2022-01-04, 15:06
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
en pantbank tar ju emot prylar ?!?

Jag vill låna ut, mot rimlig ränta och om jag inte får betalt tillbaks av låntagaren så vill jag att TYP ett försäkringsbolag stegar in...

sälja skulden är kriminellt tyvärr
Alltså vad menar du med "TYP ett försäkringsbolag"? Tror du måste tänka igenom denna omöjliga affärsidé både en och två gånger innan du drar igång det.

Att ta emot prylar/värdesaker är ju dessutom det enda sättet du kan garantera att få tillbaks dina pengar på.
Citera
2022-01-04, 15:07
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Vad menas med 100% säkerhet?
Räntesatsen du har på utlåningen kan knappast vara 100%, isf betalar den som lånar 200% tillbaka på inlåningsbeloppet, eller vad åsyftas?

Nej jag vill bara ha garanti på att jag får tillbaka det jag lånar ut, plus räntan för utlåningen !! alltså det som låntagaren SKA betala enligt överenskommelse. ALLTSÅ så JAG inte drabbas om låntagaren väljer att inte betala !!

jag är inte ute efter att tjänar grovt på detta .. bara så att det är lite bättre än att ha pengarna på ett konto med noll ränta !!

varför är det här raketforskning för folk att ta in ???
Citera
2022-01-04, 15:12
Medlem
Finns företag som tex SaveLend som förmedlar lån mellan privatpersoner.
Dock kan jag inte tänka mig att någon av dessa företag ger någon 100% garanti att man får tillbaka kapitalet typ som en bankgaranti. Den höga räntan får man just pga att man tar en ( stor ) risk förlora sitt kapital.
Senast redigerad av sidsix 2022-01-04 kl. 15:32.
Citera
2022-01-04, 15:19
Medlem
Citat:
Nej jag vill bara ha garanti på att jag får tillbaka det jag lånar ut, plus räntan för utlåningen !! alltså det som låntagaren SKA betala enligt överenskommelse. ALLTSÅ så JAG inte drabbas om låntagaren väljer att inte betala !!

jag är inte ute efter att tjänar grovt på detta .. bara så att det är lite bättre än att ha pengarna på ett konto med noll ränta !!

Skulle det här "typ försäkringsbolaget" göra det gratis menar du? Om du inte tror det, så har du förklaringen till bankernas inlåningsränta.

Edit: Men det finns banker med insättningsgaranti som ger lite ränta, så du behöver inte nöja dig med 0%.
Senast redigerad av Altec 2022-01-04 kl. 15:22.
Citera
2022-01-04, 15:20
Medlem
rallykalles avatar
Citat:

Vill du ha 100% garanti är det bara bankkonto med insättningsgaranti som gäller. Då får du mellan 1 - 1.7% ränta beroende på bindningstid.

Vill du låna ut till privatpersoner är det Savelend.se som gäller. 7% - 9% ränta men givetvis inte 100% garanti.
Citera
2022-01-04, 15:21
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Skulle det här "typ försäkringsbolaget" göra det gratis menar du? Om du inte tror det, så har du förklaringen till bankernas inlåningsränta.

såklart inte
Citera
2022-01-04, 15:22
Medlem
Citat:

Ok, då ljusnar det

Att vara helt, bortom alla tvivel 100% säker på att få tillbaka utlåningen är ej möjligt just p g a livet ser ut som det gör, folk blir arbetslösa, råkar ut för olyckor, banken stänger klockan 17, eller vad dom helst egentligen
Därför tar den som lånar ut alltid en risk i att låna ut ett belopp, förutom finansiella institut som just banker som lätt kan skapa ett fiktivt utlåningsbelopp ur tomma intet

Om man lånar ut så måste helt enkelt en riskanalys finnas att eventuellt inte få tillbaka beloppet, delar av den, dröjsmål e t c

Annars är det vanligt att skuldindrivning involverar privata metoder, såsom mc-gäng eller kriminella, absolut inte att föredra om jag vore du dock..
Citera
2022-01-04, 15:32
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Vill du ha 100% garanti är det bara bankkonto med insättningsgaranti som gäller. Då får du mellan 1 - 1.7% ränta beroende på bindningstid.

Vill du låna ut till privatpersoner är det Savelend.se som gäller. 7% - 9% ränta men givetvis inte 100% garanti.

jasså man kan alltså "låsa" pengarna hos baken en viss tid och får nästan 2% ränta .... hmm, knappt värt det..

man borde kunna göra en utlåning till en annan privatkund och ställa in en autogiro-betalning som låntagaren inte kan stoppa baserat på att han har en inkomst. alltså för personer som har köpmani och noll tålamod
Citera
2022-01-04, 15:34
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Ok, då ljusnar det

Att vara helt, bortom alla tvivel 100% säker på att få tillbaka utlåningen är ej möjligt just p g a livet ser ut som det gör, folk blir arbetslösa, råkar ut för olyckor, banken stänger klockan 17, eller vad dom helst egentligen
Därför tar den som lånar ut alltid en risk i att låna ut ett belopp, förutom finansiella institut som just banker som lätt kan skapa ett fiktivt utlåningsbelopp ur tomma intet

Om man lånar ut så måste helt enkelt en riskanalys finnas att eventuellt inte få tillbaka beloppet, delar av den, dröjsmål e t c

Annars är det vanligt att skuldindrivning involverar privata metoder, såsom mc-gäng eller kriminella, absolut inte att föredra om jag vore du dock..

Nä jag vet, att sälja en skuld till hårdhudingar är ju samma som att betala för att få nån misshandlad konstigt nog ...
Citera
2022-01-04, 15:50
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
jasså man kan alltså "låsa" pengarna hos baken en viss tid och får nästan 2% ränta .... hmm, knappt värt det..

man borde kunna göra en utlåning till en annan privatkund och ställa in en autogiro-betalning som låntagaren inte kan stoppa baserat på att han har en inkomst. alltså för personer som har köpmani och noll tålamod

Fast finns det inte pengar på kontot den dagen får du ju inget i alla fall.
Citera
2022-01-04, 15:52
Medlem
Citat:
Jag har kikat runt på detta lite men ingenstans finns det med 100% säkerhet.

jag är heller inte ute efter att tjäna mängder på detta .... jag vill bara kunna låna ut utan någon somhelst risk och oro

jag går ju back på att ha pengar liggande på banken.

Jag har redan investerat 400k så börja inte prata om det
Du kommer, med allra största sannolikhet, få problem om du lånar ut pengar till privatpersoner. Banker finns för att låna ut pengar, på samma sätt som bibliotek finns för att låna ut böcker.
Citera
2022-01-04, 15:53
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Fast finns det inte pengar på kontot den dagen får du ju inget i alla fall.

Nä det måste va idiotsäkert, summan till mig måsta frysas så låntagaren inte får några spontaninfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in