Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Vad menar du med att man inte kan söka för fler än fem dagar? "Kan" eller "får"?
Som jag tolkar det så har han inte rätt till någon ersättning för sjukdagen oavsett (jag antar att sjukdagen var 2021-12-01 eller senare). Då finns det heller inte någon anledning till att söka ersättning för den dagen då han ju inte skulle ha rätt till ersättning ändå.
Om det däremot var tidigare sjukdagen var så ser jag det som rätt uselt av dem att låta honom "ta igen" dagen om han inte skulle ha rätt att få ersättning för den dagen. I så fall får han fråga dem hur han skall göra med tanke på att det ju är rätt rimligt att utgå från att man får ersättning för de dagar man deltar.
Reglerna säger att man får söka för fem dagar i veckan. Så det blir väl i så fall "får"?
Ja, sjukdagen var i december. Den perioden som det ska sökas för nu.
Resterande förstår jag nog inte om jag ska vara ärlig. Det blir en karensdag när man är sjuk, och den är den som vi talar om här. Det är ingen mening med att fråga stället han är på, kunskapen där är inte bättre än min obefintliga kunskap.
Det är ju lite den saken gäller, kan man strunta i att ansöka för sjukdagen bara, trots sjukanmälan. Rent ekonomiskt för personen så blir det ju samma sak den här månaden, men borde bli bättre längre fram. Eller kan man helt enkelt bara ansöka en annan dag, då man ändå deltagit då.