Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-02, 14:39
Medlem
FurirRevaers avatar
Allt går väl att manipulera. Dock tycker jag mig höra ett kort eko också som borde stämma med ett skott bland hus. Snärtande ljudet känns också mer som ett skott än ett manipulerat brus eller knaster.

Nästa steg är väl att upptäcka att det satt nån spanare i posthuset mittför mordplatsen o fick med mordet på foto...
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Hur vet vi att det inte bara är knaster på radion som förstärks till att låta som ett skott?

Jag tycker det verkar som matte fultolkar ljuden. På en annan video får han vad som i mina öron låter som "har ni ringt 90 000" till "har ni dräpt den fan" ..
Citera
2022-01-02, 14:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Hur vet vi att det inte bara är knaster på radion som förstärks till att låta som ett skott?

Jag tycker det verkar som matte fultolkar ljuden. På en annan video får han vad som i mina öron låter som "har ni ringt 90 000" till "har ni dräpt den fan" ..

Självklart är det ett förstärkt knaster
Citera
2022-01-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Självklart är det ett förstärkt knaster
Bullshit, investera i ett bra ljudsystem så hör du att det är ett tydligt skott, en fet knall!
Citera
2022-01-02, 15:29
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Bullshit, investera i ett bra ljudsystem så hör du att det är ett tydligt skott, en fet knall!

Som jämförelse finns det en inspelad tape från en polismotorcykel
från Kennedy-mordet i Dallas. 56 minuter in finns en beskrivning
av det akustiska. Tapen har matchats med Zapruder-filmen
och testats med ett stort antal mikrofoner.

https://www.youtube.com/watch?v=e8i-R3saBBs
Citera
2022-01-02, 15:31
Medlem
FurirRevaers avatar
I Skavlan satt ju bröderna P och sa att föräldrarna hade försökt få tag på livvakter men inte kommit fram på telefon. Uppgifterna måste ju kommit från LP som var den enda kvar i livet. Men det behöver inte varit hon som ringt. Kan lika gärna varit OP som påstått sig ringt. Såvitt jag minns visar telefonloggarna inget sådant utgående samtal. Kan alltså varit nåt som OP bara sa till LP. Dvs en vit lögn.
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, tack. Gnesta-uppgiften låter bekant.

Är lite förvånad över att livvakterna inte fanns i beredskap på exempelvis Rosenbad, där fanns en bevakningscentral, eller vid Säpos ledningscentral. Alternativt i fordon på stan.

En kombination av tidens slapphet och Palmes dito. I hans fall var det dock ett personligt val, en medveten risk han var beredd att ta. Jag sympatiserar starkt med detta. Han innehade dock ett ämbete som var i sig skyddsvärt. Det blir en delikat avvägning mellan dessa två intressen.

Att person som var föremål för skydd kunde hamna i en situation där det kunde kännas besvärande för denne att kalla in tjänstgörande livvakter är givetvis orimligt.

Dock tror jag aldrig att det var aktuellt att kalla in några livvakter inför biobesöket. Palme hade helt avsagt sig livvakter vid privata utfärder på ledig tid, åtminstone så länge det inte fanns en konkret hotbild. Dahlsten applicerar delvis möjligen allmän kunskap om hur det förhöll sig på förhållandena denna kväll.

Trots slappheten, så hade nog skyddet av statsledningen stärkts i relation till 70-talet. Palme var förmodligen van från sin första omgång som statsminister att röra sig utan personskydd vid de allra flesta tillfällen. Tage Erlander lär han aldrig sett beledsagad av några livvakter.
Citera
2022-01-02, 16:07
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag lyssnade på bandet. Att ett skott ens hamnat på LAC-bandet får mig att tappa hakan! Jag måste smälta det innan jag ens kan börja fatta innebörden... Kan inte hjälpa,det men ryser när jag hör bandet spelas upp.

Jag kan inte avgöra om det nya ”skottet” är ett äkta skott, utan refererar till tolkningarna som gjordes av förbättrade spår sommaren 2020 med tolkningar av Bibbarsmuts och Basfakta.
Citera
2022-01-02, 16:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Är du ute efter att LL/JA släppte av en passagerare vid Dekorima?

Inte specifikt, men möjligheten finns naturligtvis.

Min slutsats är att både deras och JÅS bil finns vid trottoaren när skotten faller. Det har vi varit igenom tidigare.
Citera
2022-01-02, 16:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Jag lyssnar på Mattes audioklipp och undrar vad ni tror om det Mvagrippa och 14thint.
Hur kan LL va som Lucky Luke snabbare än sin egen skugga o redan prata med Lac när ett av skotten brinner av. LL säger att han var mitt på kvarteret när första skottet föll. Det tog 8 sek till nästa skott hr jag för mig han sagt i förhör.
Han fick rött där emellan o gjorde sen en u-sväng och parkerade. Fast på audioklippet när LL ringer Lac så hör man skotten och bakgrundsröst/er. LL hör första skottet mitt på kvarteret sen ska det gå åtta sek till nästa skott som andra vittnen påstår ta en eller några sek. På denna tid mellan första skottet mitt på kvarteret ska LL hinna ta sin tunga mobiltegelsten o ringa Lac som ska hinna svara på mindre än åtta sek precis när de svarar bränner nästa skott av detta kan väl inte stämma. Är det LL´s passagerare som talar "kör på kör på" annars röster höras utifrån mordplatsen?
https://www.youtube.com/watch?v=V2RSBP72Z8E Är LL´s passagerare skånsk? för jag tycker han säger vad "fan är det som står på eller liknande på bred skånska" "Eller kör på kör på"

Citat:
Jag lyssnade på bandet. Att ett skott ens hamnat på LAC-bandet får mig att tappa hakan! Jag måste smälta det innan jag ens kan börja fatta innebörden... Kan inte hjälpa,det men ryser när jag hör bandet spelas upp.

För egen del skrattar jag mig dubbelvikt.

GM är på väg uppför trappen när LAC-bandet startar. LL har beräknat att det tog något över 40 sekunder att nå fram, medan andra källor tycks ange 60 sekunder. Någonstans däremellan.

Så det är inget skott som hörs. Möjligen en avgasknall. Men mest sannolikt, som sagt, ett knaster.

Om ni lyssnar igenom de övriga klippen på den där YouTube-sidan så fattar ni att analyserna är helt uppåt väggarna. Karln har ingen koll över huvud taget, och tycks höra lite allt möjligt lustigt.

Däremot är det bra att arbetet med ljudet görs! Fortsätt med det, men helst utan analyser.
Citera
2022-01-02, 16:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Inte specifikt, men möjligheten finns naturligtvis.

Min slutsats är att både deras och JÅS bil finns vid trottoaren när skotten faller. Det har vi varit igenom tidigare.

Vad baserar du det på? Det låter som ett stolleprov av stora mått.

Finns det inte flera vittnen som ser chevan svänga över efter skotten?
Citera
2022-01-02, 16:37
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad baserar du det på? Det låter som ett stolleprov av stora mått.

Finns det inte flera vittnen som ser chevan svänga över efter skotten?

Använd sökfunktionen
Citera
2022-01-02, 16:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
I Skavlan satt ju bröderna P och sa att föräldrarna hade försökt få tag på livvakter men inte kommit fram på telefon. Uppgifterna måste ju kommit från LP som var den enda kvar i livet. Men det behöver inte varit hon som ringt. Kan lika gärna varit OP som påstått sig ringt. Såvitt jag minns visar telefonloggarna inget sådant utgående samtal. Kan alltså varit nåt som OP bara sa till LP. Dvs en vit lögn.

Att Olof Palme rörde sig på stan utan livvakter var snarare regel än undantag. Så sent som dagen före MOP gick han till PUB och återlämnade en kostym utan att livvakterna kände till detta .
Under februari månad -86 saknade OP livvakt 18 av 28dagar. Har också ett bestämt minne av att Lisbeth Palme fritog livvakterna från ansvar i en artikel veckan efter MOP. Det som kom fram hos Skavlan luktar efterhandskonstruktion lång väg.
Citera
2022-01-02, 16:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Kollade lite i Granskningskommissionens betänkande.

Palme förklarade redan på förmiddagen, efter besök Kungliga tennishallen och herrekipering, att han inte behövde livvakter mer denna dag.

Palmes aktiviteter på fritiden var i stort sett okända för Säpo. Livvakterna hade ingen insyn i hans privatliv. Det torde innebära att han aldrig hade livvakter utom tjänsten.

Att man eventuellt skulle gå på bio diskuterades på eftermiddagen. Då hade han alltså redan avsagt sig livvakter. Om Säpo aldrig varit inblandade i hans fritid förefaller det otroligt att han skulle ha försökt kalla in dem just denna gång. Eller uppgett det till LP. De var ute på kvällen utan livvakter senast två dagar tidigare. Måhända var det ovanligt att de var ute i city just på kvällen.

Livvakterna var för övrigt åtta till antalet och tjänstgjorde två åt gången en vecka i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in