2022-01-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för upplysningarna om detta läskiga virus. Vi får verkligen hoppas att Kina-viruset inte får sådana följder. I så fall kommer Anders Tegnell att ha mycket elände på sitt samvete.

Vaccinmotståndarna påpekar ständigt risken att vaccinerna kan ha biverkningar som visar sig med tiden. Men dom klarar inte att tänka samma tanke beträffande viruset. Jag blir provocerad av detta resonemang, som ständigt återkommer. Vaccinmotståndarnas kampanj går ut på att ha maximal misstänksamhet mot vaccinerna, men obefintlig misstänksamhet mot viruset.

Jo, jag vill inte ta vaccinet pga ev långsiktiga biverkningar som vi inte vet om då jag har autoimmuna sjukdomar, men jag är minst lika rädd för vad själva viruset kan ställa till med också pga det. Men det ena kan jag styra och tacka nej till och vara helt säker på att undvika. Åtminstone nånting.
Och jag tror inte heller att vaccinet skyddar mot den ev långsiktiga påverkan viruset kan ha på mig om jag blir sjuk, fastän jag skulle vara vaccinerad. Och nu tänker jag alltså på att viruset utlöser andra autoimmuna sjukdomar eller ME/cfs och liknande långt senare. Eller vad som nu skulle ligga på lur som vi inte vet om.
Citera
2022-01-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Detta var 10 dagar sedan. Min absoluta uppfattning är att med en fördubblingstid på 2 dagar, så bör alla stora regioner vara över 50% med råge..

Jag har inget vetenskapligt bevis, men är helt säker på att så är fallet.

Vecka 51 fanns typnings-PCR för 7 regioner, totalt cirka 41,5% för de 7 regionerna. Cirka 34% exkl Skåne.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/statistik-om-forekomst-av-misstankta-fall-av-sars-cov-2-virusvarianten-omikron/vecka-51-2021-omikron/
Citera
2022-01-02, 19:17
Medlem
Straminskys avatar
Under kategorin "SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSET" på Expressen kan vi läsa rubriken:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-fran-varden--det-ar-helt-fullt/

"Larmet från vården: ”Är väldigt trångt”

Från artikeln:

"Styrud är kritisk till att regionen inte planerat bättre för julledigheten.

– Akut är det att öppna så många platser så läge och få in personal. Det här skulle man kunna ha förberett innan och haft mer öppna vårdplatser."
Citera
2022-01-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
99% inom några dagar???!! Inte en chans säger jag, då fortfarande Delta står för 70% av fallen i Sverige tom sista dec.

Bara titta på andra länder så får du facit. Oavsett om det tar fem eller femton dagar så är kontentan att vaccinen är meningslösa. Alla vaccinerade kan numera räknas som ovaccinerade och fullständigt absurt att fortsätta med fler vaccineringar. Sjukvårdspersonal som fortsätter bryter mot de etiska reglerna då man inte ska ge behandling som är meningslös.
Citera
2022-01-02, 19:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Inte helt sant. Det du nämner är den del där man kan införa sanktioner mot individ. I övrigt gäller det att var en ska göra det som krävs för att inte smitta andra. Även om det inte är förenat med sanktioner eller frihetsberövande.

Så precis som att gå mot röd gubbe alltså....
Citera
2022-01-02, 19:22
Medlem
Dr John Campbell har kommit fram till andra siffror för förhållandet mellan Covid-19 huvuddiagnos och
Covid-19 bi-diagnos (incidental) för patienter inlagda på inom NHS med Covid-19.

Han skriver att ca 80% av alla inlagda med Covid-19 har en annan huvud-diagnos än Covid-19 i ett Youtube inlägg från den 29 december. (Around 80% of English hospital admissions with coronavirus are admitted for other reasons)

https://www.youtube.com/watch?v=OM2VgBm9pTI

DailyMail skriver att ca 1/3 av alla patienter inlagda inom NHS med Covid-19 den 28 december har Covid-19 som en bi-diagnos.

About one in three Covid patients in NHS beds in England are 'incidental' cases meaning they happened to test positive for the virus after being admitted to hospital with a different ailment, official data reveals.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10358381/Covid-absences-NHS-staff-DOUBLED-fortnight-28-000-day.html

Vem ska man tro på, jag tror att John Campbell tolkar siffrorna så att de skall stämma med hans budskap vilket det nu kan vara.

Edit lagt till länk
Senast redigerad av 006Knasen 2022-01-02 kl. 19:26.
Citera
2022-01-02, 19:25
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för upplysningarna om detta läskiga virus. Vi får verkligen hoppas att Kina-viruset inte får sådana följder. I så fall kommer Anders Tegnell att ha mycket elände på sitt samvete.

Vaccinmotståndarna påpekar ständigt risken att vaccinerna kan ha biverkningar som visar sig med tiden. Men dom klarar inte att tänka samma tanke beträffande viruset. Jag blir provocerad av detta resonemang, som ständigt återkommer. Vaccinmotståndarnas kampanj går ut på att ha maximal misstänksamhet mot vaccinerna, men obefintlig misstänksamhet mot viruset.

Precis som vaccinförespråkarna har obefintlig misstänksamhet mot vaccinet och dess biverkningar och maximal misstänksamhet mot viruset.

Båda sidor hävdar sig ha rätt men så länge vi inte har facit kan man inte med säkerhet säga vilka som har rätt och vilka som har fel. Ingenting är säkert eller förutsägbart med denna skitvirus.
Citera
2022-01-02, 19:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Under kategorin "SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSET" på Expressen kan vi läsa rubriken:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-fran-varden--det-ar-helt-fullt/

"Larmet från vården: ”Är väldigt trångt”

Från artikeln:

"Styrud är kritisk till att regionen inte planerat bättre för julledigheten.

– Akut är det att öppna så många platser så läge och få in personal. Det här skulle man kunna ha förberett innan och haft mer öppna vårdplatser."

36 patienter med COVID på IVA Stockholm o 212 med COVID på vanlig vårdplats. Hur många som är där pga Corona framgår inte. Krävs inte mycket för att vården ska gå på knäna i Sverige.....

Läget i Stockholmsvården mycket pressat: ”Helt fullt”
Läget inom vården i Stockholm är just nu mycket ansträngt, rapporterar Expressen. Johan Styrud, överläkare på Danderyds sjukhus, säger att de ordinarie platserna är helt slut och att man tvingas till överbeläggningar.
Citera
2022-01-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du har aldrig hört talas om överdoser? Du dör av alvedon om du tar för mycket. En långsam plågsam döds då levern bryts ner.
Vaccinet hjälper inte mot nya varianten. Vaccinet muterade över precis som jag sa. Kommer inte hjälpa om du tar 100 doser.

Ingen dør af Alvedon ved normal dosering hver måned, som er sammenlignelig med normal dosering af COVID-19 vaccine.
COVID-19 vaccine kan ikke købes i håndkøb, og ingen kan derfor overdoseres.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paracetamol
Citera
2022-01-02, 19:33
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Krävs inte mycket för att vården ska gå på knäna i Sverige.....

Nej och det är ju detta media inte är ärliga med när dom rapporterar, att det finns ett gäng orsaker till att läget är som det är som tas upp först om man läser artikeln i sin helhet:

- det normala akutflödet.
- covidflödet.
- vanliga influensa.

"Bekymret är att väldigt mycket personal är sjuk"

Och som jag citerade tidigare att det är dåligt förberett.

Men detta ligger alltså under "Spridningen av coronaviruset" på Expressen vilket leder till att folk tror att allt beror på corona.
Citera
2022-01-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så precis som att gå mot röd gubbe alltså....

Ungefär. Det sagt betyder det inte att man medvetet ska gå omkring och smitta andra på arbetet, oavsett vad man har. Arbetsgivaren har möjlighet att skicka hem folk om de är sjuka.
Senast redigerad av TAD2 2022-01-02 kl. 19:51.
Citera
2022-01-02, 19:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Dr John Campbell har kommit fram till andra siffror för förhållandet mellan Covid-19 huvuddiagnos och
Covid-19 bi-diagnos (incidental) för patienter inlagda på inom NHS med Covid-19.

Han skriver att ca 80% av alla inlagda med Covid-19 har en annan huvud-diagnos än Covid-19 i ett Youtube inlägg från den 29 december. (Around 80% of English hospital admissions with coronavirus are admitted for other reasons)

https://www.youtube.com/watch?v=OM2VgBm9pTI

DailyMail skriver att ca 1/3 av alla patienter inlagda inom NHS med Covid-19 den 28 december har Covid-19 som en bi-diagnos.

About one in three Covid patients in NHS beds in England are 'incidental' cases meaning they happened to test positive for the virus after being admitted to hospital with a different ailment, official data reveals.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10358381/Covid-absences-NHS-staff-DOUBLED-fortnight-28-000-day.html

Vem ska man tro på, jag tror att John Campbell tolkar siffrorna så att de skall stämma med hans budskap vilket det nu kan vara.

Edit lagt till länk

Håller med om att man måste ta herr campbell med en nypa salt.
Har för mig att hans källa till dessa 80% vågar någon inom vården i London, men kan minnas fel.

Troligtvis ligger sanningen någonstans mittemellan..
Vården vill inte under några omständigheter tona ner allvaret eller att få folk att missuppfatta vad dom säger.

Campbell vill bara bevisa sina teser/gissningar, så han kan nog ”avrunda” lite hit och dit beroende på vad han vill säga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in