2021-12-30, 11:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Man måste göra mycket krumsprång numera för att ta del i någon som är fullt lagligt...

Köper inte tillräckligt med krypto för att det ska vara någon idé. Känns mer som man blir pressad till olagligheter för att få in krypto om de gör det för svårt. Skulle kunna köpa krypto av en jag känner som säljer narkotikaklassad medicin, för hen vill gärna omvandla krypton mot cash. Är det verkligen det bankerna vill, att man hellre begår brott? Nu gör jag inte detta, men det är ett exempel.

Nej, blanda dig inte i olagligheter. Det räcker att skaffa konto hos revolut eller skaffa ett kreditkort, tyvärr går det inte att nyteckna santanders kort utan årsavgift och noll valutapåslag som jag har, men tror norwegian har ett kreditkort med hyggligt lågt valutapåslag om du vill göra som mig utan att ta allt för stora krumsprång. Jag har köpt rätt mycket krypto denna hösten, planen är att hålla dem ett antal år då det verkar bli hög inflation inom kort och då är FIAT-valuta helt hopplöst att sitta på.

Var noga med att dokumentera varje köp på papper så att du kan visa upp i framtiden om det skulle bli ståhej.
Citera
2021-12-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det jag hört ryktesvägen är att SEB och Handelsbanken beter sig "bra" med kunder som har varit kunder i många år och verkar seriösa för att därefter göra kryptoaffärer, då spelar det ingen roll om det är riktigt rejäla belopp. Däremot nån som skapat bankkonto för ett par månader sen och det helt plötsligt ska skyfflas in eller få ut en halv miljon från Binance kan få problem.
Låter rimligt. Kunder med en säker profil är extremt låg risk. Automatiserat innebär det rent seeking i princip utan risk, samt att ingen är ansvarig för den groteska moralen eftersom datorn bestämmer. Gratis pengar är kul, speciellt på andra människors bekostnad - en extra morot för kognitivt defekta psykopater inom banking.

En helt bisarr gate mot unbanked som alltså inte ens är välkomna om de väl tar sig in. Men att det är prioriterat att trycka ned hela den här branchen i rännstenen är ju inget nytt.
Citera
2021-12-30, 20:17
Medlem
Gustav2adolfs avatar
SEB har funkat fint
Citera
2021-12-31, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friskXORsjuk
Banktillgångarna rapporteras alltid den sista december varje år i alla banker.

Vad menas med detta?
Citera
2021-12-31, 02:11
Medlem
Varför i hela friden vill ni ens skicka tillbaka pengar till svenska banker? Om det inte rör sig om väldigt stora belopp så varför inte bara använda Wise, Diverse Crypto debit cards (Binance card, crypto.com, HOLD etc)?
Citera
2021-12-31, 03:22
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Vad menas med detta?
Per idag (31/12) rapporteras banksaldot till Skatteverket hos alla banker enligt CRS direktivet = Common Reporting Service.
Senast redigerad av friskXORsjuk 2021-12-31 kl. 03:33.
Citera
2022-01-01, 07:44
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Min bank har blockat alla kryptosajter så man kan inte köpa hos dem med kortet. Går fortfarande att köpa hos vissa swishtjänster men det är allt. Annars får man försöka göra affärer med privatpersoner, finns ju sajter för det med, men extremt bökigt.

Överför till paypal/nuri -> cryptoexchanges
Citera
2022-01-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ingen bank är OK. Alla banker har jag hört har varnat kunder vid kryptoaffärer. Även vid så små belopp som 500 kr.

Har LF också, och de varnar så fort de ser man gjort något, gör man fel igen åker man ut. Hur detta praktiskt skulle gå till undrar jag dock eftersom jag har lån hos dem.

Det är omoraliskt att banken får bestämma vad du får köpa.

Man kan byta bank, även om man har lån.
Jag ditcha LF efter dem gjorde bort sig totalt med denna nya kommunist-strategin de infört.

Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Varför i hela friden vill ni ens skicka tillbaka pengar till svenska banker? Om det inte rör sig om väldigt stora belopp så varför inte bara använda Wise, Diverse Crypto debit cards (Binance card, crypto.com, HOLD etc)?

Om man har någon mille i vinst som man vill köpa fastighet eller bil/båt för så är det inget man gör med kort, gosse. Då är det oftast banköverföring som gäller. Men jag förstår dig om du har 0.05 eth som du tradeat till dig så funkar det väl med ett litet kort o köpa korv på ikea med.
Citera
2022-01-02, 10:42
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Man kan byta bank, även om man har lån.
Jag ditcha LF efter dem gjorde bort sig totalt med denna nya kommunist-strategin de infört.

Vad ska man välja för bank då? Och alla banker tar ju inte ens emot en.
Citera
2022-01-02, 17:25
Medlem
AllthatLOOTs avatar
Danske bank krypto vänliga? Nuuri är det jämförbart med Rvolut? Baserade inom EU okså som revolut?
Citera
2022-01-02, 18:39
Medlem
Citat:
Vad ska man välja för bank då? Och alla banker tar ju inte ens emot en.

Alla förutom:
Ica, Skandia, Swedbank och LF som alla har totalblockat utlandsbetalningar till internationella kryptobörser.

Många använder SEB, Handelsbanken och Nordea som är nöjda vet jag. Nån skriver om Danske som verkar funka oxå.
Citera
2022-01-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Om man har någon mille i vinst som man vill köpa fastighet eller bil/båt för så är det inget man gör med kort, gosse. Då är det oftast banköverföring som gäller. Men jag förstår dig om du har 0.05 eth som du tradeat till dig så funkar det väl med ett litet kort o köpa korv på ikea med.

Har själv gjort en bit över en mille på crypto sedan late 2020 från i princip ingenting (under 10k startkapital), vilket jag förövrigt är pissigt onöjd med, känns nästan som jag kastat bort två år av chanser till ekonomiskt oberoende. Kan tyckas märkligt att inte vara nöjd med över 100x startkapitalet, men de chanser som funnits mitt framför ögonen....fan.
Men anyway, måste väl finnas eller iaf inom en överskådlig framtid bättre alternativ än att skicka pengarna till fienden. Tror merparten av de som undrar över "crypto till bank" sitter på småsummor, och då är det ju totalt onödigt när det finns crypto debit kort, wise och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in