Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-02, 16:53
Medlem
FurirRevaers avatar
Jo så var det ju. Oklart varför bröderna sitter I TV och påstår detta. De måste ju hört det från nån de har anledning att tro på.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att Olof Palme rörde sig på stan utan livvakter var snarare regel än undantag. Så sent som dagen före MOP gick han till PUB och återlämnade en kostym utan att livvakterna kände till detta .
Under februari månad -86 saknade OP livvakt 18 av 28dagar. Har också ett bestämt minne av att Lisbeth Palme fritog livvakterna från ansvar i en artikel veckan efter MOP. Det som kom fram hos Skavlan luktar efterhandskonstruktion lång väg.
Citera
2022-01-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
I Skavlan satt ju bröderna P och sa att föräldrarna hade försökt få tag på livvakter men inte kommit fram på telefon. Uppgifterna måste ju kommit från LP som var den enda kvar i livet. Men det behöver inte varit hon som ringt. Kan lika gärna varit OP som påstått sig ringt. Såvitt jag minns visar telefonloggarna inget sådant utgående samtal. Kan alltså varit nåt som OP bara sa till LP. Dvs en vit lögn.
Gunnar Wall har borrat djupare i ämnet:

När sönerna Palme i september 2012 deltog i TV-programmet Skavlan kom frånvaron av livvaktsskydd under mordkvällen upp. I det sammanhanget ställde Skavlan en fråga till Mårten: ”Du var ju med på bion den kvällen. Vet du om han [Olof] övervägde att ringa?” Mårten började svara: ”Det tror jag inte …”, när han blev avbruten av sin bror Joakim som sa: ”Han ringde fast det funkade inte, han fick inte tag på dem och det var väl ett uttryck för att det var illa organiserat.”

Det här med att livvakterna inte skulle ha varit tillgängliga var en helt ny uppgift när Joakim kom med den 26 år efter mordet. Den var helt sensationell om den var riktig. Och den ledde förstås till stor uppmärksamhet i medierna. Joakim bekräftade efter sändningen uppgiften när han talade med Aftonbladet och tillade apropå hur familjen hanterat saken: ”Vi har så klart tagit upp frågan genom åren, men den har alltid kommit i skymundan.”

När jag senare talade med Joakim modifierade han sig och sa: ”Det var en uppgift från min mor. Min far hade uppgett till henne att han skulle ringa om livvakter. Och så hade han gått för att göra det. Hon hade inte hört honom ringa, för han var visserligen hemma då, men på ett annat våningsplan. Och jag vet inte om han haft fel nummer eller om han glömt bort att ringa eller vad som kan ha hänt.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/04/25/ytterligare-synpunkter-pa-lars-olof-lampers-bok-om-palmemordet/
Citera
2022-01-02, 17:43
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Sanningen om Palmemordet har äntligen kommit fram!

Som bekant var Palme sovjetisk spion och Stig Wennerströms medhjälpare under 1950- och 60-talen. Det var naturligtvis något som Palmes fru Lisbeth kände till. När Palme under vintern 1985/86 ville skilja sig från Lisbeth för att istället offentliggöra sitt förhållande med en 20 år yngre kvinna (en högt uppsatt socialdemokrat) hotade Lisbeth med att gå ut med uppgifterna om Palmes samarbete med ryssarna. Partiledningen planerade då att mörda Lisbeth och satte en centralt placerad socialdemokrat, Hans Holmér, som ansvarig för operationen. En mördare lejdes och Palme lockade ut Lisbeth med ett biobesök. Det hela misslyckades som bekant. Det var Palme som föll offer för mördarens kula och Lisbeth överlevde. För att garantera att sanningen aldrig skulle komma till allmänhetens kännedom utsågs den erkänt inkompetente Hans Holmér, som ju också låg bakom mordet, till ansvarig för mordutredningen.

Att det inte var Christer Petersson som mördade Palme står utom allt tvivel. Han har ett starkt alibi, som ni bl.a. kan läsa om i senaste numret av Jan Gillbergs eminenta tidskrift “DSM” (finns att köpa på Hedengrens i Sthlm och i Press Stop-butiker). Där finns också några graverande uttalanden av högt uppsatta socialdemokrater återgivna:

“Svenska folket är inte moget att få veta sanningen om mordet”
“Om sanningen kom fram skulle socialdemokratin förlora makten”

För övrigt: är det någon som vet vem Palmes flickvän var?

Om Palme hade en flickvän så var det ingen Sovjetisk "flickvän" utan antagligen en sosse.
Av det utkommer kanske minderåriga rent av barn.
Citera
2022-01-02, 18:30
Medlem
FurirRevaers avatar
Vilket ju då öppnar för att OP aldrig ringde för att han tyckte det var onödigt, men sa att han gjort det. Kanske för att slippa en diskussion med LP.
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Gunnar Wall har borrat djupare i ämnet:

När sönerna Palme i september 2012 deltog i TV-programmet Skavlan kom frånvaron av livvaktsskydd under mordkvällen upp. I det sammanhanget ställde Skavlan en fråga till Mårten: ”Du var ju med på bion den kvällen. Vet du om han [Olof] övervägde att ringa?” Mårten började svara: ”Det tror jag inte …”, när han blev avbruten av sin bror Joakim som sa: ”Han ringde fast det funkade inte, han fick inte tag på dem och det var väl ett uttryck för att det var illa organiserat.”

Det här med att livvakterna inte skulle ha varit tillgängliga var en helt ny uppgift när Joakim kom med den 26 år efter mordet. Den var helt sensationell om den var riktig. Och den ledde förstås till stor uppmärksamhet i medierna. Joakim bekräftade efter sändningen uppgiften när han talade med Aftonbladet och tillade apropå hur familjen hanterat saken: ”Vi har så klart tagit upp frågan genom åren, men den har alltid kommit i skymundan.”

När jag senare talade med Joakim modifierade han sig och sa: ”Det var en uppgift från min mor. Min far hade uppgett till henne att han skulle ringa om livvakter. Och så hade han gått för att göra det. Hon hade inte hört honom ringa, för han var visserligen hemma då, men på ett annat våningsplan. Och jag vet inte om han haft fel nummer eller om han glömt bort att ringa eller vad som kan ha hänt.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/04/25/ytterligare-synpunkter-pa-lars-olof-lampers-bok-om-palmemordet/
Citera
2022-01-02, 18:53
Medlem
p.norths avatar
Rätta mig om jag har fel, läste rätt nyligt. Hade inte Lisbeth sagt då hon var på sabbatsberg "var ingen som visste att vi skulle gå på bio" nå liknade?
Citera
2022-01-02, 19:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Bullshit, investera i ett bra ljudsystem så hör du att det är ett tydligt skott, en fet knall!

Då är det säkrare att investera i ett par bra läsglasögon!

LAC-bandet börjar när LL når fram till 90 000, d.v.s. över 40 sekunder efter skotten:

"LL gjorde samma sak som taxibilen [HJ]. Han svängde över körbanan och ställde sin bil framför taxin. [...] I samma moment som LL lade om ratten för att svänga runt bilen, knappade han in 90 000 på sin mobiltelefon [stor sak 1986]. Han fortsatte med detta under tiden som han svängde och fick backa m.m. [...] Inknappningarna fram till dess att man svarade 90 000 tog 33 sekunder (LAC svarade efter 7 sekunder, se sep utredning) Han uppskattar att det tog allt som allt 43-45 sekunder från det första skottet tills att man svarade på 90 000."

Menar ni att GM skulle ha stått kvar och gjort ingenting under 40 sekunder, för att sedan avfyra ett tredje skott? Det stämmer inte särskilt väl med alla övriga vittnesmål, enligt vilka GM gav sig av på en gång. Eller möjligen dröjde kvar några få sekunder innan han sprang iväg ...

Slutsats: Nej, det är inget skott. Om inte annat skulle ett flertal vittnen ha lagt märke till det.

Flera var efter 40 sekunder framme vid eller i närheten av den liggande kroppen.
Senast redigerad av Dalulven 2022-01-02 kl. 19:43.
Citera
2022-01-02, 19:51
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Då är det säkrare att investera i ett par bra läsglasögon!

LAC-bandet börjar när LL når fram till 90 000, d.v.s. över 40 sekunder efter skotten:

"LL gjorde samma sak som taxibilen [HJ]. Han svängde över körbanan och ställde sin bil framför taxin. [...] I samma moment som LL lade om ratten för att svänga runt bilen, knappade han in 90 000 på sin mobiltelefon [stor sak 1986]. Han fortsatte med detta under tiden som han svängde och fick backa m.m. [...] Inknappningarna fram till dess att man svarade 90 000 tog 33 sekunder (LAC svarade efter 7 sekunder, se sep utredning) Han uppskattar att det tog allt som allt 43-45 sekunder från det första skottet tills att man svarade på 90 000."

Menar ni att GM skulle ha stått kvar och gjort ingenting under 40 sekunder, för att sedan avfyra ett tredje skott? Det stämmer inte särskilt väl med alla övriga vittnesmål, enligt vilka GM gav sig av på en gång. Eller möjligen dröjde kvar några få sekunder innan han sprang iväg ...

Slutsats: Nej, det är inget skott. Om inte annat skulle ett flertal vittnen ha lagt märke till det.

Flera var efter 40 sekunder framme vid eller i närheten av den liggande kroppen.
Vad är dina tankar om det som iaf jag hör på bandet, "Gågatan, stoppa dom"?
Citera
2022-01-02, 20:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Vad är dina tankar om det som iaf jag hör på bandet, "Gågatan, stoppa dom"?

Tycker det är spännande om det går att få fram tidigare okända saker ur ljudmaterialet.

Men just det där är svårt att höra? I Youtube-analysen tolkas det som "dom sköt den gubben".

Nu är tolkningen alltså: "gågatan, stoppa dom"?

Om någon säger nåt så är det antagligen JA, som sitter alldeles bredvid när LL ringer.

40 sekunder efter skotten är det väl inte alltför många alldeles där LL har parkerat: JÅS ställer bilen framför chevan, AB står kvar i porten in till Dekorima, HJ sitter i taxin och larmar, SG och AH, med sällskap, är framme vid kroppen, SE ser LJ på vänstra sidan om barackerna ...

GM springer i trappen.

Är fortfarande nyfiken på vem det är som säger: "Han vart skjuten!" Det tycks inte vara JA eller JÅS.
Senast redigerad av Dalulven 2022-01-02 kl. 20:31.
Citera
2022-01-02, 20:23
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tycker det är spännande om det går att få fram tidigare okända saker ur ljudmaterialet.

Men just det där är svårt att höra? I Youtube-analysen tolkas det som "dom sköt den gubben".

Nu är tolkningen alltså: "gågatan, stoppa dom"?

Om någon säger nåt så är det antagligen JA, som sitter alldeles bredvid när LL ringer.

40 sekunder efter skotten är det väl inte alltför många alldeles där LL har parkerat: JÅS har ställt sig framför och dyker upp framför chevan, AB står kvar i porten in till Dekorima, HJ sitter i taxin och larmar, SG och AH, med sällskap, är framme vid kroppen, SE ser LJ på vänstra sidan om barackerna ...

GM springer i trappen.

Är fortfarande nyfiken på vem det är som säger: "Han vart skjuten!" Det tycks inte vara JA eller JÅS.
Jo visst, "dom sköt den gubben" vs "gågatan, stoppa dom" kanske kan liknas vid "Hatten är din", man hör det man vill höra eller påverkas till att höra.
Men jag håller stenhårt på det andra alternativet.
Spännande hur som!
Citera
2022-01-03, 00:15
Medlem
Några frågor kring operation Cosi Fan Tutte.

Någon som vet eller har teorier kring operationens huvudsyfte?

Var det vanligt att Tore Forsberg personligen var inblandad i sådana operationer?

Vad kan en före detta förbandschef från FJS ha spelat för roll i en sådan operation?
Citera
2022-01-03, 01:39
Medlem
Vet inte om BJ fortfarande diskuteras, såg precis han lagt ut lite ytterligare info/kommentar om sin försvunna .357
http://www.absolutvetande.se/uncategorized/palme-co/

Efter att ha lyssnat på
https://underproduktion.se/bakom-ryggen-vagsaltet-med-bengt-jonasson/

så är det svårt att bedöma så starkt avvikande personligheter, faller lite utanför vanliga logikens ramar, att bedöma vad de är kapabla till... BJ känns inte som någon aggressiv person, men svårt att bedöma av en intervju vad som är äkta eller yta, BJ kan ha en annan sida också såklart..

Just avvikande personer och motiv, och vad de är kapabla till, tycker jag ofta är svårt och kan hamna snett, tex CP eller andra MGM hade kanske inga tydliga motiv, men BJ har ju ett 'motiv' - att bekämpa vägsaltet... var går då gränsen mellan verklighet och förvridna fantasier? är det störda personer så faller 'motivet' lite utanför vanliga logikens ramar... vad var tex Mijailovics motiv att mörda Anna Lindh? Det vet vi fortfarande inte, eller Linköpingsmorden. "Den ensamma galningen" är svårt att prata om motiv, eller blir ofta irrelevant i ett normalt logiskt sammanhang.
Citera
2022-01-03, 09:46
Medlem
FurirRevaers avatar
Fd chef FJS, ja men knappast fd i övrigt. Han var en av ursprungsgrundarna till det som idag är SOG, Särskilda Operationsgruppen. Jag skulle anta att han 1986 i högsta grad var operativ. Minns tråddiskussionerna om Jägar-Nisse mfl, en sorts övning i Stockholm med både militär och Säpo-folk.

Noterbart är också att det sk stay behind blev omorganiserat efter Berglings avslöjanden. Det blev en del av Säpos krigsorganisation.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Några frågor kring operation Cosi Fan Tutte.

Någon som vet eller har teorier kring operationens huvudsyfte?

Var det vanligt att Tore Forsberg personligen var inblandad i sådana operationer?

Vad kan en före detta förbandschef från FJS ha spelat för roll i en sådan operation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in