2022-01-03, 21:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ser ju ut som om putin ritat kurvan över avlidna på ett papper i förväg. Ryssland låg ju tex väldigt länge på 1200 döda om dagen +- nån procent. Borde vara helt osannolikt så antar att Rysslands siffror inte har mycket med verkligheten att göra.

Japan är en intressant jämförelse. En tiondel av antalet döda vi har per capita o väldigt få restriktioner. Detta trots en åldrande befolkning. Beror det på all natto o att de inte är feta/diabetes?

Nä jag antar att Rysslands siffror ser än jävligare ut än de gör.

Japanerna är ett disciplinerat folk som kan följa enkla rekommendationer som att ta på ett munskydd exempelvis. De äter även mycket fisk vilket är en bra källa till D-vitamin. Sen tror ju forskarna där att viruset muterat bort sig i Japan, vilket jag skulle vilja veta mer om.
Citera
2022-01-03, 21:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sverige har om något underdödlighet 2021 i åldrarna 15-44 samt 45-64, vilket framgår av Euromomo

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Störst överdödlighet verkar vaccinälskarna i Ungern ha.

Försökte berätta detta tidigare, men av någon anledning blev jag nonchalerad..

Kanske inte bekräftade personens agenda..
Citera
2022-01-03, 21:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Du litar inte på Rysslands siffror, men du använder dem ändå.

Varför då?

Nä jag tror Rysslands siffror är ännu värre och då blir ju jämförelsen ännu mer intressant, men det är ju inget jag kan bevisa.
Citera
2022-01-03, 21:59
Medlem
outoftheblues avatar
Stenhårda Nya Zeeland tillåter bordeller (lagligt i NZ) att hålla öppet. Tack vare vaccinpass och vaccinerade sexarbetare.

Efter covidsmitta på en bordell uppmanas besökare isolera sig. Undrar om vissa snubbar får lite svårt förklara sig för nära o kära? Alla är väl inte totalt öppna med sådana aktiviteter. "Ledsen mormor att jag kan inte handla åt dig i veckan, men ..."
All patrons of an Auckland brothel have been told to isolate after several people connected to the business tested positive for Covid-19.[...]

Anyone who visited the adult entertainment club between Wednesday December 22 and Friday December 31 was advised to isolate for 10 days after their last visit.

They should get tested on day 5 and 8 and stay home until all test results come back negative. If symptoms developed they should immediately be tested again.

They should also visit the locations of interest website to record their visit online, or call Healthline.[...]

At the time of the exposure events, Auckland was in the red phase of the traffic light system. In that phase only vaccinated people could do in-person sex work while businesses could only operate if they used the My Vaccine Pass.
https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-delta-outbreak-patrons-of-auckland-brothel-pelican-club-told-to-isolate-after-six-people-te st-positive/77CTD35YDJECYRNMN2C7MLXERQ/

Är det därför NZ har fler vaccinerade än oss? I Sverige belönas vaccinerade med att få gå på bio, på Nya Zeeland får de gå på bordell. I Sverige diskuteras om skolor ska hållas öppna, på Nya Zeeland håller de bordeller öppna. Man får hoppas de använder munskydd...
Citera
2022-01-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O så ytterligare en variant.....

"Emergence in Southern France of a new SARS-CoV-2 variant of probably Cameroonian origin harbouring both substitutions N501Y and E484K in the spike protein"

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.24.21268174v1

Den har varit i omlopp sen i slutet av november. Det borde tyda på att den inte sprids lika snabbt som Omikron men också att den hittills inte blivit undanträngd av Omikron. Fortsätter det så här och om den är lika svår som Delta så kan Danskarna och vi andra för den delen bli tvungna att skjuta upp återgången till det normala.
Citera
2022-01-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä jag antar att Rysslands siffror ser än jävligare ut än de gör.

Japanerna är ett disciplinerat folk som kan följa enkla rekommendationer som att ta på ett munskydd exempelvis. De äter även mycket fisk vilket är en bra källa till D-vitamin. Sen tror ju forskarna där att viruset muterat bort sig i Japan, vilket jag skulle vilja veta mer om.

Ryssland har över miljonen i överdödlighet.
Citera
2022-01-03, 22:21
Medlem
Vasterass avatar
Vad jag förstår så kan man ha flera virus i kroppen samtidigt och betyder det då att man kan bära alla, eller hur många som helst versioner/ mutationer av viruset samtidigt?
Citera
2022-01-03, 22:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det är ganska fascinerande att jämföra länder, exempelvis Ryssland mot UK:

Ryssland
Smittade +16343
Döda +835
Vaccinerade 46,5%

UK:
Smittade +157758
Döda +42
Vaccinerade 70,5%

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vaccinen verkar göra nytta.

Ja, det är helt klart att vaccinet skyddar emot allvarlig sjukdom. Det är bara antivaxxarna som vägrar att ta in det.

Tack vare Omikron och vaccinet så kan vi, säkert, ta bort de flesta restriktioner när toppen är nådd för, inte bara smittspridningen utan också sjukvården, inklusive IVA. Det kan, förhoppningsvis, ske i början av februari.

Vare sig regeringen eller Folkhälsomyndigheten verkar vara panikslagna. Hade de varit det så hade de slagit till med nya, skarpa, restriktioner, redan idag!
Citera
2022-01-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det är helt klart att vaccinet skyddar emot allvarlig sjukdom. Det är bara antivaxxarna som vägrar att ta in det.

Tack vare Omikron och vaccinet så kan vi, säkert, ta bort de flesta restriktioner när toppen är nådd för, inte bara smittspridningen utan också sjukvården, inklusive IVA. Det kan, förhoppningsvis, ske i början av februari.

Vare sig regeringen eller Folkhälsomyndigheten verkar vara panikslagna. Hade de varit det så hade de slagit till med nya, skarpa, restriktioner, redan idag!

Vaccinet hjälper, men gör enbart nytta bland de allra sköraste. Covid har aldrig varit ett problem för majoriteten. Det är ett virus som för den stora delen är relativt harmlös. Statistiken visar även tydligt hur liten nyttan för vaccinet är mellan vaccinerade och ovaccinerade i de yngre grupperna, dvs från 40 år och under (se Dr Campells videor där han tar upp detta med officiell statistik från HNS). Även i dessa grupper är det i princip bara multisjuka som dör och de är få.

Vad avser Omicron så är det i princip lika harmlöst som en vanlig influensa, om ens det. Det är inte vaccinet vi har att tacka för det lågs dödstalen överhuvudtaget, utan att viruset muterat till en harmlös form.

Men eftersom Covid är er religion och vaccinet er Jesus så bildar man sig väl sin världsbild efter det. Skrämmande hur denna pandemi utvecklat sektliknande beteende hos folk.
Citera
2022-01-03, 22:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Jag ser inte heller någon anledning till panik, men man bör vara vaksam och bevaka trender och omvärlden. Jag tycker vi haft bra koll i den här tråden genom att göra så.
Citera
2022-01-03, 22:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ryssland har över miljonen i överdödlighet.

Det förvånar mig inte.
Citera
2022-01-03, 23:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
5000 kr är en billig peng i jämförelse med en IVA-inläggning, ser inga problem med den kostnaden. Var väl värre med den monoclonala coctailen som kostade en del.

Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Fast inte om du bor i ett land där du får pynta medicin själv..
Om man bor i ett land där man betalar medicin själv så betalar man troligen även för en plats på IVA.

Medicin för 5 000 kronor är billigt jämfört med en IVA-plats som koster mer än 50 000:- kronor per dygn.

Oavsrtt vem som betalar är det en bra deal att satsa på en 5 000-kronors medicin istället fär på en IVA-plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in