är både logik, och fakta.
Citera
2022-01-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Antalet konstaterat smittade backar kanske i Rosengård, men eftersom i princip ingen testar sig, vad är den siffran värd? jag upprepar mig men tvivlar på att du begriper.

Testandet har ökat i Rosengård.
Citera
2022-01-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

Snälla förklara din logik. För den är ett mysterium.

Smittan backar I ett samhälle.

Du svarar att folk I det samhället inte testar sig.

Men dom måste ha testat sig någongång för att ens få ha en siffra. Och den siffran sjunker nu.

Eller antyder du att mindre människor testar sig mindre nu jämfört med innan?

Hur många testar sig förut jämfört med nu?

Eller nöjer du dig med att dra saker ur röven?
Senast redigerad av gilipolla 2022-01-04 kl. 16:13.
Citera
2022-01-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Källa på det?

Här är en undersökning avseende UK som visar just det jag sa, 1-2 veckor (mediantid) från insjuknande till död.
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/928729/S0803_CO-CIN_-_Time_from_symptom_onset_until_death.pdf

2-3 dagar från sjukhusinläggning till död

Sjukhusinläggningarna i Sverige började öka igen första veckan i december. Vi borde därför ha sett en ökning av döda, men det gör vi inte.

Vaccinen hjälper och dessutom verkar Omicron orsaka lindrigare sjukdom.

Edit: hittade en annan undersökning, också UK, som nämner dina 2 till 8 veckor men som också anger median till 16-19 dagar (dvs 2-3 veckor).
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19infectionsurveytechnicalarticle/wavesandlagsofcovid19inenglandjune2021

Det verkar finnas två olika typ av dödsfall och tiden innan dessa rapporteras skiljer ganska mycket åt.

1. De som avlider på sjukhus - dessa rapporteras ganska snabbt.

2. De som avlider på äldreboende - dessa kan vara lång eftersläpning på.

Det skulle inte förvåna mig om det ramlar in 25-50 dödsfall någon dag och så visar det sig att 70% av dessa är upp till 2-4 veckor tillbaka i tiden och jag gissar att dessa tillhör kategorin avlidna på äldreboende.
Citera
2022-01-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Testandet har ökat i Rosengård.

Jag tror inte det spelar någon roll för den mannen. Bättre att leva i sin fantasi
Citera
2022-01-04, 16:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det verkar finnas två olika typ av dödsfall och tiden innan dessa rapporteras skiljer ganska mycket åt.

1. De som avlider på sjukhus - dessa rapporteras ganska snabbt.

2. De som avlider på äldreboende - dessa kan vara lång eftersläpning på.

Det skulle inte förvåna mig om det ramlar in 25-50 dödsfall någon dag och så visar det sig att 70% av dessa är upp till 2-4 veckor tillbaka i tiden och jag gissar att dessa tillhör kategorin avlidna på äldreboende.

Jag baserar mina uttalanden på dödsdag inte rapportdag.
Vågen förra vintern är egentligen den enda man kan studera rakt av (före det testade vi för lite och efter hade vi vaccinet som bröt sambandet).
I Sverige stack det iväg runt den 15 oktober 2020 (hade ökat långsamt sedan en månad tidigare).
Dödstalen sticker den 25 oktober.
Så om man lägger till några dagar från symptom till positivt test blir det runt två veckor.

Sen kan det ju rapporteras senare. Men eftersläpningen (undantaget storhelger) är inte vad den var förr, eftersom det är färre döda att hantera.
Citera
2022-01-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
och?
Och du kommenterar som att det är 20 döda idag. Du försöker väl vilseleda. De kanske fungerar bland dina korkade vänner på Facebook men inte här, serru!
Citera
2022-01-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Men smittan har ju mer eller mindre precis börjat öka. Fortfarande är genomsnittsnivåerna långt under förra årets. Däremot så är det helt klart så att länken mellan antal smittade och antal inlagda/döda helt klart verkar vara svagare. Men blir smittan riktigt hög så finns det såklart problem ändå.
Det enda problemet är att Sverige har alldeles för få sjukhussängar, tack vare våra totalt inkompetenta politiker.
Citera
2022-01-04, 17:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Gör de verkligen?
Och 5 veckor? Vad hände med "katastrof om två veckor"?

Omikron är inte ofarligt. Man räknar med ungefär 50% så många dödsfall jämfört med Delta, men har man då 10 gånger så stor smittspridning kommer det bli förbannat jobbigt ändå.
Citera
2022-01-04, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige har hög smittspridning. Det är bara att stänga ner, det är fullt på sjukhusen nu.

Absolut det är bara nedstängning som gäller just nu.. Regionerna hinner inte smittspåra längre, i Uppsala län är 90 % omikron.
Citera
2022-01-04, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, men vi kan få så bra immunitet hos befolkningen som möjligt. Dock dags att avblåsa allt i Sverige till sommaren.

Håller med, åtminstone stänga ned fram till april. Det går snabbt nu och regionerna hinner inte ens smittspåra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in