Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Att Finland går i NATO, nej inte idag.
Det kortet kan bara spelas ut en gång, sedan tappar det sitt värde. Man har det på handen tills en allvarlig kris uppstår. Den krisen finns inte idag mellan Finland/Ryssland. Utan man snackar om problem uppstår. Prezz Ninistö och Putin lär tala via telefon en gång i veckan, så har det varit tidigare.
Glöm inte heller :
Det vore en enorm förlust för Putin i Ryssland om Finland sökte ett NATO-medlemskap. Hans generalstab skulle nog se på Putin med nya ögon att han "lyckades" med detta. För då har man fått ett nytt problem. Dvs ett genuint misslyckande och hans makt skulle bli ifrågasatt..
Den bilden delar jag; d v s att man bara gör det en gång. Går inte att byta fot sedan.
• Det intressanta är, att man diskuterar saken så öppet, med en tidshorisont. Framför allt det sista. Som om man hade kryssat i kalendern.
• När vi talar om kalender... om jag befann mig i Ukraina så närmar vi oss ett datum, då åtminstone jag skulle hålla i bössan lite extra stadigt och dubbelkolla att jag hade alla magasin fulla:
Den 25 december...
• Inte i första hand för att Ryssland mycket väl kunde tänkas starta en offensiv vid en storhelg
(under Kalla Kriget var det lite trögare att få permission sådana dagar).
...utan för att det nu, den kommande juldagen, är prick 30 år sedan Sovjetunionen brakade ihop.
• Ryssar håller reda på sådant. Är glada i att dra upp saker från förr som vi tycker är obetydliga.
Vet inte hur många gånger jag fått höra
”Remember Poltava...”
• Och att Kim-Jong Put ser den historiska signifikansen i datumet, det kan man vara 100 % säker på.
Tänk då att på den dagen få återupprätta den ryska ”hedern” och liksom kompensera för ”1900-talets största geopolitiska katastrof”.