Har inte tillgång till böckerna just nu men i Palmerapporten står om nån journalist (Brännström?) som får fatt på AK i hemmet. Tidpunkten minns jag inte.
AK säger nåt som "Vad ska jag göra?". Journalisten svarar förvånat att han väl får åka in och jobba.
Troligtvis är AK i nån sorts chock över det inträffade och mer tänker högt. Typ, vad ska han ta,sig till.
Tidsmässigt vill jag minnas att det samtalet är bara minuter efter AK fått info om mordet.
Sen är jag lite nyfiken på den där uppgiften om Forsbergs påstådda samarbete med Elming den kvällen. Vad var det egentligen för insats han höll I den kvällen? Elming var ju liksom inte vem som helst.
Och var var TE rent fysiskt den natten? Och hur kan det eventuellt hänga ihop med andra jägarsoldaters påstådda närvaro i Stockholm den natten?
Så har vi Donald F som träffar på spanfolk från Barbrogruppen eller vad de nu kallade sig, i Kungsträdgården.
Därtill knarkspan runtom Sveavägen/Kungsgatan. Spanarn i området Tunnelgatan som försvann.
Det börjar likna Lingärdes berättelse med lager på lager av operationer och insatser.
Ju mer man vet desto mindre förstår man!
Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Sven-Åke Hjälmroth larmas snabbt av Alf Karlsson ,0015, men han larmar aldrig SÄPOS operative chef PG Näss. Den senare får veta om mordet av Hjälmroth kl 0100. Kan vara en vink om hur lojaliteterna var denna kväll. 1987 slutade AK på Säpo och gick till näringslivet där han återförenades med gamle SÄPO-cheg PG Vinge och storörade RPS-intendenten Anders Waldman i ett säkerhetsföretaget VIP.