Citat:
Ursprungligen postat av
AdlerSaddler
Eller så kanske det är du som haft en tuff uppväxt och är den som är annorlunda?
Jag har ingen dold agenda eller syfte att svartmåla någon. Jag baserar bara mina reflektioner på det Elsa själv har skrivit och berättat öppet om i sina flöden och olika intervjuer genom åren.
Läs på om anknytninsteori så ser du hur tydligt det är att många av hennes känslomässiga mönster i vuxen ålder skulle kunna härledas till en otrygg-ambivalent anknytning. Man ju blir ofta väldigt känslostyrd, rastlös och trygghetssökande med en stark önskan om att hålla ihop familjen pga rädsla för att bli övergiven. Jag vet förstås inte alls tillräckligt om henne men det känns som att ”mellanbarnsteorin” är lättare att hantera än att pappan verkar vara… om du ursäktar… en skitstövel emellanåt.
Nej, jag hade en bra uppväxt men visst var båda föräldrarna frånvarande eftersom de arbetade. Idag tycks det finnas ett ideal (OBS! tillskriver inte dig det, AdlerSaddler) att familjen ska umgås _hela tiden_ livet ut och det är för mig främmande. Barn bygger egna världar i tidig ålder och ska lämna boet, och jag ser negativa konsekvenser i de familjer där föräldrarna är bästisar med sina vuxna barn och de därför hellre tillbringar hellre sin lediga tid med föräldrarna istället för att bygga upp egna familjer. Det är i mitt tycke onaturligt.
Kan det inte vara så att en del av Elsas osäkerheter också beror på att hon inte har någon utbildning eller tydlig riktning i livet och att det utgör ett orosmoln? Javisst, det går väldigt bra för henne och hon har krafsat ihop fler miljoner än de allra flesta men knappast tillräckligt för att kunna avstå arbetsmarknaden. Den egna personen som vara och tjänst är ju till sin natur tillfällig eftersom publiken förr eller senare vill ha nytt. Vad ska hon göra då? Om vi ska återknyta till hennes föräldrar (och jag vill poängtera att jag aldrig har träffat dem och egentligen inte har något intresse av att försvara dem) så har de ju gedigna utbildningar och har haft en röd och fruktbar tråd genom hela sina karriärer. Det har ju inte Elsa.
Jag tänker ibland på bloggare och hur de är unga och ofta outbildade människor som inte verkar ha eller få någon vägledning vad gäller varumärkesbyggande, strategi eller förståelse för kostnaderna att underhålla ett varumärke. De börjar visa upp sitt liv och företag som Elle tar tillfället i akt att parasitera på deras entusiasm men när de inte drar läsare längre så står de där ensamma utan stöd och Elle signar någon annan. Jag tycker att det verkar vara ett bedrövligt krävande och formlöst arbetsliv där man dessutom så kännbart konkurrerar med folk som är snyggare, rikare, mer inne Just Idag. Det måste vara ett större orosmoln är att farsan var tvungen att arbeta ihop hyran åt familjen när man växte upp.