Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-27, 14:46
Medlem
Handelsbanken har ingen policy mot kryptovalutor. Funkar klockrent.
Citera
2021-12-27, 16:43
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Japp, konstigt folk nämner revolut när nuri är den absolut mest crypto vänliga bank.

Var jävligt akavat när jag plötsligt skulle facetajma med bankhandläggaren.. Hade arbetat många nätter i rad och satt i kallsonger, kläder och böcker och tallrikar hullernom buller i rummet så likna en pundarboning som hon handläggaren såg då jag skulle skifta fram och bak kamera på telefonen. Fatta inte vad hon sa och blanda ihop mitt danska och svenska cpr. Trodde birthplace var staden jag växte upp på. Jag kom igenom testet trots att ha haft alla fel, hon la på utan att säga farväl.

Överför ni från er svenska bank? Jag vill helst inte linka dom och överför bara från paypal till nuri än så länge. Jävla omvägar man måste gå med sina egna pengar.

Vad spelar det för roll med att ta omvägen via paypal? Om banken undrar så kan dom enkelt få ut informationen från paypal. Blir ett extrasteg såklart men inte svårt för dem.
Citera
2021-12-28, 00:16
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vad spelar det för roll med att ta omvägen via paypal? Om banken undrar så kan dom enkelt få ut informationen från paypal. Blir ett extrasteg såklart men inte svårt för dem.

Jo jag har dragit i land lite. Överför aldrig direkt till kryptoexchanges men en bank känns ok.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2021-12-28 kl. 00:21.
Citera
2021-12-28, 09:48
Medlem
Muppetys avatar
Jag har aldrig haft några problem med Nordea.
Citera
2021-12-28, 09:59
Medlem
Har inte haft något problem med SEB alls. Inkluderat kort-transaktioner på åtminstone några hundra tusen, även kreditkort. Har rent av haft större problem med summor på CEX-sidan av transaktionerna (FTX, Binance osv) som har massa sjuka limits och blockar trots KYC.

Så SEB måste få 5/5 här. Men det betyder inte att man inte kan få problem, och det kan nog ändras rätt snabbt också (åt båda hållen).
Citera
2021-12-28, 11:52
Medlem
Paladins avatar
Har Nordea. Inga problem so far.
Citera
2021-12-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Har inte haft något problem med SEB alls. Inkluderat kort-transaktioner på åtminstone några hundra tusen, även kreditkort. Har rent av haft större problem med summor på CEX-sidan av transaktionerna (FTX, Binance osv) som har massa sjuka limits och blockar trots KYC.

Så SEB måste få 5/5 här. Men det betyder inte att man inte kan få problem, och det kan nog ändras rätt snabbt också (åt båda hållen).

Det jag hört ryktesvägen är att SEB och Handelsbanken beter sig "bra" med kunder som har varit kunder i många år och verkar seriösa för att därefter göra kryptoaffärer, då spelar det ingen roll om det är riktigt rejäla belopp. Däremot nån som skapat bankkonto för ett par månader sen och det helt plötsligt ska skyfflas in eller få ut en halv miljon från Binance kan få problem.
Citera
2021-12-30, 10:31
Medlem
neuron-drones avatar
Ingen bank är OK. Alla banker har jag hört har varnat kunder vid kryptoaffärer. Även vid så små belopp som 500 kr.

Har LF också, och de varnar så fort de ser man gjort något, gör man fel igen åker man ut. Hur detta praktiskt skulle gå till undrar jag dock eftersom jag har lån hos dem.

Det är omoraliskt att banken får bestämma vad du får köpa.
Citera
2021-12-30, 10:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ingen bank är OK. Alla banker har jag hört har varnat kunder vid kryptoaffärer. Även vid så små belopp som 500 kr.

Har LF också, och de varnar så fort de ser man gjort något, gör man fel igen åker man ut. Hur detta praktiskt skulle gå till undrar jag dock eftersom jag har lån hos dem.

Det är omoraliskt att banken får bestämma vad du får köpa.

Det blir fler och fler som investerar i krypto för var dag som går, det är en tsunami som gör att bankerna inte kommer kunna sätta sig på tvären särskilt mycket längre till.

Själv använde jag kreditkortet för att köpa på binance och betalade av respektive köp dagen efter från mitt konto i Handelsbanken, dokumenterat varje köp så att banken i framtiden kan följa kedjan pengar från shb - kortföretag - biance - till krypto - till egen wallet.

Vill de sätta sig på tvären den dag jag vill göra processen omvänt så kommer det bli en mycket intressant situation då jag också har bolånet i samma bank
Citera
2021-12-30, 10:47
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det blir fler och fler som investerar i krypto för var dag som går, det är en tsunami som gör att bankerna inte kommer kunna sätta sig på tvären särskilt mycket längre till.

Själv använde jag kreditkortet för att köpa på binance och betalade av respektive köp dagen efter från mitt konto i Handelsbanken, dokumenterat varje köp så att banken i framtiden kan följa kedjan pengar från shb - kortföretag - biance - till krypto - till egen wallet.

Vill de sätta sig på tvären den dag jag vill göra processen omvänt så kommer det bli en mycket intressant situation då jag också har bolånet i samma bank

Min bank har blockat alla kryptosajter så man kan inte köpa hos dem med kortet. Går fortfarande att köpa hos vissa swishtjänster men det är allt. Annars får man försöka göra affärer med privatpersoner, finns ju sajter för det med, men extremt bökigt.
Citera
2021-12-30, 10:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Min bank har blockat alla kryptosajter så man kan inte köpa hos dem med kortet. Går fortfarande att köpa hos vissa swishtjänster men det är allt. Annars får man försöka göra affärer med privatpersoner, finns ju sajter för det med, men extremt bökigt.

Jag har ingen aning om SHB blockat kryptositer eller inte, vågade inte chansa då man hört så mycket om problem folk haft, utan gick omvägen först via revolut sedan via kreditkortet då det blev bättre kurs när jag använde kreditkortet.

Revolut fungerar utan problem om du behöver alternativ för framtiden - SHB bromsade top-up första gången knappt en timme när jag använde det för att fylla på revolut men därefter har det fungerat utan fördröjning.

Bankerna börjar nog sakta men säkert inse att de håller på att göra sig själva totalt meningslösa, den dag en europeisk neobank erbjuder lokala konton i SEK så kan man släppa storbankerna helt, bolånet kan man flytta till någon av de nyare aktörerna eller SBAB.
Citera
2021-12-30, 11:00
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag har ingen aning om SHB blockat kryptositer eller inte, vågade inte chansa då man hört så mycket om problem folk haft, utan gick omvägen först via revolut sedan via kreditkortet då det blev bättre kurs när jag använde kreditkortet.

Revolut fungerar utan problem om du behöver alternativ för framtiden - SHB bromsade top-up första gången knappt en timme när jag använde det för att fylla på revolut men därefter har det fungerat utan fördröjning.

Bankerna börjar nog sakta men säkert inse att de håller på att göra sig själva totalt meningslösa, den dag en europeisk neobank erbjuder lokala konton i SEK så kan man släppa storbankerna helt, bolånet kan man flytta till någon av de nyare aktörerna eller SBAB.

Man måste göra mycket krumsprång numera för att ta del i någon som är fullt lagligt...

Köper inte tillräckligt med krypto för att det ska vara någon idé. Känns mer som man blir pressad till olagligheter för att få in krypto om de gör det för svårt. Skulle kunna köpa krypto av en jag känner som säljer narkotikaklassad medicin, för hen vill gärna omvandla krypton mot cash. Är det verkligen det bankerna vill, att man hellre begår brott? Nu gör jag inte detta, men det är ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in