2022-01-02, 22:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Apropå bestraffningar hade nog kanske ett rimligt system varit så att en varning stryks efter fem rena tävlingar, iaf i världscupen. Frida hade då blivit kvitt sin första varvning efter Davos eller tidigt under touren. Men man blir inte kvitt varningar utan att tävla. Falla som gör typ fem tävlingar per säsong ska inte kunna ta en varning per sprint hon kör i olika perioder under säsongen, exempelvis. (Inte för att Falla tar en massa kort)

I en tour blir man straffad i proportion till brottet rakt av. Sabbar du en minut för en motståndare så får du ett tidsstraff på en minut och ev. lite till. Även om du inte har en varning sedan tidigare. Andra varningen ger dock fortsatt diskning om det är din andra på senaste sex tävlingarna.

I sprint får man köra best/worse case. Ja alltså fäller du en motståndare i kvarten så blir det minuten, om det är en 60-sekunderssprint.

Det tycker även jag låter som rimliga påföljder.
Citera
2022-01-02, 22:55
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Nja Forsberg i Sotji och Vacchi i Korea var alldeles för gapiga och pladdrar i sönder sändningarna som Forsberg åter gör nu i Världscupen.
Det är ju TV-sändning men dom kör radioreferat.

Jag tycker det är lite Långben över Forsbergs kommentatorsröst, dvs. för mycket comic relief för min smak. Men han skulle säkert passa bra som röstskådespelare.

"Jag körde ner er sakta och säkert, va?"
Citera
2022-01-02, 23:25
Medlem
Citat:
Nja Forsberg i Sotji och Vacchi i Korea var alldeles för gapiga och pladdrar i sönder sändningarna som Forsberg åter gör nu i Världscupen.
Det är ju TV-sändning men dom kör radioreferat.

Vad jämför du med?

Annars brukar NRK ha bra kommentering.
Citera
2022-01-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Adamson och Vacchi lyfter ständigt fram cykelsportens förträfflighet på sociala medier. När de skriver om andra sporter är det nästan uteslutande negativt.

Klart man kan ha åsikter om hur touren utvecklats. Men varför ska allting alltid fungera precis som inom cykelsporten?

Ja, cykel-Adamson. Han gillar skidåkning så det är inte det - men han tog upp det i kontexten att man ganska explicit sagt att TdS är modellerad på Tour de France, men den är ju inte riktigt det, inte minst sen de tog bort Cortina-etappen som nämndes. Speciellt i år är det en serie mycket korta lopp och de som skulle gynnas av lite längre åktider har inte mycket att hämta.

Och det är klart att en hel sprint sliter mycket på finalisterna, förmodligen mer än ett kort distanslopp, men de får också oproportioneligt bra betalt just i år. Men det är en annan sorts belastning än när man åker ett långlopp om dan i tre veckor. Inte minst skulle det tvinga fram en annan ​typ av åkning, på gott och ont.

Jag skulle gärna se att man tänkte lite nygammalt och gjorde en tour där man blandar lite mer mellan etapperna och just efterapade cyklingen mer, längre åktider och platta spurtetapper för Kläbo och bergsetapper för klättrarna, men det får väl bli ett icke-OS-år och det skulle vara mycket svårare att arrangera.
Citera
2022-01-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Tack! Bra sammanfattning av Stinas överlägsenhet.

Kan Ebba visa samma driv som i Lenzerheide får konkurrenterna det jobbigt. Även om avstånden inte blir så stora, kan hon trötta ut dem inför klättringen.

Vilka nya starka??
Kolla HungalaBungalas sammanfattning, Stina har förkrossande statistik mot dagens toppåkare.

Stina var märkbart hämmad och avlutade också säsongen i förtid. Trots det gick hon till final i alla sprintar hon åkte.

Men vad är det du inte fattar? Sundling Svahn Dahlkvist nu också knubbsälen.

De var ju totala juniorer när Stina slog dem när de började bli bättre slutade hon ju. Hennes nemesis falla har ingen chans mot dessa nu och nej hennes nivå är inte märkbart sänkt. Det är svenskorna som är så mycket bättre. Tidigare i karriären fick Stina stryk av andra norskor men då var ju även hon junior. Min poäng är att då hon var som bäst 16-19 var motståndet skralt i jämförelse med nu och även tidigare. Därav menar jag att hon är överskattad givet de som höjer henne till skyarna som bäst någonsin osv ( mest dalmasar?). Hon fattade väl detta själv och bytte sport. Hon har ju själv sagt att hon varken passar för sprint eller distans med sin kroppsform egentligen.
Citera
2022-01-02, 23:40
Medlem
Mycket om bestraffningar och hur de bör vara. Tråkigt när åkare blir straffade, men det är nog nödvändigt att då och då stänga av åkare just för att korrigera beteenden.

I fotboll och hockey känns det som att de lyckats få färre fula tacklingar/övergrepp då spelare vet att vissa saker leder till utvisning/avstängning. Typ tackling mot huvudet i hockey, och att komma med sträckt ben och dobbarna före i fotboll.

Längdåkning kan ju vara farligt, då vissa utförsåkningar går i 60 km/h och åkarna åker tätt. Om en åkare gör vanskliga spårbyten som leder till krasch och det kommer åkare bakifrån i full fart. Det kan ju få förödande skadekonsekvenser. Även fall som ser relativt lindriga kan ju ge svåra skador på händer, knän och axlar.
Citera
2022-01-02, 23:43
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Vad jämför du med?

Annars brukar NRK ha bra kommentering.
Jag anser att i en TV-kommentering skall bilden tala för sig och bara ge kommentarer som komplettering.
Bengt Grive har blivit skrattad åt som TV-kommentator men han var genialisk han gav tittaren chansen att själv bilda sig en bild med hjälp av några enkla kommentarer.
Här har Jacob Hård och Blomqvist blivit bespottade men jag tycker dom är dom överlägset bästa även om dom kanske inte bubblar av energi.
Citera
2022-01-02, 23:52
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Jag anser att i en TV-kommentering skall bilden tala för sig och bara ge kommentarer som komplettering.
Bengt Grive har blivit skrattad åt som TV-kommentator men han var genialisk han gav tittaren chansen att själv bilda sig en bild med hjälp av några enkla kommentarer.
Här har Jacob Hård och Blomqvist blivit bespottade men jag tycker dom är dom överlägset bästa även om dom kanske inte bubblar av energi.
Nåja NRK slår ingen men då är dem enskilt färgade men kan hylla om det är en bra åkare som gör ngt, Hård & Blomman orerar lite förmycket kring hur bra Norge är tex och annat som stör mig som sjutton..

Forsberg kommer från den gamla SR skolan och han tog över på radion efter Åke Strömmer så det sitter kvar dem sakerna, Men det är bara ta för vad sjutton det är lyssnar nog hellre på Forsberg & Strömstedt än Hård & Blomman det är ngt annat än det monotona man hört nu!

Glömde Grive mannen som hade en egen färgpalett och egna färg uttryck, Han hade sin egna stil kommentera och svårt jämföra han med dem som finns nu....
Citera
2022-01-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det syns ju väldigt bra i bilderna som filmas snett framifrån men även bakifrån och som visas direkt efter att de gått i mål att Frida tar små skateskär med sitt ben närmast mot spåret och är på Diggins skida för att sedan kliva in i spåret och då kliver hon på Diggins skida. Diggins är då snabb att byta spår men då har Frida redan varit på hennes skidor med sina egna skidor. Där handlar det inte om att Diggins åker på Frida. Frida begår ett regelbrott, den åkare som ligger främst och skall byta spår eller kliva in i ett spår måste ha uppsikt bakåt så man inte åker på någon annans skidor.

Frida är före när spåret börjar vid röda markeringen efter kurvan men hon väljer att åka till vänster om spåret för att Diggins tränger henne trotts att det finns gott om utrymme till höger. När Diggins kliver ner i spåret i alla fall finns det ingenstans för Frida att ta vägen. Om domen är helt baserad på att Fridas skida hamnade ovanpå Diggins skida vid ett tillfälle så förstår jag nu varför hon fick skulden. Men är helt idiotiskt då det är Diggins som skapar hela situationen. Frida försöker inte kliva inte ner i spåret Diggins hade för än efter hon har trillat syns tydligt i klippet filmat bakifrån.
Citera
2022-01-03, 00:06
Medlem
rainbowias avatar
Märkligt om varningar skulle "nollas" hipp som happ. Man kan se längdkarriären som ett flertal fotbollsmatcher efter varann. Två gula = ett rött, är det rimligaste oavsett tävling i tds eller annan vc. Däremot kan man avstå tävlingar utanför världscupprogrammet i det hela vilket även hade motarbetat att köra fulingen i en obskyr tävling för mygla bort kortet.

Är det förresten inte så att 90% av korten delas ut på sprintar?

Tidstillägg bör vara kännbart. Tycker 3 min är ganska nära sanningen, ev 2 min är acceptabelt.
Citera
2022-01-03, 00:07
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanHunters
Frida är före när spåret börjar vid röda markeringen efter kurvan men hon väljer att åka till vänster om spåret för att Diggins tränger henne trotts att det finns gott om utrymme till höger. När Diggins kliver ner i spåret i alla fall finns det ingenstans för Frida att ta vägen. Om domen är helt baserad på att Fridas skida hamnade ovanpå Diggins skida vid ett tillfälle så förstår jag nu varför hon fick skulden. Men är helt idiotiskt då det är Diggins som skapar hela situationen. Frida försöker inte kliva inte ner i spåret Diggins hade för än efter hon har trillat syns tydligt i klippet filmat bakifrån.
Det måste vara härligt att stå nästan ensam mot hela övriga världen och anse att man är den som har rätt?
Frida själv säger att hon är den som orsakat kraschen men det stoppar inte dig.
Citera
2022-01-03, 00:27
Medlem
Citat:
Det måste vara härligt att stå nästan ensam mot hela övriga världen och anse att man är den som har rätt?
Frida själv säger att hon är den som orsakat kraschen men det stoppar inte dig.

Finns på video så är ju bara att kolla själv. Världen skulle vara mycket bättre om folk slutade bara lyssna på varandra och kollade och tänkte själva. Om Frida kollar på det i slowmotion en är jag en övertygad om att hon ändrar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in