Citat:
Ursprungligen postat av
Hr.Roos
Redigering: Att tänka på är att det måste "anpassas" för att Anette 53 aldrig rört något annat än en Windows-dator och bajsar ned sig av skräck om det är annorlunda. Skulle vilja påstå att en Standard Ubunturd-installation är mer intuitiv att använda en en W10-installation.
Microsoft är duktiga att vända upp och ned på saker och ting. Mina föräldrar (båda 75+) vet inte ens var filerna sparas någonstans och min pappa försöker fortfarande flytta programfiler på samma sätt som i Windows 98. 95:an, 2000, XP, Vista, Windows 8, Windows 10 och Windows 11 har alla uppfunnit hjulet på nytt.
Tycker att macOS (Mac OS X, 11, 12) är en dröm att jobba med jfm Windows. Faktiskt även så att jag föredrar GNU/Linux (främst Ubuntu-baserat) på mina Intel-burkar framför Windows.
Däremot är väl lite av svagheten med GNU/Linux att inte ens Ubuntu finns i
en standardutgåva. Själv kör jag Ubuntu 18.04.5 LTS med Gnome i grunden och diverse Gnome Extensions. Men jag har även Lubuntu med LXQt som Wordpress-server på en annan maskin. Försökte köra Ubuntu 20.04 när det kom, men buggarna i gränssnittet och med Wayland gjorde att jag senare gav upp.
Tror dock att det blir svårt för Sverige att köra Linux på skrivborden i offentliga sektorn. Att bara få kommuner och landsting att enas om en GNU/Linux-distribution är en utredning på 5 år i sig