2022-01-04, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nej, långt ifrån en förkylning.
Precis! För de allra flesta blir inte ens förkylda av en coronainfektion. Allvarligt sjuka blir få .
Citera
2022-01-04, 10:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Märker att många och även en del experter nu hoppas att omikron innebär slutet på perioden med restriktioner och elände eftersom den uppvisar hög smittsamhet och milda symptom.

Men däremot lär väl risken för fler mutationer kanske öka i och med att ännu fler nu bär på smittan.

Jag tror att det allra viktigaste är att vaccinera de med underliggande sjukdomar. Det verkar vara där som mutationerna uppstår när de inte tillfrisknar utan är sjuka en längre period.

För övrigt så tycker jag det är synd att folk har bråkat så mycket om vaccinationer och annat istället för att fokusera på sig själva och sina liv. Det viktigaste är ju att inte få problem pga restriktioner vilket i många fall fått orimliga konsekvenser. Det är här som vi måste dra lärdom.

Utrymmet för mutationer har kraftigt begränsats IOM omikron.
Detta är de allra flesta experter överens om.
(Exklusive vissa av arbetets twitter-källor)
Citera
2022-01-04, 10:34
Medlem
Hahaha era jävla psykopater sitter fortfarande folk här inne och skriver "om 2 veckor då jävlar "

Ni är så insatta i det här skitet och ni kommer aldrig acceptera att ppandemin är över snart för då kommer ni inte ha något att skriva om..

Ni får stånd varje gång ni läser en artikel om corona och sedan skriva här inne

"Vad var det jag sa"

Sök vård, för er rädsla är värre än själva corona
Citera
2022-01-04, 10:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, i morgon vet vi lite mera, qå det är väl säkrast att inte säga för mycket. Men, just nu, känner jag mig ganska optimistisk. Jag trodde att danskarna skulle toppa på 30 000 fall om dagen. Men de verkar ha hamnat på en topp på mellan 15 000 och 25 000 per dag, utsträckt på några dagar.

Så då kanske min gissning på att vi kommer att toppa på 60 000 fall per dag om en eller två veckor var fel. Och jag hoppas verkligen det! För ser man på USA så har de ökat med 105 procent. Men sjukhusinläggningarna har "bara" ökat med 32 procent och avlidna i/med Covid-19 har minskat med 9 procent.

Detta är både oroande och lugnande. För ökar sjukhusinläggningarna med ca 30 procent tillräckligt länge, så blir vården överbelastad. Å andra sidan så visar de sjunkande andelen avlidna att Omikron sällan hinner nå ned till de nedre luftvägarna, dvs lungorna. Hade det varit Delta-varianten som spridit sig så snabbt så hade vi, förmodligen, fått planera för en omfattande nedstängning av samhället.

Det som hjälper oss är fyra faktorer:

Omikron tar 10 gånger längre tid på sig att ta sig ner till lungorna, jämfört med tidigare varianter. Dvs. nu kan vi, nästan, börja tala om en "Omikron-förkylning" för de allra flesta.

Immuniteten hos befolkningen, "naturlig" immunitet och i ännu högre grad hybridimmunitet.

Vaccinen som skyddar, begränsat, emot att bli smittad, ( speciellt bosterdosen, qom dock bara är wffektiv i ca 10 veckor, men ack så betydelsefulla veckor i detta skede). Men, framför allt ger vaccinen skydd emot svår sjukdom.

Restriktionerna kan ha viss, tillfällig, fördröjande effekt i detta läge, men kommer inteatt stoppa Omikrons "segertåg", vilket, iof, inte heller är önskvärt, så länge sjukvården håller ihop och folk inte dör som flugor.

Det som väger emot dessa fyra faktorer är:

Omikrons snabba spridning

Att vaccinerna inte stoppar smittspridningen i längden.

Att vården har ändliga resurser.

Att folk i hög omfattning inte följer restriktionerna lika noggrant som tidigare.

Att samhället är sårbart för många sjukskrivningar/ karantäner.

Sen har vi skolstart nästa vecka också att ta hänsyn till. Vad danskarnas topp beror på är oklart, jullov kanske? Det är bara att avvakta och se.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo du har en jävla panik tillsammans med dina kompisar och passar inte vanliga nyheter så vips gräver du fram ett twitter-inlägg baserat på en persons åsikter.
Du eller han har ingen aning om om dom ligger inne MED eller AV C-19 eller hur?

Du tänker nog inte på det själv men du har inte postat ETT ENDA positivt inlägg om något rörande denna pandemi, är det inte lite konstigt då det såklart finns massor av positiva nyheter. Nej tänkt till lite på vad egentligen håller på med och varför.

Förut hyllade du grannländerna och nu beskyller du SSI för att "skönmåla".

Officiella myndigheter och statistik från UK, SA och Danmark visar inte på någon undergång så då måste du gräva vidare...

Men säg mig när börjar massdöden av barn tänker du?
När ska liken staplas i kylcontainrar i DK?
Att du fastnat i med-och-av-diskussionen som en rigid fåntratt säger rätt mycket om dig faktiskt.

Tröttsam är väl ett snällt epitet jag skulle vilja använda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Utrymmet för mutationer har kraftigt begränsats IOM omikron.
Detta är de allra flesta experter överens om.
(Exklusive vissa av arbetets twitter-källor)

Hur är logiken bakom den slutsatsen?
Citera
2022-01-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo du har en jävla panik tillsammans med dina kompisar och passar inte vanliga nyheter så vips gräver du fram ett twitter-inlägg baserat på en persons åsikter.
Du eller han har ingen aning om om dom ligger inne MED eller AV C-19 eller hur?

Du tänker nog inte på det själv men du har inte postat ETT ENDA positivt inlägg om något rörande denna pandemi, är det inte lite konstigt då det såklart finns massor av positiva nyheter. Nej tänkt till lite på vad egentligen håller på med och varför.

Förut hyllade du grannländerna och nu beskyller du SSI för att "skönmåla".

Officiella myndigheter och statistik från UK, SA och Danmark visar inte på någon undergång så då måste du gräva vidare...

Men säg mig när börjar massdöden av barn tänker du?
När ska liken staplas i kylcontainrar i DK?

Word
Citera
2022-01-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Försökte berätta detta tidigare, men av någon anledning blev jag nonchalerad..

Kanske inte bekräftade personens agenda..

Du skrev inget till mig.

Men du kanske har flera konton och glömde att logga in på det andra?
Citera
2022-01-04, 10:43
Medlem
wedonthavetimes avatar
Om 3 månader så är den här pandemin över i Sverige.

Äntligen så kanske priser på råvaror och annat stabiliseras.
Citera
2022-01-04, 11:01
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att du fastnat i med-och-av-diskussionen som en rigid fåntratt säger rätt mycket om dig faktiskt.

Tröttsam är väl ett snällt epitet jag skulle vilja använda.

Nej ditt ständiga letande på mer och mer obskyra kanaler DET är tröttsamt.
Det är nog inte mig dom är trötta på här inne........

Att du sitter och letar på Twitter säger ganska mycket om dig faktiskt.

Var lite seriös för helvete, du ser som alla andra att det ser ganska bra ut. VARG! har du vrålat i över en månad men det har fortfarande inte kommit någon varg i UK eller Danmark.

18 dödsfall av 56 000 fall i DK, när börjar massdöden?
5 på IVA av 56 000 fall när börjar invasionen på IVA i DK?
454 inlagda totalt, 93 just nu av 56 000 fall när börjar invasionen på vårdavdelningarna i DK?
Citera
2022-01-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ja, benbrottsepidemin i New York är förfärlig. Sandar de inte trottoarerna där?
Med runt 10 miljoner invånare så förstår de flesta att det är mycket ben och armbrott m.m. där varje dag och som sagt de som läggs in testas för corona och vips så blir ett barn med vrickad vrist ett coronaoffer..
Citera
2022-01-04, 11:10
Medlem
Citat:
Jag har ingen panik alls. Jag bara presenterar siffrorna som de är. Finns ingen anledning att skönmåla situationen som nu sist SSI i Danmark gör när ingen seriös expert där ute håller med om det som sägs.

Omikron kommer att slå hårt även om den är mildare. Vi kommer dock vara ganska skyddade i Sverige och i liknande länder p.g.a. vaccinationerna. Vi kommer inte att se lika mycket elände men situationen kommer att vara pressad ändå.

Men att i det här läget sänka garden framförallt framföra saker som att Omikron kommer att ge oss flockimmunitet är direkt oansvarigt. Särskilt mot vår utarbetade vårdpersonal runt om i Sverige.

Det var ett klart misstag att släppa på restriktionerna under julhelgen. Det kommer att kosta en hel del.

Du läste inte andra tweeten då?

Flockimmunitet är något temporärt, det som krävs är en självreglerande smittspridning, i praktiken att Covid accepteras som ett säsongsvirus. Det kan enbart uppnås genom ökad smittspridning, alternativet är en evig pandemi.

I slutändan är det en rent politisk fråga om pandemin ska kunna få ett slut eller om vi fastnar i ett limbo. Problemet är ju att man missbrukar vaccinen, istället för att låta de skydda mot död och svår sjukdom, så nyttjas de till att hålla smittspridningen på en låg nivå, vilket enbart förlänger pandemin.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-01-04 kl. 11:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in