Citat:
Ursprungligen postat av
Brutus73
Jag har följt olika inlägg på flashback i åratal men aldrig varit medlem. Nu kände jag att det är dags att bli medlem, så jag kan hoppa in i den här tråden.
Jag arbetar som brandman och även om inte brandorsak/brandförlopp är klarlagt än och troligen aldrig blir, så flr mig är det ganska uppenbart vad som orsakat att 4 människor troligen omkommit.
Vi börjar med att säga det som räddningstjänsten alltid uppmanar om. Det du absolut ska ha hemma är, pulversläckare, brandvarnare och brandfilt. Bor du i villa och framförallt en villa i flera plan, så bör du minst ha 2 st 6kg pulver hemma.
Brandvarnare vaknar man av, men den släcker inte eld eller hjälper dig ut om du är fast.
Det jag ser har hänt här, är: två våningsvilla, där båda sovrummen är på övre plan, brandvarnare både nere och uppe. Föräldrarna vaknar av brandvarnaren på övre plan, å då har röken och värmen redan börjat leta sig upp dit. Dom springer instinktivt mot barnens sovrum, väcker dom. Sen gör dom det man inte har tid med, dom skriker att det brinner och letar fram kläder åt barnen efterssom dom vet att det är -15 ute. Dom inser sen direkt att det brinner utanför fönstret, så där kommer dom inte ut.
Ena föräldern har ringt 112 medan andra klär barnen. Dom försöker sen ta sig tillbaka till föräldrarnas sovrum, för att ta sig ut genom det fönstret, efterssom att gå ner för trappen är inget alternativ. Tyvärr, så behövs det bara ett eller två andetag av röken innen man tuppar av. Värmen gör dessutom att det blir svårt att hålla andan. Dom klarar inte den korta vägen till nästa fönster och blir kvar i hallen på övre plan.
Att det ska vara mord, att någon tänt på osv, verkar helt osanorligt.
Mest troligt enl mig, är att man nog eldat för hårt i öppna spisen, så att murstocken spruckit då det var så kallt ute, värmen har sen sakta letat sig in i bjälklaget och där sakta pyrt i flera timmar tills elden blossar upp.
Man har verkligen ofantligt ont om tid att ta sig ut om det redan brinner för fullt, vi pratar sekunder.
Har man en rejäl släckare, så kan man köpa sig gott om tid med den, men dom står oftast i hallen.
Så jäkla tragisk händelse och man kan bara hoppas att barnen inte han bli så medvetna om vad som hände.
Ta hand om er och kolla över brandsäkerheten i ert hem, gå igenom med familjen vad var å en ska göra om varnaren startar mitt i natten. Annars kommer det bli vild panik och kaos.
Tack för inlägget!! Absolut, det är nog det mest sannolika. Men vedeldning och skorstenar inger respekt, speciellt då jag själv har gammal skorsten och tänkte mig en liten vedkamin. Tänkte glidgjuta med riktigt material, men nu vet i katten.... Rör i kanalen är kanske bättre!?

I vilket fall som helst vill jag få den provtryckt.
En fundering nu; går det att som i detta fallet undersöka och ev provtrycka skorstenen för att utesluta den brandorsaken?