2022-01-01, 17:39
Medlem
Tänk dig följande: du vaknar mitt i natten av tjut. Du försöker tända lampan med elen har gått och det är kolsvart. Nu har du dessutom rök kring dig vilket också gör att du inte ser. Du sätter fötterna på marken men golvet är för varmt. Du försöker hitta dörren men ser inget. Väggarna/dörrhandtaget är varmt och går inte att röra vid. Varm luft bränner huden och du andas in het rök. 3 andetag senare är du avsvimmad.

Många här verkar tro att huset helt är frånkopplat från elden och det är bara att knalla ut. Har man inte hunnit så är man förmodligen en mördare och har tänt på med flit
Senast redigerad av Macca2013 2022-01-01 kl. 17:51.
Citera
2022-01-01, 17:50
Medlem
Tillägg

Det är värme, rök, eld, skador på huset som påverkar. Kanske någon vattenledning har spruckit och det sprutar hett/kallt vatten eller trappan är trasig eller för varm att använda. Det är så mycket som gör det svårt att nyvaken mitt i natten i mörkret ta sig ut.
Hade snarare varit ett mirakel om dom lyckats klara sig.
Citera
2022-01-01, 18:58
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Det kan inte hjälpas, det är något extra olycksbådande med att det brunnit på exakt samma ställe tidigare! Brrrrrr!
Håller med, det är verkligen olycksbådande. Frågan är om någon vill köpa tomten och bygga ett nytt hus på den marken.
Citera
2022-01-01, 19:04
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Tänk dig följande: du vaknar mitt i natten av tjut. Du försöker tända lampan med elen har gått och det är kolsvart. Nu har du dessutom rök kring dig vilket också gör att du inte ser. Du sätter fötterna på marken men golvet är för varmt. Du försöker hitta dörren men ser inget. Väggarna/dörrhandtaget är varmt och går inte att röra vid. Varm luft bränner huden och du andas in het rök. 3 andetag senare är du avsvimmad.

Många här verkar tro att huset helt är frånkopplat från elden och det är bara att knalla ut. Har man inte hunnit så är man förmodligen en mördare och har tänt på med flit

Alldeles för logiskt för majoriteten av Flashbackare..
Citera
2022-01-01, 19:46
Medlem
cerns avatar
Citat:
Tillägg

Det är värme, rök, eld, skador på huset som påverkar. Kanske någon vattenledning har spruckit och det sprutar hett/kallt vatten eller trappan är trasig eller för varm att använda. Det är så mycket som gör det svårt att nyvaken mitt i natten i mörkret ta sig ut.
Hade snarare varit ett mirakel om dom lyckats klara sig.
Ja och det går ju så fort!

Många tänker på hur lätt det skulle vara att ta sig ut etc men när det som aldrig kan tänkas inträffa väl inträffar då är det en direkt kamp mellan liv och död med fasa och panik inombords.

Hemskt.
Citera
2022-01-01, 19:52
Medlem
Citat:

Mycket intressant att läsa sånt iom att man aldrig upplevt något liknande (och hoppas man aldrig behöver). Så det blir svårt att förstå och sätta sig in i hur det är.

Men beroende var brandlarmet befinner sig och var elden/röken kommer först så kanske man hinner höra larmet innan det blir så allvarligt?
Citera
2022-01-01, 20:00
Medlem
nu ikväll tog jag en promenad förbi, ingen väktare på plats längre.
Citera
2022-01-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TungPhung
Mycket intressant att läsa sånt iom att man aldrig upplevt något liknande (och hoppas man aldrig behöver). Så det blir svårt att förstå och sätta sig in i hur det är.

Men beroende var brandlarmet befinner sig och var elden/röken kommer först så kanske man hinner höra larmet innan det blir så allvarligt?

Jag har inte heller varit med om det men försöker föreställa mig vilka hinder man skulle uppleva. Jag har säkert missat en massa faktorer iom att jag inte upplevt det.
Ingen tänker på att ljusen inte fungerar. Eller all värme på golven och väggar etc. Ett rum blir flera hundra grader varmt på bara några minuter. Tänk att gå på golvet ovanför det rummet. Har även hört att röken gör en förvirrad mentalt så man bara famlar runt och glömmer bort var dörren, rummen osv var.

Folk vittnar om att dom inte blir väckta av brandvarnare och iom att det gick som det gick och ingen hann ut kan det vara så att det gick långt innan de vaknade.
Senast redigerad av Macca2013 2022-01-01 kl. 20:11.
Citera
2022-01-01, 20:18
Medlem
Mer sannolikt att branden startat nere i vardagsrummet av kvarglömt ljus eller något ljus som blossat upp igen efter släckning. Familjen har troligtvis ett brandlarm på nedervåningen och ett på övervåningen. Folk tror att de räcker.
Branden tar sig och sprider sig snabbt, röken sprider sig ännu snabbare. Ett brandlarm som ej är seriekopplat är de många som sover sig igenom. När röken och värmen tillslut når övervåningen och brandlarmet går igång vaknar föräldrar upp lite halv dåsiga. Öppnar sovrumsdörren och möter en vägg av farlig och varm brandrök som gör de svårt att både andas och se något. Springer tillbaka till nattduksbordet för att ta mobilen å larma. Larmar och springer för att väcka barnen. När dom fått upp barnen är de så rökfyllt att dom svimmar av röken innan dom hittat en väg ut då nedervåningen och trappan är ett öppet eldhav.

Det handlar alltså om sekunder. Så att detta skulle vara något mord av nå slag ser jag som högst osannolikt.. Tror det är en extremt tragisk olycka. Folk förstår inte allvaret i att ha fungerande brandvarnare i VARJE rum, helst seriekopplade. Brandfilt och brandsläckare nära till hands kan köpa dig tid, inte köpa dig en fri väg ut.
Citera
2022-01-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Mer sannolikt att branden startat nere i vardagsrummet av kvarglömt ljus eller något ljus som blossat upp igen efter släckning. Familjen har troligtvis ett brandlarm på nedervåningen och ett på övervåningen. Folk tror att de räcker.
Branden tar sig och sprider sig snabbt, röken sprider sig ännu snabbare. Ett brandlarm som ej är seriekopplat är de många som sover sig igenom. När röken och värmen tillslut når övervåningen och brandlarmet går igång vaknar föräldrar upp lite halv dåsiga. Öppnar sovrumsdörren och möter en vägg av farlig och varm brandrök som gör de svårt att både andas och se något. Springer tillbaka till nattduksbordet för att ta mobilen å larma. Larmar och springer för att väcka barnen. När dom fått upp barnen är de så rökfyllt att dom svimmar av röken innan dom hittat en väg ut då nedervåningen och trappan är ett öppet eldhav.

Det handlar alltså om sekunder. Så att detta skulle vara något mord av nå slag ser jag som högst osannolikt.. Tror det är en extremt tragisk olycka. Folk förstår inte allvaret i att ha fungerande brandvarnare i VARJE rum, helst seriekopplade. Brandfilt och brandsläckare nära till hands kan köpa dig tid, inte köpa dig en fri väg ut.

För att ha någon nytta av att ha brandvarnare i varje rum måste de nästan väl vara seriekopplade. Om argumentet är att man inte vaknar av brandvarnare i andra rum. Kommer väl ändå vara försent annars när sovrumsvarnaren tjuter.
Citera
2022-01-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
För att ha någon nytta av att ha brandvarnare i varje rum måste de nästan väl vara seriekopplade. Om argumentet är att man inte vaknar av brandvarnare i andra rum. Kommer väl ändå vara försent annars när sovrumsvarnaren tjuter.

Vid icke seriekopplade brandvarnare är ju chansen större att man vaknar av att dom går i gång i rummen bredvid än om de sitter en ensam i ett rum längre bort.

EDIT: men de är ju givetvis bäst med seriekopplade som går direkt till larmcentralen.
Senast redigerad av engulbanan 2022-01-01 kl. 20:41.
Citera
2022-01-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Håller med, det är verkligen olycksbådande. Frågan är om någon vill köpa tomten och bygga ett nytt hus på den marken.
Ja, det är skillnad nu från förra gången, då ingen omkom, den här gången däremot... men alla tänker ju inte så. Ett hus byggs säkert upp igen och ny familj flyttar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in