2021-11-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Roos
Redigering: Att tänka på är att det måste "anpassas" för att Anette 53 aldrig rört något annat än en Windows-dator och bajsar ned sig av skräck om det är annorlunda. Skulle vilja påstå att en Standard Ubunturd-installation är mer intuitiv att använda en en W10-installation.

Microsoft är duktiga att vända upp och ned på saker och ting. Mina föräldrar (båda 75+) vet inte ens var filerna sparas någonstans och min pappa försöker fortfarande flytta programfiler på samma sätt som i Windows 98. 95:an, 2000, XP, Vista, Windows 8, Windows 10 och Windows 11 har alla uppfunnit hjulet på nytt.

Tycker att macOS (Mac OS X, 11, 12) är en dröm att jobba med jfm Windows. Faktiskt även så att jag föredrar GNU/Linux (främst Ubuntu-baserat) på mina Intel-burkar framför Windows.

Däremot är väl lite av svagheten med GNU/Linux att inte ens Ubuntu finns i en standardutgåva. Själv kör jag Ubuntu 18.04.5 LTS med Gnome i grunden och diverse Gnome Extensions. Men jag har även Lubuntu med LXQt som Wordpress-server på en annan maskin. Försökte köra Ubuntu 20.04 när det kom, men buggarna i gränssnittet och med Wayland gjorde att jag senare gav upp.

Tror dock att det blir svårt för Sverige att köra Linux på skrivborden i offentliga sektorn. Att bara få kommuner och landsting att enas om en GNU/Linux-distribution är en utredning på 5 år i sig
Citera
2021-11-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Tror dock att det blir svårt för Sverige att köra Linux på skrivborden i offentliga sektorn. Att bara få kommuner och landsting att enas om en GNU/Linux-distribution är en utredning på 5 år i sig

De behöver inte komma överens om en distribution för alla kommuner/regioner/förvaltning, varje kommun/region/förvaltning skulle kunna välja själv. Det viktigaste är att se till att så många filer som möjligt lagras i ett format som kan läsas av alla andra, och är så långtidssäkert som möjligt.

Det gäller som princip, det kommer alltid att finnas filer, tex diverse kartor som gatukontoren använder för att bestämma var man får gräva nya avloppsledningar, som är intressanta för så få utomstående att filformatet får bli det som finns.
Citera
2021-11-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
De behöver inte komma överens om en distribution för alla kommuner/regioner/förvaltning, varje kommun/region/förvaltning skulle kunna välja själv. Det viktigaste är att se till att så många filer som möjligt lagras i ett format som kan läsas av alla andra, och är så långtidssäkert som möjligt.
Då röstar jag på PDF/A samt TIFF! Det är lite så verkligheten ser ut på alla myndigheter och statliga verk där jag haft uppdrag de senaste fem åren.
Citera
2021-11-08, 10:00
Medlem
Guycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Mm ett bra exempel är ju när Sweklockers skulle testa Linux och spela lite.Vilket får mig att undra över att du kanske inte fullt ut vet vad du talar om. Dom killarna är inte helt okunniga heller och fixade det mesta nog för att man redan använt Linux innan. Jag fixar sånt men hade inte klarat av detta utan att googla och inte utan att lägga X antal timmar.

Det förnuliga med Linux är mängden olika distros man kan välja mellan med olika komplixitet beroende på hur kunnig användaren är, tex om du är en nybörjare inom Linux världen kanske man ska vända sig till en lite lättare distro tex Pop eller Ubuntu som är baserade på Debian. Är du lite mer avancerad och mer van med Linux så kanske du kan vända dig till Arch brancherna.

Det där med spel på linux fungerar i pricnip på samma sätt där tex en lättare distro kommer vara beydligt mycket lättare att spela på pga installation av drivrutiner osv. Hemma datorn kör Ubuntu då jag inte klarade av Windows längre. Bestämde mig för att spela lite spel så jag laddade ner steam och kunde bara klicka "kör" och köra på tack vare proton, och jag hade samma upplevelse som jag haft på windows.

Vad du väljer och hur van du är med linux kommer att ha en väldigt stor betydelse på din upplevelse..
Citera
2021-11-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Microsoft är duktiga att vända upp och ned på saker och ting. Mina föräldrar (båda 75+) vet inte ens var filerna sparas någonstans och min pappa försöker fortfarande flytta programfiler på samma sätt som i Windows 98. 95:an, 2000, XP, Vista, Windows 8, Windows 10 och Windows 11 har alla uppfunnit hjulet på nytt.

Tycker att macOS (Mac OS X, 11, 12) är en dröm att jobba med jfm Windows. Faktiskt även så att jag föredrar GNU/Linux (främst Ubuntu-baserat) på mina Intel-burkar framför Windows.
Även när det gäller säkerhet är ju MacOS långt före motståndarna. Sandboxing på i princip allt, osv. Enda alternativet som lär vara lättare är ju ChromeOS.

Windows 11 känns ju i dagsläget som en beta på många sätt. Tror helt ärligt EndlessOS eller liknande kan vara ett mycket bra alternativ till Windows för de som bara vill surfa. Uppdateras automatiskt, osv.
Citera
2021-11-17, 08:24
Bannlyst
kanske samma anledning som att Microsofts produkter används i stridsvagnar. har för mig det är officiella uppgifter, och iaf att jag läste om det på nått wikileaks-dokument.

finns säkert trojaner inbyggda, och är redo att tas över av Antikrist
Citera
2022-01-03, 05:55
Avslutad
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/it-attacken-mot-kalix-kommun-detta-har-hant

Det hade kanske varit bra att drifta linux där ja. Nej men det här är ju inte en nationell säkerhetsfråga alls.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2022-01-03 kl. 06:16.
Citera
2022-01-03, 17:02
Avslutad
Det finns väl något land (kanske flera) det är lag på att myndigheter och offentlig verksamhet skall använda fri programvara. Kommer inte på vilket land det är nu dock.
Citera
2022-01-03, 17:43
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
De flesta verktygen är väl ändå webbaserade så användarvänligheten behöver väl inte vara särskilt mycket sämre? Vad är det i Linux som är så mycket svårare än andra os? (Har själv inte använt linux särskilt mycket). För visst är det så att Linux bygger på Unix precis som Mac?
Många eller en del har special program bara de använder, gjorda av konsulter i c++ eller liknande.
Citera
2022-01-03, 17:44
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Det finns väl något land (kanske flera) det är lag på att myndigheter och offentlig verksamhet skall använda fri programvara. Kommer inte på vilket land det är nu dock.

Frankrike har någon lag som handlar om att öppna standarder och öppen källkod skall premieras, men jag har ingen koll alls på detaljerna. Det visar sig att fransmän skriver sina lagar på ett helt obegripligt språk.
Citera
2022-01-03, 19:28
Medlem
Pojkekorvs avatar
Dortmund i Tyskland ska gå över till FOSS när det är möjligt, inte nödvändigtvis Linux.

Sedan så ska väl delstaten Schleswig-Holstein nu hoppa över till LibreOffice istället för att betala Microsoft Office licenser. Antar att det inte är Linux utan Windows-varianten.

Tyska staden München använde Linux i några år men övergav det, de körde de lite parallellt med windows och att det var väl inte riktigt hållbart att göra dubbla system.

Något i närliggande ämne är att Eu-kommissionen har uppmanat anställda att använda appen signal som kommunikationsform externt. Signal är en krypterad meddelandetjänst som är fri och gratis kod. En tjänst som vår käre Morgan Johansson till minister vill mer eller mindre förbjuda.
Citera
2022-01-03, 19:56
Medlem
trickydicks avatar
Var väl inte så många år sedan BYOD (Bring your own device) var på tapeten. Plötsligt skulle alla system synkas mot användarnas mobiler. Mejl, kalender mm. Sedan ville chefen ha en sådär fräsig MacBook istället för den Asus som erbjöds. Då måste IT jobba för att alla interna system funkade för MacOS också. Så visst gåt det att migrera, landstinget kommer däremot få fortsätta köra sin system länge till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in