2022-01-01, 18:45
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Nej, eftersom det inte blev någon invasion. Man behöver inte bli hysterisk av detta uppenbarligen.

Hur tänker du nu egentligen? Att diskutera något som kanske kan komna att ske är ju inget konstigt oavsett om det sen händer eller inte.
Dessutom kan ju invasionen fortfarande komma oavsett om det är i morgon eller om 15 år.

Tänk själv om USA hade skickat flera hangarfartyg till arabiska havet och börjat flyga in tung materiell och soldater till baser nära Iran, hade det då vart orimligt att börja spekulera och tala om en möjllig invasion av Iran då?
2022-01-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Hur tänker du nu egentligen? Att diskutera något som kanske kan komna att ske är ju inget konstigt oavsett om det sen händer eller inte.
Dessutom kan ju invasionen fortfarande komma oavsett om det är i morgon eller om 15 år.
Jo det är det eftersom det inte hände och inte brukar hända, det var inte sannolikt. Du kan kolla den här tråden, inte minst rubriken så förstår du hysterin som jag menar.
2022-01-02, 01:46
Medlem
Citat:
Jo det är det eftersom det inte hände och inte brukar hända, det var inte sannolikt. Du kan kolla den här tråden, inte minst rubriken så förstår du hysterin som jag menar.
Haha, men det hände ju bokstavligt talat förra gången? Sedan förmodar jag att du trollar nu, men ändå
2022-01-02, 05:37
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Det är ju du som är surrealistisk, tror att det blir invasion gång på gång bara för att få fel. Igen. Kan du inte säga vilket datum det blir invasion? Eller ska du fortsätta med dina knäppa analyser än en gång?

Om du tror att dina personangrepp på något sätt förändrar någonting... tänk en gång till. Kanske har du mer tur då.
• Om du inbillar dig att det vore en personlig seger för mig, att Ryssland beordrar förbanden framåt och fortsätter sin invasion av Ukraina, så är du mer primitiv än vad jag faktiskt kunde föreställa mig.
Citat:
.
Vi tar det igen; Ryssland har redan invaderat delar av landet. Mer än 14 000 människor har dött.
.

• Jag trodde personligen inte att Putin skulle kunna motstå 30-årsjubileet av Sovjetstatens sammanbrott. Jag trodde han skulle anfalla den 26 december 2021. Jag är helvetiskt glad att ha fel.

• Och jag är glad att det dröjer, ty...
- För varje dag som går, gräver den ukrainska armén ner sig lite mer och blir något mer svårbekämpad.
- För varje dag som går hinner Ukraina förbereda fler skyddsrum för civilbefolkningen. Det kan behövas om Putlers hantlangare agerar som i Ukraina. Folkrätten väger lätt i Kreml.
- För varje dag anfallet dröjer, hinner Ukraina ta emot ytterligare stöd från andra länder. Mest aktuellt just ju; något dussin Javelins och 122 mm haubitsar från Estland... Personligen hoppas jag att de länder som säger sig stödja Ukraina flyger in mängder av luftvärn och pansarvärnsvapen.

Ju kraftigare motstånd som Ukraina kan förväntas uppbringa, desto mindre sannolikhet att Hitler utan frisyr i Kreml initierar stridshandlingar. I praktiken är styrka - militär sådan - det enda språk den småväxte autokraten förstår.

”...knäppa analyser”?
Till skillnad från dig så skiljer jag mellan vad jag tror och vad jag vet. Jag är pessimist gällande Putler, då han gång på gång bevisat att det är ett extremt kort avstånd mellan hans ego och att ryska förband beordras framåt.

• Man måste vara gravt hörselskadad för att inte höra hur retoriken skruvas upp från vecka till vecka. Förolämpningar, förtäckta och öppna hot och upprepande av direkt fåniga krav om 'säkerhetsgarantier' från Hitler utan frisyr, hans utrikesminister och utrikesministeriets taleskvinna... Ingenting, absolut ingenting, talar för en de-eskalering:

”Lavrov told RIA that #Moscow will take measures to eliminate threats if #US and #NATO do not respond to proposals on sec.guarantees in an adequate timeframe, stressed that possible new agreement will not look like the 'outdated'”

• På toppen av allt säger du: ”Kan du inte säga vilket datum det blir invasion?”
Nej. Jag kan INTE säga vilket datum det blir invasion. Vem fan kan det?
Jag hoppas att vi slipper se detta datum överhuvudtaget. Vi diskuterar inte den nya versionen av GTA här. Vi pratar om en militär operation vars dominoeffekter hotar vår nuvarande världsordning. Oavsett scenario lär dödsoffren räknas i tusental.

Citat:
• Det är värt att säga det igen:
Kreml har skapat den här uppskruvade situationen på helt egen hand. Ingen hotar Ryssland.
Ingen, förutom Ryssland, har dragit ihop mekaniserade enheter, missilförband, underhåll/logistik, artilleri och trupp i sexsiffrigt antal och parkerat dessa intill ett grannlands gräns.
Vad som än följer på detta, kommer att följa som en reaktion på Rysslands påhitt.

• Fascisten i Kreml kommer att rasera sin egen ekonomi (genom de sanktioner som kommer att följa varje stridshandling). Han lär dessutom bli gravt impopulär på hemmaplan när långtradarna märkta Cargo 200 styr norrut med nationens sönderskjutna och söndersprängda söner. Det gick ju inte så bra att dölja sådana transporter förra gången, 2014.
Ryssland kan med säkerhet slå ut ukrainska kommandocentraler, och mycket snabbt radera ut delar av den ukrainska försvarsmakten genom massiva missil- och flyganfall.
Men... lycka till att försöka radera ut det ukrainska folkets vilja till motstånd. En militär operation må ge Putler kortsiktiga territoriella vinster, men han kommer samtidigt att förlora Ukraina för all framtid.
Senast redigerad av HEDP502 2022-01-02 kl. 05:38. Anledning: Format
2022-01-02, 14:44
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
[b]
- För varje dag som går hinner Ukraina förbereda fler skyddsrum för civilbefolkningen. Det kan behövas om Putlers hantlangare agerar som i Ukraina. Folkrätten väger lätt i Kreml.

Errata: ”...om Putlers hantlangare agerar som i Ukraina” - skall vara ”...om Putlers hantlangare agerar som i Syrien.”
Health sector in Idlib, between hammer of the Russian bombing and anvil of the support and political considerations
On Dec 30, 2019

https://www.syriahr.com/en/151907/
- - - -
Russia Bombed Four Syrian Hospitals. We Have Proof.

The Times obtained thousands of air force recordings, which reveal for the first time that Russia repeatedly bombed hospitals in Syria.
September 15, 2020

https://www.nytimes.com/video/world/middleeast/100000005697485/russia-bombed-syrian-hospitals.html
- - - -

Eller vänta, förresten... Ryssland agerade på liknande sätt i Ukraina 2014.
Visserligen inte med terrorbombningar från flyg,
men med samma fullständiga ignorans för mänskliga rättigheter och hur civilbefolkningen behandlas.

Russia’s actions in Ukraine clearly violate the rules of war
By David B. Rivkin Jr. and Lee A. Casey May 6, 2014

”Moscow-led forces have also engaged in an intimidation campaign of assassination and torture against Ukrainian civilians, among the most serious Geneva offenses. Examples include Vladimir Rybak, a local government official in the Donetsk region and a strong supporter of the Ukrainian government, who was kidnapped, tortured and killed. His body was thrown into a river on the outskirts of Slovyansk.”
”In another palpable violation of the Geneva Conventions, which require military operations to be waged in ways designed to minimize collateral damage to noncombatants, Russian forces have staged assaults on police stations and government buildings in ways designed to maximize civilian casualties. This was done to discredit the Ukrainian government and provide a “humanitarian” justification for further Russian intervention.”

https://www.washingtonpost.com/opinions/russias-actions-in-ukraine-clearly-violate-the-geneva-conventions/2014/05/06/74c8fcde-d22f-11e3-937f-d3026234b51c_story.html
Att inbilla sig att framtida konflikter, eller stridshandlingar i Ukraina 2022 skulle följa ett annorlunda mönster, vore bara naivt. En av Rysslands ”tillgångar” när det handlar om att öka effektiviteten i strid, är förbandens närmast totala brist på moral.
2022-01-02, 15:03
Medlem
Citat:
[b]

Ryssland kan med säkerhet slå ut ukrainska kommandocentraler, och mycket snabbt radera ut delar av den ukrainska försvarsmakten genom massiva missil- och flyganfall.
Men... lycka till att försöka radera ut det ukrainska folkets vilja till motstånd. En militär operation må ge Putler kortsiktiga territoriella vinster, men han kommer samtidigt att förlora Ukraina för all framtid.
Det är ju detta som problemet som jag försökt säga till dig, du tror du ser kommande invasioner överallt, dom finns inte. Det finns ingen logik eller något som tyder på att Ryssland ska invadera och ta över hela Ukraina.
Senast redigerad av shimona 2022-01-02 kl. 15:14.
2022-01-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Haha, men det hände ju bokstavligt talat förra gången? Sedan förmodar jag att du trollar nu, men ändå
Förra gången? Tänker du på förra året?
April 2020: Russia might be preparing to invade Ukraine right now
The Russian military is massing troops at its border with Ukraine, says Ukrainian and U.S. military intelligence agencies. The buildup includes more than 300 tanks and the support troops necessary to move those tanks, all within five miles of entering Ukrainian territory. It’s the latest in a series of Russian provocations aimed at seizing Ukrainian assets.
https://www.wearethemighty.com/mighty-trending/russian-invasion-of-ukraine-imminent/

...eller var det någon av de 5404 gångerna tidigare det skulle bli krig kanske enligt krigshetsarna?
2022-01-02, 15:56
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Det är ju detta som problemet som jag försökt säga till dig, du tror du ser kommande invasioner överallt, dom finns inte. Det finns ingen logik eller något som tyder på att Ryssland ska invadera och ta över hela Ukraina.

Två saker:
• Menar du att det existerade någon logik 2014?
Vad var det rationella i att Hitler utan frisyr skulle knipa Krim begå våldtäkt på en hel landsända?
Prestige och myten om Sovjetunionen 2.0 är vad som driver fascisten med gyllene toalettborstar.
Killen behöver uppfinna externa hot för att tysta en allt surare inhemsk opposition.

• Nej, lille vän. Jag ser inte kommande invasioner överallt.
Jag hör retoriken från Kreml för att skapa ett casus belli; jag ser skramlet i ryska medier. Och - jag ser framför allt grupperade militära förband med kapacitet att göra jävligt otäcka saker. Hur många varningssignaler behöver du? Personligen tycker jag att 100 000 signaler med tunga vapen, missiler och hela krigsmaskinen är en ganska tydlig signal.
Ser vidare diskussion med dig som meningslös. Godmiddag.
2022-01-02, 18:07
Medlem
Citat:
Jag hör retoriken från Kreml för att skapa ett casus belli; jag ser skramlet i ryska medier. Och - jag ser framför allt grupperade militära förband med kapacitet att göra jävligt otäcka saker. Hur många varningssignaler behöver du?
Det blev ingen invasion eftersom det inte fanns något "casus belli" som du trodde till att börja med.
Den här var lite kreativt dock:

Citat:
• När vi talar om kalender... om jag befann mig i Ukraina så närmar vi oss ett datum, då åtminstone jag skulle hålla i bössan lite extra stadigt och dubbelkolla att jag hade alla magasin fulla:

Den 25 december...

• Inte i första hand för att Ryssland mycket väl kunde tänkas starta en offensiv vid en storhelg
(under Kalla Kriget var det lite trögare att få permission sådana dagar).

...utan för att det nu, den kommande juldagen, är prick 30 år sedan Sovjetunionen brakade ihop.

• Ryssar håller reda på sådant. Är glada i att dra upp saker från förr som vi tycker är obetydliga.
Vet inte hur många gånger jag fått höra ”Remember Poltava...”

• Och att Kim-Jong Put ser den historiska signifikansen i datumet, det kan man vara 100 % säker på.
Tänk då att på den dagen få återupprätta den ryska ”hedern” och liksom kompensera för ”1900-talets största geopolitiska katastrof”.

.....nu är det redan 2 januari 2022, men då kanske det också inträffade något i rysk almenacka du kan försöka koppla till en invasionsplan?

Jaja jag säger som du: "Ser vidare diskussion med dig som meningslös. Godmiddag".
2022-01-02, 18:20
Medlem
Citat:
Nej, eftersom det inte blev någon invasion. Man behöver inte bli hysterisk av detta uppenbarligen.
Så typiskt ryskt att anse att vanligt folk inte ska bry sig om vad ledarna har i görningen.
2022-01-03, 19:02
Medlem
COV-NL63s avatar
Azovska sjön

The shallowness and low salinity of the sea make it vulnerable to freezing during the winter. Fast ice bands ranging from 7 km in the north to 1.5 km in the south can occur temporarily at any time from late December to mid-March. Several ships were trapped in ice in 2012 when it froze over. The ice thickness reaches 30–40 centimetres in most parts of the sea and 60–80 cm in the Taganrog Bay. The ice is often unstable and piles up to the height of several metres. Before the introduction of icebreakers, navigation was halted in the winter
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_of_Azov

Aktuella varning för sjöfarten
Azovska sjön
Ryska marinövningar
0903/21 21dec -22 mars
0904/21 21dec -22 mars
0905/21 21dec -22 mars
Ryska artilleriövningar
0864/21 21 dec- 22 jan
https://armada.defensa.gob.es/ihm/Aplicaciones/Navareas/Index_Navareas_xml_en.html

Hur är det operativa vädret?
Isbrytarassistans har börjat
https://portnews.ru/news/323225/

Flygtrafik i området https://www.flightradar24.com/46.29,37.82/7
Fartygstrafik i Azovska sjönhttps://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:37.7/centery:46.2/zoom:7

Längst in i den ryska delen ligger Taganrog
här är läget i hamnen se temperaturen i länken
https://www.fleetmon.com/ports/taganrog_rutag_7533/?language=en#tab-scheduled-arrivals

Vädret Mariupol https://www.yr.no/nb/kart/v%C3%A6r/2-701822/Ukraina/Donetsk/Mariupol

Lärobok i Militärteknik, vol. 6:Inverkan av geografi, klimat och väder
http://fhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:659323/FULLTEXT01.pdf
Senast redigerad av COV-NL63 2022-01-03 kl. 19:31. Anledning: la till väderlänk
2022-01-04, 19:14
Medlem
Citat:
Sluta göra dig löjlig. För det första, som vi alla redan vet, så började Ryssland sina härjningar i Ukraina redan 2014. För det andra, det är nog ingen seriös själ (bara jubelåsnor som ElongatedMuskrat) som trott att Ryssland skulle gå in innan årsskiftet, innan deras skitnödiga toppmöte med USA.

Man bygger inte upp styrkor i syfte att ha ett förhandlingskort, sedan använder kortet och sedan går till förhandling. Det kan fortfarande hända saker. Framförallt en eskalering av rena olyckor och vådahandlingar som leder till krig utan att någon kontrollerar situationen.

Militära uppladdningar är alltid allvarliga och bekymmersamma, även om ingen av sidorna har några intentioner att faktiskt gå till krig. Det är inte vi som är "hysteriska". Det är du som är aningslös. Det är inte vi som "aldrig lär oss". Det är du som ingenting kan!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in