Citat:
Ursprungligen postat av
Vatos.Locos
Du låter lite grinig, hoppas det beror på bakfylla om det blev något firande i går

Nej nej nytt år och hoppas det blir en bättre och roligare stämning i tråden (inget menat mot dig frysen).
Jag lät grinigare än vad jag var, förstod det när jag skrev det

Inte alls bakfull eller grinig, strålande humör faktiskt!
Det var inget personligt mot användaren som drog upp statistiken eller för att skita på City jag sågade konceptet kalenderår, mer att jag gått och stört mig på att det dras upp i tid och otid (gärna runt nyårsskiftet) när journalister ska kränga tidningar och experter ska trycka ut "analyser". Sen försöker man dra massa trend-slutsatser på det som underlag, när det är ganska meningslöst.
Exempel: United var väl klar tvåa 20/21-säsongen till exempel och tappade massa poäng mot lag som Fulham, Leicester, Leeds (förlorade även hemma mot Liverpool med 2-4). Som direkt konsekvens av de poängtappen blev de femma i kalender-årstabellen, bakom Liverpool, Arsenal och Chelsea.
Här är tabellen:
https://www.transfermarkt.com/premier-league/jahrestabelle/wettbewerb/GB1/saison_id/2021
Men. De kom tvåa i ligan 20/21. Det är det enda som betyder något. Vem bryr sig om de kryssade hemma mot Fulham, när det kvittar.
Min käpphäst här är väl att jag är allergisk mot statistik som inte betyder något. Annat exempel: Thiagos passningsrekord i sin debut mot Chelsea, när Liverpool ledde och Chelsea hade en man utvisad. Det är väl kul med rekord, men givet förutsättningarna sa det noll och inget. Ändå såg man en del LFC-fans (inte i tråden främst kanske) som fick resning, "fan fatta Thiago slog rekord! I debuten! han kommer dominera PL, vi kommer vinna allt!".... sitt ner i båten!
Jag gillar också fun facts, och jag förstår att journalister behöver saker att skriva om. Men jag blir tvär när man försöker göra mer av det än vad det är, därav lät jag väl rätt grinig. Nu när jag fått sagt det, går jag vidare med livet
Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Jag tycker också 'kalenderåret' som mätpinne är en konstig grej, och det säger jag inte bara för att City toppade den för 2021. Men jag känner nog lite som Frysen att det är helt oviktigt egentligen, visst om det resulterar i 2 back-to-back ligasegrar för City så är det ju såklart starkt, men det känns ofta som att ett lag eller en spelare kan vara fantastisk över ett kalenderår men ändå inte vinna något i slutändan eftersom det är 2 halvor av 2 säsonger. Använd säsongerna som mätpinne istället!
Angående 'stormatchen' idag så ser jag väl egentligen bara 2 olika scenarion. Arsenal möter ett storlag igen och då blir det pojkar mot män och en överkörning från City's sida, eller att City är lite tröttkörda, kanske känner sig lite överlägsna "det är bara Arsenal" och att Arsenal lyckas plocka fram det bästa från sin säsong och nå ett skrällresultat. Då jag hoppas på lite spänning i ligan så hoppas jag på en Arsenal vinst (eller pinne) även om det tar emot då ett sånt resultat innebär att Generalen poppar upp i trådarna igen som gubben ur lådan och börjar tala om att PL och CL bucklorna är i norra London igen nästa år.
Exakt så. Det kan i vissa fall vara tecken på en trend, eller bekräfta det vi redan vet (City är ett väldigt bra fotbollslag), men det är för det mesta kuriosa.
Gällande City Arsenal har jag lika kluvna känslor. Jag har ju inget emot Arsenal per se (särskilt inte så länge de är ett klart hack efter Liverpool i hierarkin), men det är tröttsamt att se forumets mest deluded användare prata om London is red efter några positiva resultat. Det är som svarte riddaren i Monty Python över hela personan.
Men självklart, för Liverpools del hoppas jag på att man ges en möjlighet att komma ikapp.