2022-01-03, 15:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
10 dagar sedan kompis.

Hur tror du det utvecklar sig med en fördubblingstid på 2 dagar

Du blandar uppenbarligen ihop virusets undanträngningseffekt med smittspridning. Det finns ingen uppenbar koppling däremellan. 2 dagar blir dessutom fel oavsett vad du avsåg.
Citera
2022-01-03, 16:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/kvallsposten/gravida-larare-stoppas--fran-att-jobba-smittorisk/

" Vi menar att det är diskriminering. Arbetsförbudet är på grund av graviditet, och det är direkt kopplat till kön. Andra riskgrupper hanteras på ett annat sätt och är välkomna att jobba, säger Rickard Severin, ordförande för Lärarförbundet i Lund "

Dags att kalla in Agnes Wold igen.
Hon får styra upp, man får inte ta upp biologiska skillnader inom vetenskap.

Förstår mig inte på Lärarförbundets ställningstagande. Åtgärden är ju för att skydda lärarna. Vore väl en annan sak om arbetsgivaren tvingade folk i riskgrupp till sina arbetsplatser?
Förstår mig inte på de gravida lärarna. Vill de riskera sina egna barn genom risken att föda för tidigt? Borde de istället inte vara tacksamma att de får vara hemma med ersättning under en pandemi? Det är ju för deras egna bästa. Så jävla viktigt att jobba de här månaderna kan det väl ändå inte vara?
Citera
2022-01-03, 16:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte sett någon statistik på att antalet disponibla IVA-platser varierar över helgerna faktiskt, men har du någon bra känna så får du gärna länka till det.
Självklart har alla yrkesgrupper semester och ledighet. Det behöver dock inte innebära att man stänger ned verksamheten. Inom vården är det ju vanligt med skift. IVA måste ju vara bemannat dygnet runt 365 dagar om året. Säkerligen minst tre skift och alla tar inte semester samtidigt. Jag vet massor av folk som jobbar under helgerna och högtider.

Ok, jag ger upp!

Jag påstod inte att det är så under vanliga helger.
Min fråga var om du inte förstår att fler är lediga under julen än under vanliga helger!

Men som vanligt när du inser att du har fel, så börjar du svamla och blanda korten..
Citera
2022-01-03, 16:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du blandar uppenbarligen ihop virusets undanträngningseffekt med smittspridning. Det finns ingen uppenbar koppling däremellan. 2 dagar blir dessutom fel oavsett vad du avsåg.

Om antalet fall av omikron fördubblas varannan dag mot delta på 8-10, så inser alla att på 10 dagar lär omikron gå från 30% till dominerande oavsett undanträngning.
Citera
2022-01-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Intressant inlägg från Lennart Fröderberg angående indragen licens för PCR test.

https://www.youtube.com/watch?v=hjgDe9PPhdA

Vad är det som är så intressant med detta?

Varit känt i nästan ett halvår.

https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html

Finns givetvis massvis med andra tester som är godkända fortfarande.
Citera
2022-01-03, 16:11
Medlem
Citat:
Visa gärna en källa på IVA-platserna under jullovet och hur det ser ut annars då.
Jag är övertygad om att covid19 kommer att öka under jan-feb och att det hänger samman med öppna skolor. Det enda som möjligen kan bromsa en explosiv utveckling är en ökad takt i vaccineringarna, men många, inte minst storstadsregionerna ligger väldigt efter vad avser det.
Men ditt jävla mongo , det var ju du själv som skrev att du förstod att bemanning dras ner vid jul/nyår om möjligheten finns. Ska du ha en källa på det för att känna dig övertygad 🙂.

Btw. Finns nog ingen i denna tråden som fortfarande är intresserad av dina fantasier om skolans roll, om vaccinets roll och hur samt när det kommer gå åt helvete osv osv. Du behöver söka hjälp, du verkar ha tvångstankar, att återkomma till samma sak om och om igen denna tråd... Hur har du tid? Hur orkar du?
Senast redigerad av jerka11 2022-01-03 kl. 16:13.
Citera
2022-01-03, 16:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Men ditt jävla mongo , det var ju du själv som skrev att du förstod att bemanning dras ner vid jul/nyår om möjligheten finns. Ska du ha en källa på det för att känna dig övertygad 🙂.

Btw. Finns nog ingen i denna tråden som fortfarande är intresserad av dina fantasier om skolans roll, om vaccinets roll och hur samt när det kommer gå åt helvete osv osv. Du behöver söka hjälp, du verkar ha tvångstankar, att återkomma till samma sak om och om igen denna tråd... Hur har du tid? Hur orkar du?

Vad jiddrar du om? Jag skrev att PLANERAD vård skalas ned, inte att IVA-vård och att man minskar kapaciteten på akutmottagningarna. Har du sådana uppgifter är jag nyfiken på källan för ett sådant påstående.
Citera
2022-01-03, 16:31
Medlem
revodnebs avatar
Medcram går här igenom Paxlovid, hur det fungerar och vad studierna visat. Ser verkligen lovande ut för riskgrupperna.

https://www.youtube.com/watch?v=GMMTw0MAT-8

Editerad.
Senast redigerad av revodneb 2022-01-03 kl. 17:25.
Citera
2022-01-03, 16:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här känns inte bra alls.

Antalet patienter som vårdas för covid ökar kraftigt runt om i landet.
Både inom slutenvården och intensivvården rapporteras de högsta siffrorna på över ett halvår.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-covidpatienter-i-sverige

Om 1 - 2 månader råder väl fullständigt kaos? Finns det överhuvudtaget någon som INTE tror att smittan fullkomligen kommer att explodera efter trettonhelgen? Nästa vecka kör förskolor, skolor och gymnasier igång igen efter julen. Lycka till att smittsäkra dessa verksamheter med ett virus som är lika smittsamt som mässlingen. Kan ju bara sluta på ett sätt om man inte stänger ned. Och någon nedstängning tror jag inte vi får se, i vart fall inte i förebyggande syfte.

Så oroad som jag är nu har jag inte varit på 2 år. Vet inte vad som skulle kunna förhindra totalt kaos närmaste två månaderna i Sverige. Lugnet före stormen är vad vi upplever just nu i denna stund.
Citera
2022-01-03, 16:46
Medlem
arbetets avatar
Var inte Omikron på tillbakagång i Norge?:
Nu dominerar omikron i smittspridningen i Norge

Omikron har nu tagit över som den dominerande virusvarianten i Norge, visar statistiken för vecka 52.

Andelen fall med omikron i de olika fylkena är som högst närmare 90 procent (Troms och Finnmark) och ligger över 50 procent i alla fylken utom ett, Agder (47 procent).

För Troms och Finnmark samt Nordland (87 procent) ska siffrorna dock tolkas med försiktighet eftersom det rör sig om få fall, skriver Folkehelseinstituttet.

I Oslo, som är ett eget fylke, var andelen omikronfall cirka 74 procent.

Sammanlagt har hittills 16.312 omikronfall upptäckts.

Vecka 52 var det 6.143 fall jämfört med 5.195 veckan före.
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/

Ser inte så ut:

https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front
Citera
2022-01-03, 16:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det här känns inte bra alls.

Antalet patienter som vårdas för covid ökar kraftigt runt om i landet.
Både inom slutenvården och intensivvården rapporteras de högsta siffrorna på över ett halvår.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-covidpatienter-i-sverige

Om 1 - 2 månader råder väl fullständigt kaos? Finns det överhuvudtaget någon som INTE tror att smittan fullkomligen kommer att explodera efter trettonhelgen? Nästa vecka kör förskolor, skolor och gymnasier igång igen efter julen. Lycka till att smittsäkra dessa verksamheter med ett virus som är lika smittsamt som mässlingen. Kan ju bara sluta på ett sätt om man inte stänger ned. Och någon nedstängning tror jag inte vi får se, i vart fall inte i förebyggande syfte.

Så oroad som jag är nu har jag inte varit på 2 år. Vet inte vad som skulle kunna förhindra totalt kaos närmaste två månaderna i Sverige. Lugnet före stormen är vad vi upplever just nu i denna stund.

London har peakat avseende inläggningar i vården enligt ett PM från NHS
” Hospital admissions in London may also have peaked, NHS bosses suggest”

Vad är det som säger att dina morbida fantasier skall slå in?

Du verkar önska att allt går åt helvete så att du kan skylla på skolan och hur värdelöst landet är som försörjer dig..
Citera
2022-01-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Lägg dig inte i. Det var diskussion med en arrogant antivaxxers där vi diskuterade efterlevnad till de restriktioner som vi har i denna pandemi.

Uppenbarlig finns det en del som skiter i att det är en pandemi och att folk avlider men det stör inte vissa.

Ja man orkar faktiskt inte engagera sig i sånt längre.. lika som barn svälter i länder, det blir normaliserat och man forsätter som vanlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in