2022-01-01, 23:08
Medlem
Lisa-Ss avatar
Frågan är om den person som namngav SÄPO operationen till "Cosi Fan Tutte" kände till att LOP skulle gå på filmen "Bröderna Mozart". Att dom här två händelserna sammanfaller under samma kväll är lite för otroligt, att dom inte har med varandra att göra. Tror inte på slumpen.
Citera
2022-01-01, 23:40
Avslutad
Jag lyssnar på Mattes audioklipp och undrar vad ni tror om det Mvagrippa och 14thint.
Hur kan LL va som Lucky Luke snabbare än sin egen skugga o redan prata med Lac när ett av skotten brinner av. LL säger att han var mitt på kvarteret när första skottet föll. Det tog 8 sek till nästa skott hr jag för mig han sagt i förhör.
Han fick rött där emellan o gjorde sen en u-sväng och parkerade. Fast på audioklippet när LL ringer Lac så hör man skotten och bakgrundsröst/er. LL hör första skottet mitt på kvarteret sen ska det gå åtta sek till nästa skott som andra vittnen påstår ta en eller några sek. På denna tid mellan första skottet mitt på kvarteret ska LL hinna ta sin tunga mobiltegelsten o ringa Lac som ska hinna svara på mindre än åtta sek precis när de svarar bränner nästa skott av detta kan väl inte stämma. Är det LL´s passagerare som talar "kör på kör på" annars röster höras utifrån mordplatsen?
https://www.youtube.com/watch?v=V2RSBP72Z8E Är LL´s passagerare skånsk? för jag tycker han säger vad "fan är det som står på eller liknande på bred skånska" "Eller kör på kör på"
Senast redigerad av jajagvinner 2022-01-02 kl. 00:18.
Citera
2022-01-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingdens identitet är ett frågetecken som behöver redas ut.
Henning Ingdén är i livet och bor idag i Saltsjö-Boo. Han fyllde nyligen 97 år. Vid tiden för mordet bodde han i Älvsjö. 1975 står han som 1:e kriminalassistent.
Senast redigerad av 10juni 2022-01-02 kl. 00:06.
Citera
2022-01-02, 00:57
Medlem
Citat:
Hur som helst är frågan om CG eller BN lämnar dödsbudet hyperintressant. Bara att dom har kunskap om MOP på så tidigt stadium är häpnadsväckande.
Möjligheten finns väl också att Rose kan ha lite fel om tidpunkten när hon återger händelseförloppet efter 32 år. Om de i själva verket fick vetskap om mordet 20-30 minuter senare kommer saken i ett något annat läge. Frågan är också om hon har något att hänga upp minnet på när det kommer till tidpunkten. Det skulle vara intressant att ta del av hennes PM från 1980-talet. Det är i varje fall svårt att dra några växlar på de mycket senkomna uppgifter som hon lämnat till PU på den här punkten.
Citera
2022-01-02, 11:03
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Jag lyssnar på Mattes audioklipp och undrar vad ni tror om det Mvagrippa och 14thint.
Hur kan LL va som Lucky Luke snabbare än sin egen skugga o redan prata med Lac när ett av skotten brinner av. LL säger att han var mitt på kvarteret när första skottet föll. Det tog 8 sek till nästa skott hr jag för mig han sagt i förhör.
Han fick rött där emellan o gjorde sen en u-sväng och parkerade. Fast på audioklippet när LL ringer Lac så hör man skotten och bakgrundsröst/er. LL hör första skottet mitt på kvarteret sen ska det gå åtta sek till nästa skott som andra vittnen påstår ta en eller några sek. På denna tid mellan första skottet mitt på kvarteret ska LL hinna ta sin tunga mobiltegelsten o ringa Lac som ska hinna svara på mindre än åtta sek precis när de svarar bränner nästa skott av detta kan väl inte stämma. Är det LL´s passagerare som talar "kör på kör på" annars röster höras utifrån mordplatsen?
https://www.youtube.com/watch?v=V2RSBP72Z8E Är LL´s passagerare skånsk? för jag tycker han säger vad "fan är det som står på eller liknande på bred skånska" "Eller kör på kör på"

Jag har gjort min position klar tidigare.
Ljungqvist/Andersson har aldrig svängt runt, utan står vid trottoarkanten. Följ tråden både framåt och bakåt.

Det där därför de finns med på banden, det var aldrig någon misslyckad uppringning. Mordet skedde alltså i min granskning kl 23.22.05.

Stämmer också utomordentligt med Anders Björkmans initiala uppgifter.
Citera
2022-01-02, 11:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
När det gäller mordkvällen så har den dåvarande statssekreteraren Ulf Dahlsten lämnat uppgiften att livvakterna stod i beredskap i sina hem. Så här sa han 2017 i TV3:s dokumentär "Palme, Träsket och mordrättegångarna" om varför makarna Palme tog beslutet att avstå från livvaktsskyddet:

– De (Olof och Lisbet Palme) hade ju tänkt vara hemma så livvakterna hade åkt hem. Och en av livvakterna bodde utanför Gnesta någonstans och skulle hem till sin familj och då ville de inte ringa och jaga upp honom för han var ju med sin familj, berättar Ulf Dahlsten i programmet och fortsätter:

– De tänkte nämligen att det här är ju inget som är planerat, så det är ingen som vet om att de ska på bio, så de utgick från att det inte skulle vara farligt. Och det var ju naturligtvis ett stort misstag som i sin tur ledde till att livvakten blev helt förkrossad över att de inte hade ringt honom, berättar Ulf Dahlsten i programmet.

Ok, tack. Gnesta-uppgiften låter bekant.

Är lite förvånad över att livvakterna inte fanns i beredskap på exempelvis Rosenbad, där fanns en bevakningscentral, eller vid Säpos ledningscentral. Alternativt i fordon på stan.

En kombination av tidens slapphet och Palmes dito. I hans fall var det dock ett personligt val, en medveten risk han var beredd att ta. Jag sympatiserar starkt med detta. Han innehade dock ett ämbete som var i sig skyddsvärt. Det blir en delikat avvägning mellan dessa två intressen.

Att person som var föremål för skydd kunde hamna i en situation där det kunde kännas besvärande för denne att kalla in tjänstgörande livvakter är givetvis orimligt.

Dock tror jag aldrig att det var aktuellt att kalla in några livvakter inför biobesöket. Palme hade helt avsagt sig livvakter vid privata utfärder på ledig tid, åtminstone så länge det inte fanns en konkret hotbild. Dahlsten applicerar delvis möjligen allmän kunskap om hur det förhöll sig på förhållandena denna kväll.

Trots slappheten, så hade nog skyddet av statsledningen stärkts i relation till 70-talet. Palme var förmodligen van från sin första omgång som statsminister att röra sig utan personskydd vid de allra flesta tillfällen. Tage Erlander lär han aldrig sett beledsagad av några livvakter.
Citera
2022-01-02, 11:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Har inte tillgång till böckerna just nu men i Palmerapporten står om nån journalist (Brännström?) som får fatt på AK i hemmet. Tidpunkten minns jag inte.
AK säger nåt som "Vad ska jag göra?". Journalisten svarar förvånat att han väl får åka in och jobba.

Troligtvis är AK i nån sorts chock över det inträffade och mer tänker högt. Typ, vad ska han ta,sig till.

Tidsmässigt vill jag minnas att det samtalet är bara minuter efter AK fått info om mordet.

Sen är jag lite nyfiken på den där uppgiften om Forsbergs påstådda samarbete med Elming den kvällen. Vad var det egentligen för insats han höll I den kvällen? Elming var ju liksom inte vem som helst.

Och var var TE rent fysiskt den natten? Och hur kan det eventuellt hänga ihop med andra jägarsoldaters påstådda närvaro i Stockholm den natten?

Så har vi Donald F som träffar på spanfolk från Barbrogruppen eller vad de nu kallade sig, i Kungsträdgården.

Därtill knarkspan runtom Sveavägen/Kungsgatan. Spanarn i området Tunnelgatan som försvann.

Det börjar likna Lingärdes berättelse med lager på lager av operationer och insatser.

Ju mer man vet desto mindre förstår man!

Citat:
Sven-Åke Hjälmroth larmas snabbt av Alf Karlsson ,0015, men han larmar aldrig SÄPOS operative chef PG Näss. Den senare får veta om mordet av Hjälmroth kl 0100. Kan vara en vink om hur lojaliteterna var denna kväll. 1987 slutade AK på Säpo och gick till näringslivet där han återförenades med gamle SÄPO-cheg PG Vinge och storörade RPS-intendenten Anders Waldman i ett säkerhetsföretaget VIP.
Citera
2022-01-02, 11:44
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Har inte tillgång till böckerna just nu men i Palmerapporten står om nån journalist (Brännström?) som får fatt på AK i hemmet. Tidpunkten minns jag inte.
AK säger nåt som "Vad ska jag göra?". Journalisten svarar förvånat att han väl får åka in och jobba.

Troligtvis är AK i nån sorts chock över det inträffade och mer tänker högt. Typ, vad ska han ta,sig till.

Tidsmässigt vill jag minnas att det samtalet är bara minuter efter AK fått info om mordet.

Sen är jag lite nyfiken på den där uppgiften om Forsbergs påstådda samarbete med Elming den kvällen. Vad var det egentligen för insats han höll I den kvällen? Elming var ju liksom inte vem som helst.

Och var var TE rent fysiskt den natten? Och hur kan det eventuellt hänga ihop med andra jägarsoldaters påstådda närvaro i Stockholm den natten?

Så har vi Donald F som träffar på spanfolk från Barbrogruppen eller vad de nu kallade sig, i Kungsträdgården.

Därtill knarkspan runtom Sveavägen/Kungsgatan. Spanarn i området Tunnelgatan som försvann.

Det börjar likna Lingärdes berättelse med lager på lager av operationer och insatser.

Ju mer man vet desto mindre förstår man!

Leif Brännström är fortfarande aktiv. Hans kollega på Expressen, Schönstedt,
har sagt att han tror på Christer Petterson som gm.

https://www.journalisten.se/nyheter/leif-brannstrom-ar-arets-journalist

https://www.expressen.se/nyheter/samvetet-holl-pa-att-kvava-honom/
Senast redigerad av ben-varfor 2022-01-02 kl. 11:47.
Citera
2022-01-02, 13:16
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag lyssnade på bandet. Att ett skott ens hamnat på LAC-bandet får mig att tappa hakan! Jag måste smälta det innan jag ens kan börja fatta innebörden... Kan inte hjälpa,det men ryser när jag hör bandet spelas upp.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Ljungqvist/Andersson har aldrig svängt runt, utan står vid trottoarkanten. Följ tråden både framåt och bakåt.

Det där därför de finns med på banden, det var aldrig någon misslyckad uppringning. Mordet skedde alltså i min granskning kl 23.22.05.

Citera
2022-01-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Är du ute efter att LL/JA släppte av en passagerare vid Dekorima?
Senast redigerad av Utredaren 2022-01-02 kl. 14:44.
Citera
2022-01-02, 14:20
Medlem
FurirRevaers avatar
Tro gör man ju bäst i kyrkan. Ska man tro på CP som gärningsman får man ju verkligen anstränga sig. Vittnen som placerar honom inom skotthåll finns ju inte.
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Leif Brännström är fortfarande aktiv. Hans kollega på Expressen, Schönstedt,
har sagt att han tror på Christer Petterson som gm.

https://www.journalisten.se/nyheter/leif-brannstrom-ar-arets-journalist

https://www.expressen.se/nyheter/samvetet-holl-pa-att-kvava-honom/
Citera
2022-01-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag lyssnade på bandet. Att ett skott ens hamnat på LAC-bandet får mig att tappa hakan! Jag måste smälta det innan jag ens kan börja fatta innebörden... Kan inte hjälpa,det men ryser när jag hör bandet spelas upp.

Hur vet vi att det inte bara är knaster på radion som förstärks till att låta som ett skott?

Jag tycker det verkar som matte fultolkar ljuden. På en annan video får han vad som i mina öron låter som "har ni ringt 90 000" till "har ni dräpt den fan" ..
Senast redigerad av ddDDddDDddDD 2022-01-02 kl. 14:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in