2022-01-02, 16:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Jag är ganska säker på att det beror på att Magnusson anses säkrare i stafett än Brorsson. De fick köra varsin stafett innan jul och Magnusson klarade det helt enkelt mycket bättre, dessutom stod Anna för mycket bra insatser i stafetterna i OS 2018 och VM 2019 vilket man också bedömt. Stina går också före Brorsson för att hon har en större chans på resultat i OS och även större utvecklingsmöjligheter. Jag tycker man har gjort sunda värderingar. Går man strikt på resultat har Mona fler 1x platser men det är inte någon väsentlig skillnad så det är rimligt att göra uttagningen på det.

Jag tycker Mona är fyra individuellt (men kanske inte i stafett) och därför tycker jag hon borde blivit uttagen redan före jul. Och för mig obegripligt hur man kan ställa Mona mot Skottheim om sista platsen. Skottheim har gjort ett lopp i världscupen denna säsong och då blev hon 61:a.
Citera
2022-01-02, 16:36
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker Mona är fyra individuellt (men kanske inte i stafett) och därför tycker jag hon borde blivit uttagen redan före jul. Och för mig obegripligt hur man kan ställa Mona mot Skottheim om sista platsen. Skottheim har gjort ett lopp i världscupen denna säsong och då blev hon 61:a.
Ja de hade kunnat ta ut hela laget nu. Skottheim ska ju endast åka singel mixen den här veckan så vet inte ens hur hon ska kunna åka sig in i laget.
Citera
2022-01-02, 16:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Ja det finns ingen logik i detta. Det är ju helt givet att Brorson ska ha biljetten.
Citera
2022-01-02, 18:47
Medlem
Citat:
Enligt Aftonbladet är Stina klar för OS. Jag har inget emot Stina och tycker hon skall bli uttagen men jäkligt märkligt att man tar ut Stina men inte Mona. Enligt Aftonbladet skall det stå mellan Mona och Skottheim om sjätte och sista platsen. Mona borde ha blivit uttagen redan före jul som fjärde åkare. Märklig värdering man gör här.

SOK har nu dementerat Stinas uttagning.

Med tanke på att Skottheim var före Anna, Stina och Mona i båda tävlingarna i Idre så är det ju inte helt orimligt att hon skulle få mer än en chans i världscupen och att ta sig in i OS-laget. Men hur hon ska göra det via en singelmix undrar man ju. Det skulle väl vara för att kunna bli stafettreserv möjligen.
Citera
2022-01-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde

Med tanke på att Skottheim var före Anna, Stina och Mona i båda tävlingarna i Idre så är det ju inte helt orimligt att hon skulle få mer än en chans i världscupen och att ta sig in i OS-laget. Men hur hon ska göra det via en singelmix undrar man ju. Det skulle väl vara för att kunna bli stafettreserv möjligen.
Link til samme info.
https://www.svt.se/sport/skidskytte/uppgifter-stina-nilsson-klar-for-os
Citera
2022-01-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde

Visserligen ja, men Skottheim har inte gjort ett enda bra lopp i vare sig VC eller IBU på över ett år och hon floppade i damstafetten på VM så jag förstår att hon hänger väldigt löst inför OS. Att ta ut henne med hennes fysiska och mentala bakgrund det senaste året skulle vara ett mycket osäkert kort.
Citera
2022-01-03, 09:26
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoben
Visserligen ja, men Skottheim har inte gjort ett enda bra lopp i vare sig VC eller IBU på över ett år och hon floppade i damstafetten på VM så jag förstår att hon hänger väldigt löst inför OS. Att ta ut henne med hennes fysiska och mentala bakgrund det senaste året skulle vara ett mycket osäkert kort.
Hållet helt med.

Tror verkligen att att Aftonbladet gått på en mina i detta "avslöjande", att ta ut Nilsson men inte Brorsson i detta läge vore som flera andra redan nämnt helt ologiskt. Förstår dock inte vad som dröjer med att ta ut Nilsson och Brorsson för de sista två platserna för jag kan inte se hur Skottheim ska kunna hota och särskilt inte genom endast några varv singelmix.

Är det möjligen så att man vill avvakta tills sex platser är säkrade även teoretiskt? I praktiken är det ju klart, men visst finns det fortfarande en teoretisk chans för Tyskland att blanda sig i om de typ sopar rent kommande helg?
Citera
2022-01-03, 10:01
Medlem
Larverierna fortsätter.
Varför inte bara ta ut Stina Nilsson OCH Mona Brorsson redan innan jul?
De kommer ju ändå att tas ut.
Hur kan någon tjäna på att det skall hållas sträckbänk?
Kasst agerande.
Citera
2022-01-03, 14:43
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Är det möjligen så att man vill avvakta tills sex platser är säkrade även teoretiskt? I praktiken är det ju klart, men visst finns det fortfarande en teoretisk chans för Tyskland att blanda sig i om de typ sopar rent kommande helg?
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Larverierna fortsätter.
Varför inte bara ta ut Stina Nilsson OCH Mona Brorsson redan innan jul?
De kommer ju ändå att tas ut.
Hur kan någon tjäna på att det skall hållas sträckbänk?
Kasst agerande.

Som sagt. Är det inte helt klart med sex svenska platser på damsidan så kan man ju inte ta ut sex aktiva till OS ännu.

Dock kan ju landslagsledningen ha förmedlat internt till Mona och Stina att de kommer tas ut till OS om inget oförutsett inträffar, så att de kan lägga upp träningen för att få en formtopp in mot OS.
Senast redigerad av Stefan4 2022-01-03 kl. 14:46.
Citera
2022-01-03, 16:44
Medlem
Eckhoff har varit sjuk under juluppehållet och kommer nu stå över Oberhof istället för Ruhpolding som var planerat.
Citera
2022-01-03, 18:19
Medlem
Det finns väl ingen anledning att tveka på att det blir Stina och Mona som får följa med till Peking?
Citera
2022-01-03, 20:45
Medlem
Har man hört det förut.. Vädret i Oberhof är kasst så tävlingsschemat komprimeras till tre dagar, både herrarna och damerna drar igång på fredag.

Ska annars bli intressant att se hur man matchar laget i mixen. Tror väl kanske på ett rent B-lag, möjligen att Ponsi kör. Sebbe i singeln om något. Stina lär få sin stafettchans.

Nu är det för övrigt coronatester som gäller för samtliga igen. Kommer nog fastna några asymtomiska efter julhelgerna skulle jag tro.
Senast redigerad av frankkk 2022-01-03 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in